A gyakornoki program jelentősége az MVM Csoportnál: diákmunka vagy tudatos utánpótlás-nevelés?

Hüvös Dorka Panna (2022) A gyakornoki program jelentősége az MVM Csoportnál: diákmunka vagy tudatos utánpótlás-nevelés? Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Hüvös_Dorka_Q84L5E.pdf] PDF
Hüvös_Dorka_Q84L5E.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. November 29..

Download (3MB)
[thumbnail of Hüvös_Dorka_titkosítási.pdf] PDF
Hüvös_Dorka_titkosítási.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (283kB)
[thumbnail of BA_O_Hüvös_Dorka.pdf] PDF
BA_O_Hüvös_Dorka.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. November 29..

Download (321kB)
[thumbnail of BA_B_Hüvös_Dorka.pdf] PDF
BA_B_Hüvös_Dorka.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (157kB)
[thumbnail of Hüvös Dorka Panna.pdf] PDF
Hüvös Dorka Panna.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (209kB)

Absztrakt (kivonat)

Az emberi erőforrás menedzsment egy szűk évtizede foglalkozik a Z generáció munkaerőpiaci belépésével. A generáció tagjaként korosztályom a felsőfokú tanulmányai alatt megszerezte első munkatapasztalatait, amelyekkel értékelhetők az új generációs elvárások érvényesülése a gyakorlatban is. A hallgatótársaimmal folytatott informális beszélgetések alapján a munkáltatók által kínált gyakornoki programok sok tekintetben nem egyeznek a korosztályos elvárásainkkal. Dolgozatom során a Z generáció motivátorainak és elvárásainak feltérképezésével, a gyakornoki programban rejlő lehetőségekkel foglalkozok annak érdekében, hogy megbizonyosodjak arról, hogy valójában milyen elvárásai vannak egy Z generációs gyakornoknak a gyakornoki programmal szemben. A téma igazán aktuális jelenleg. A munkaerőpiacon lassan 10 éve megkezdődött az őrségváltás a Baby bommer és a Z generáció tagjai között. A generációk létszámkülönbségéből fakadóan azonban ez a változás munkaerőhiányt eredményez a piacon. Ebben a helyzetben a vállalatoknak azonnali, jövőbe mutató folyamatok és akciótervek kidolgozása vált szükségessé, hogy ezt a hiányt megfelelően pótolni tudják, A pályakezdők foglalkoztatására elterjedt módszertan a gyakornoki helyek biztosítása, valamint a gyakornoki programok működtetése. A szakdolgozatom keretében először definiálom a gyakornokok fogalmát, amelyet a későbbiekben visszatérően fogok használni. Ezt követően ismertetem a szakirodalomban fellelhető generációs elméleteket, különös hangsúlyt fektetve a Z generációra. A Z nemzedék esetében kitérek a sajátosságokra, az egyéniségre és az oktatás nehézségeire is. Dolgozatomban hangsúlyt kap a generáció munkaerőpiaci elvárásai és motivációi a Herzberg kéttényezős motivációs modellje mentén. A modellben megjelenő szempontok alapján elemeztem a Z generáció és a munka kapcsolatát. A szakirodalmi áttekintésem során törekedtem arra, hogy a gyakornoki programmal is párhuzamba helyezzem a Z generációs megállapításokat. Az áttekintést követően primer kutatásom bemutatása, eredményeinek ismertetése következett. Kvantitatív kutatásomat az MVM Csoport Watt.s Up gyakornoki programjában résztvevők között végeztem. A sokaság pontos ismeretében a teljeskörű megkérdezésre esett a választásom. A kérdések segítségével a gyakornokokat általános munkahelyi vélekedésükről és személyes tapasztalataikról kérdeztem. Ezen két ismérv vizsgálata és összehasonlítása segített képet kapni a Z generációs gyakornokok elvárásairól. A primer kutatásomban kapott eredményekből kiderül, hogy a gyakornokok számára a munka még mindig elsősorban pénzkereseti forrás, azonban vannak olyan preferenciák és szempontok, amelyek megléte közel azonos vagy meghatározóbb vélekedés alá esik számukra, ilyen például a megbecsültség érzete, a home office lehetősége vagy a tanulmányokhoz igazítható beosztás is. A kutatás elemzése során részletesen összehasonlítottam a hallgatók általános vélekedését és személyes munkatapasztalatait az MVM Csoportnál. Az összevetés keretében kiemeltem a céges jó gyakorlatokat, mint a visszajelzés adása, a vezetők hozzáállása vagy a munkavégzéshez szükséges eszközök biztosítása. Azonban arra is hangsúlyt fektettem, melyek azok az elemek, amelyekkel a későbbiekben érdemes az MVM Csoportnak foglalkoznia. Dolgozatom utolsó szakaszában a javaslatok és összegzések segítségével foglaltam össze gondolataimat a szakirodalmi háttér és a kutatásom során kapott eredmények alapján. Szakdolgozatomban igyekeztem átfogó képet adni a Z generációs fiatalok általános munkahelyi vélekedéséről, az MVM-nél szerzett tapasztalataikról. Törekedtem arra, hogy dolgozatom egy fajta használati utasításként szolgáljon a gyakornokokat fogadó munkaadók számára, felhívva a figyelmet a különbségekre, a kritikus pontokra és az alapvető elvárásokra. A gyakornokokkal való foglalkozás a kollégák vezetői kompetenciáit is fejleszti, valamint új nézőpontokat és megközelítési módokat hozhat a szervezet életébe. Azt gondolom, hogy a gyakornoki programok működtetése a legjobb módszer a kialakult munkaerőpiaci hiány kezelésére, és ennek érdekében elengedetlen vele folyamatosan foglalkozni, aktualizálni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár; Menedzsment Tanszék; PSZK
Pintye Tímea
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: gyakornok, gyakornoki program, HR, utánpótlás, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 09:46
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 09:46

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet