Vállalati továbbképzések hatása a Z generáció munkamotivációjára

Jakity Anna (2022) Vállalati továbbképzések hatása a Z generáció munkamotivációjára. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of jakity_anna_oqy6md.pdf] PDF
jakity_anna_oqy6md.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 09..

Download (3MB)
[thumbnail of titkositasi kerelem_jakity_anna.pdf] PDF
titkositasi kerelem_jakity_anna.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (525kB)
[thumbnail of BA_O_jakity_anna.pdf] PDF
BA_O_jakity_anna.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 09..

Download (288kB)
[thumbnail of BA_B_jakity_anna.pdf] PDF
BA_B_jakity_anna.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (714kB)
[thumbnail of Jakity Anna.pdf] PDF
Jakity Anna.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (347kB)

Absztrakt (kivonat)

Azok a munkavállalók, akik jelenleg iskolai tanulmányaik befejeztével kilépnek a munkaerőpiacra jelentős részben a Z generációhoz tartoznak, ezzel együtt pedig ők lesznek azok, akik pár év múlva a közép-, majd a felsővezetői réteget fogják képviselni a cégek életében. Mindezek tekintetében az ő fejlesztésük kulcsfontosságú lehet a vállalatok jövőjére nézve, aminek egyik jelentős eszköze a megfelelő vállalati tréningrendszer kialakítása. Kutatásom célja megvizsgálni, hogy hogyan jellemezhető a Z generáció vállalati tréningekhez fűződő viszonya. Ezen belül két fő kutatási kérdést jelöltem ki: az első kérdés, hogy hogyan jellemezhető a Z generációs munkavállalók motivációja és a vállalati továbbképzések közötti kapcsolat, a második kérdés pedig, hogy hogyan jellemezhetőek a Z generáció által hatékonynak vélt vállalati továbbképzések. A kérdések megválaszolásához dolgozatomban elsőként a szakirodalmi háttér kerül ismertetésre, ami során a tanulási motivációval, azon belül a célorientációs elmélettel foglalkozok kiemelten, majd megvizsgálom az élethosszig tartó tanulás, az informális és formális tréningek témakörét is. A kutatásomat egy több, mint 1000 főt foglalkoztató vállalat Z generációs munkavállalói között végeztem egy kérdőíves kutatás keretein belül, ahol többek között a tanulási és karrier motivációjukra, a vállalati tréningekkel kapcsolatos véleményeikre, tapasztalataikra voltam kíváncsi. Emellett a kérdések között találhatunk olyanokat, amelyek a válaszadók csoportmunkával, E-learning-gel és mentorálással kapcsolatos preferenciáira kérdez rá. A kutatás eredménye szerint a vizsgált csoport tanulási motivációjának erőssége kimondottan változó, azok az egyének, akik erősen motiváltak a tanulásra szívesen vesznek részt vállalati tréningeken, ráadásul tervezik is, hogy a jövőben részt vegyenek valamilyen szabadon választható képzésen. A vállalati tréningekhez fűződő viszony hatással van a munkahelyi elköteleződésre is, azok a dolgozók, akik szívesen vesznek részt tréningeken nagyobb eséllyel szeretnék hosszútávon is a vállalatnál folytatni a karrierjüket, emellett a munkájuk iránt is motiváltabbak egy-egy képzés elvégzése után. Azonban az, hogy valaki mennyire tudatos vagy ambiciózus a karrierútját tekintve nincs hatással a vállalati tréningekhez fűződő viszonyára. A Z generációs munkavállalók többsége szívesen vesz részt az egyes vállalati képzésen és tervezik is, hogy a jövőben részt vegyenek valamilyen opcionális tréningen. Leginkább azokat a képzéseket ítélték meg pozitívan a válaszadók, ahol olyan tudásra tettek szert, amit később a mindennapi munkájuk során is tudtak hasznosítani. Kedvelik a gyakorlatias oktatást és többségük egyetértett azzal az állítással, hogy szeretik, ha egy tréning valóságos szituációkat mutat be. Negatívumként ítélték meg, ha túl száraznak, elméletinek érezték a tananyagot és azt is, ha túl hosszú volt egy tréning. Az E-learninggel kapcsolatban megoszlanak a vélemények, általában azok a munkavállalók, akik szívesebben tanulnak online, mint offline pozitívan gondolkoznak az E-learningről és jobban is tudnak koncentrálni az online tréningeken. Azonban a válaszadók túlnyomó többsége szívesen használja elektronikus eszközeit a tanulási folyamat során. A csoportmunkát tekintve is nagyon különböző véleményekkel találkozhatunk. Azok a dolgozók, akik úgy érzik hatékonyabban tanulnak egyedül, mint csoportban kevésbé szeretik a csapatmunkát és kisebb eséllyel lépnek interakcióba társaikkal a képzéseken, azonban legtöbben egyetértettek abban, hogy szívesebben mennek egy tréningre, ha azon kollégáik is részt vesznek. A mentor kapcsolatok tekintve a legtöbb munkavállaló pozitívan viszonyul a mentorához, többségében úgy érzik bármilyen kérdéssel kereshetik a kijelölt mentorukat. Összességében egyértelműen kijelenthető, hogy a vállalati tréningek eszközrendszerét tekintve a Z generációsok között megoszlanak a preferenciák, nincs egy olyan módszer, ami minden munkavállaló számára ugyanannyira hatékony lenne. Azonban fontosságuk nem elhanyagolható, mivel alapvető eszközt jelentenek a munkához szükséges tudás átadásában és a megfelelő tréningrendszer többek között a munkahelyi elköteleződésre is pozitív hatással van.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Ferenczi Krisztina
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Sándor Eszter
Belső
egyetemi tanársegéd; Pénzügyi és Gazdálkodási Szaknyelvek Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-learning, formális tanulás, informális tanulás, lifelong learning, motiváció, munkamotiváció, tanulási motiváció, továbbképzés, tréning, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 09:48
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 09:48

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet