Jakity Anna (2022) Vállalati továbbképzések hatása a Z generáció munkamotivációjára. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
jakity_anna_oqy6md.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 09.. Download (3MB) |
|
PDF
titkositasi kerelem_jakity_anna.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (525kB) |
|
PDF
BA_O_jakity_anna.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 09.. Download (288kB) |
|
PDF
BA_B_jakity_anna.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (714kB) |
|
PDF
Jakity Anna.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (347kB) |
Absztrakt (kivonat)
Azok a munkavállalók, akik jelenleg iskolai tanulmányaik befejeztével kilépnek a munkaerőpiacra jelentős részben a Z generációhoz tartoznak, ezzel együtt pedig ők lesznek azok, akik pár év múlva a közép-, majd a felsővezetői réteget fogják képviselni a cégek életében. Mindezek tekintetében az ő fejlesztésük kulcsfontosságú lehet a vállalatok jövőjére nézve, aminek egyik jelentős eszköze a megfelelő vállalati tréningrendszer kialakítása. Kutatásom célja megvizsgálni, hogy hogyan jellemezhető a Z generáció vállalati tréningekhez fűződő viszonya. Ezen belül két fő kutatási kérdést jelöltem ki: az első kérdés, hogy hogyan jellemezhető a Z generációs munkavállalók motivációja és a vállalati továbbképzések közötti kapcsolat, a második kérdés pedig, hogy hogyan jellemezhetőek a Z generáció által hatékonynak vélt vállalati továbbképzések. A kérdések megválaszolásához dolgozatomban elsőként a szakirodalmi háttér kerül ismertetésre, ami során a tanulási motivációval, azon belül a célorientációs elmélettel foglalkozok kiemelten, majd megvizsgálom az élethosszig tartó tanulás, az informális és formális tréningek témakörét is. A kutatásomat egy több, mint 1000 főt foglalkoztató vállalat Z generációs munkavállalói között végeztem egy kérdőíves kutatás keretein belül, ahol többek között a tanulási és karrier motivációjukra, a vállalati tréningekkel kapcsolatos véleményeikre, tapasztalataikra voltam kíváncsi. Emellett a kérdések között találhatunk olyanokat, amelyek a válaszadók csoportmunkával, E-learning-gel és mentorálással kapcsolatos preferenciáira kérdez rá. A kutatás eredménye szerint a vizsgált csoport tanulási motivációjának erőssége kimondottan változó, azok az egyének, akik erősen motiváltak a tanulásra szívesen vesznek részt vállalati tréningeken, ráadásul tervezik is, hogy a jövőben részt vegyenek valamilyen szabadon választható képzésen. A vállalati tréningekhez fűződő viszony hatással van a munkahelyi elköteleződésre is, azok a dolgozók, akik szívesen vesznek részt tréningeken nagyobb eséllyel szeretnék hosszútávon is a vállalatnál folytatni a karrierjüket, emellett a munkájuk iránt is motiváltabbak egy-egy képzés elvégzése után. Azonban az, hogy valaki mennyire tudatos vagy ambiciózus a karrierútját tekintve nincs hatással a vállalati tréningekhez fűződő viszonyára. A Z generációs munkavállalók többsége szívesen vesz részt az egyes vállalati képzésen és tervezik is, hogy a jövőben részt vegyenek valamilyen opcionális tréningen. Leginkább azokat a képzéseket ítélték meg pozitívan a válaszadók, ahol olyan tudásra tettek szert, amit később a mindennapi munkájuk során is tudtak hasznosítani. Kedvelik a gyakorlatias oktatást és többségük egyetértett azzal az állítással, hogy szeretik, ha egy tréning valóságos szituációkat mutat be. Negatívumként ítélték meg, ha túl száraznak, elméletinek érezték a tananyagot és azt is, ha túl hosszú volt egy tréning. Az E-learninggel kapcsolatban megoszlanak a vélemények, általában azok a munkavállalók, akik szívesebben tanulnak online, mint offline pozitívan gondolkoznak az E-learningről és jobban is tudnak koncentrálni az online tréningeken. Azonban a válaszadók túlnyomó többsége szívesen használja elektronikus eszközeit a tanulási folyamat során. A csoportmunkát tekintve is nagyon különböző véleményekkel találkozhatunk. Azok a dolgozók, akik úgy érzik hatékonyabban tanulnak egyedül, mint csoportban kevésbé szeretik a csapatmunkát és kisebb eséllyel lépnek interakcióba társaikkal a képzéseken, azonban legtöbben egyetértettek abban, hogy szívesebben mennek egy tréningre, ha azon kollégáik is részt vesznek. A mentor kapcsolatok tekintve a legtöbb munkavállaló pozitívan viszonyul a mentorához, többségében úgy érzik bármilyen kérdéssel kereshetik a kijelölt mentorukat. Összességében egyértelműen kijelenthető, hogy a vállalati tréningek eszközrendszerét tekintve a Z generációsok között megoszlanak a preferenciák, nincs egy olyan módszer, ami minden munkavállaló számára ugyanannyira hatékony lenne. Azonban fontosságuk nem elhanyagolható, mivel alapvető eszközt jelentenek a munkához szükséges tudás átadásában és a megfelelő tréningrendszer többek között a munkahelyi elköteleződésre is pozitív hatással van.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | e-learning, formális tanulás, informális tanulás, lifelong learning, motiváció, munkamotiváció, tanulási motiváció, továbbképzés, tréning, Z generáció |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 21. 09:48 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 21. 09:48 |
Actions (login required)
Tétel nézet |