Csizmadia Márk Zoltán (2022) Generációk motivációja közötti eltérések vizsgálata a Covid utáni toborzási és kiválasztási folyamatokban az IT piacon. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Csizmadia_Márk_Zoltán_N1HMUR.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Csizmadia_Márk_Zoltán.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (297kB) |
|
PDF
Csizmadia Márk Zoltán_bírálat_EE_FLK.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (163kB) |
|
PDF
BA_B_Csizmadia_Márk_Zoltán.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (62kB) |
Absztrakt (kivonat)
Decemberben kezdtem HR gyakornokként dolgozni a Hays Magyarországnál. Kezdetben kisebb feladatokkal foglalkoztam, ám fél év elteltével az IT csapat tagjaként interjúkat bonyolítok le különféle informatikus szakemberekkel. A járvány közben csöppentem bele a toborzásba és meg szeretném érteni, hogy miként hatott a covid az IT piacra, mind munkavégzés, mind tárgyalási pozíció szempontjából. Célom, hogy egyéni szinten vizsgáljam a helyzetet, mert úgy érzem ez a része a legizgalmasabb. Megváltozni látszik a munkavállaló és munkaadó viszonya. Korábban a munkavállalónak küzdenie kellett azért, hogy jó állást találjon, és hálás volt a munkaadónak. Ez a szűk szegmens, ami a programozókat teszi ki, olyan tárgyalói pozícióhoz jutott ebben az intenzív digitalizáció világában, hogy a jobbnál jobb munkalehetőségek közül válogathat. Sőt, a munkaadóknak megállás nélkül kell küzdeniük a dolgozóik elégedettségéért, motiválni kell őket. Köztük ez is indokolja, hogy megszólításuk a toborzás során nagyon megváltozott. A témát azért tartom aktuálisnak, mert a covid motivációs átalakulásokat eredményezett a munkaerőpiacon, illetve változásokat a toborzásban, kiválasztásban. A motivációs elemek a munkaerőpiacon folyamatos változásban vannak és ezt célszerű generációkra bontani. A toborzás digitalizáció miatt változóban van, de a covid is egy erős lökést hozott. Szakdolgozati témám olyan vállaltoknak lehet iránymutató, amelyek informatikai rendszerekkel és ezekhez szükséges emberi erőforrással foglalkoznak. Kutatásom során egyéni szinten vizsgálódom, tanácsadó kollégáimat kérdezem meg a Hays Magyarország IT divízióban, hogy milyen változásokat észleltek motiváció terén, illetve toborzás, kiválasztásban. Kutatási kérdéseim a következők: Milyen motivációbeli különbségek mutatkoznak a generációk között a munkavégzést és az elhelyezkedést illetően az IT piacon Előbbi különbségek hogyan alakítják a toborzási és kiválasztási stratégiákat a covid után Miután generációk közötti kutatást végeztem, ezért külön-külön és egyben is értelmeztem a kapott adatokat, válaszokat. Elmondható, hogy az IT piacon covid előtti időszakban a pénz a fő motivációs erő, ami covid utáni időszakban sem változott. A generációkat külön vizsgálva érdekes eredmény, hogy az X generációnak a biztonság, stabilitás fontosabb, mint a pénz. Ez a vizsgált időszakokra elmondható. A fiatal generációknál a pénz maradt erős motivációs tényező. Érdekesség, hogy Covid utáni időszakra a társas kapcsolatokat célzó „jó közösség” motivációs elem erősen a háttérbe szorul. Helyette a rugalmas munkaidő került feljebb a home office megjelenésével. Toborzásban, kiválasztásban is változásnak tekinthető az online világra való átállás, a személyes interjúk redukálása. Erősségeknek mondanám a szakirodalmi hátteret, amely gerince volt a kutatásomnak, kutatási kérdéseimnek. A motivációs kutatás komoly alapja volt a dolgozatom megalkotásának és felépítésének. Covid okozta változások komoly hatással volt az IT piacra, amit kihasználva be tudtam mutatni a főbb generációkra lebontva. Korlátoknak tekintettem a kutatási témámhoz kapcsolódó szakirodalmak hiányát, emellett egy olyan problémába ütköztem, hogy igen kevés szakemberrel tudtam beszélni a Hays-en belül, akik 2019 előtt/óta az IT-ban tevékenykednek, mind az öt személy, aki dolgozott korábban és jelenleg is elvállalata az mélyinterjút.Kitekintés során elmondanám hogyan lehetne tovább fejleszteni kutatásomat. Érdemes lenne kvantitatív módszertannal, a jelöltek szemszögéből megvizsgálni a kérdéseket, illetve a vállalaton kívül más fejvadász cég tanácsadóival is mélyinterjút szervezni, akik szintén a két időszakban ott dolgoztak. Az IT egy olyan intenzíven növekvő ágazata a munkaerőpiacnak, hogy érdemes foglalkozni a jövőben vele.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | generációk, informatika, koronavírus-járvány (COVID-19), motiváció, toborzás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 21. 09:46 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 21. 09:46 |
Actions (login required)
Tétel nézet |