Az informatika hatása egy vállalat beszerzési tevékenységére

Lengyel Zsombor (2021) Az informatika hatása egy vállalat beszerzési tevékenységére. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Az informatika hatása egy vállalat beszerzési tevékenységére.pdf] PDF
Az informatika hatása egy vállalat beszerzési tevékenységére.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of összefoglalás.pdf] PDF
összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (233kB)
[thumbnail of Lengyel Zsombor.pdf] PDF
Lengyel Zsombor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)
[thumbnail of Lengyel Zsombor.pdf] PDF
Lengyel Zsombor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (327kB)
[thumbnail of Bírálat_LZS.pdf] PDF
Bírálat_LZS.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (79kB)

Absztrakt (kivonat)

A záródolgozatom első részében üzleti vállalkozás fogalmáról és a létre jötte célját mutatom be. De mielőtt beszélnénk a vállalat alapvető céljáról beszéljünk, arról milyen feltételeknek kell megfelelnie, hogy egy szervezetet vállalkozásnak hívjunk. A szervezetnek alapvető céljainak megvalósítása, a profitorientáltság, a kockázat vállalás és a vállalat valóságos piaci működést folytasson. Ez a négy feltétel, ami meghatározza egy szervezet üzleti vállalkozásként való működését. A vállalat alapvető célja a nyereség realizálása de ennek mértékét sok szempont árnyalhatja(pl. szociális szempontok, kereslet kielégítés). A beszerzési stratégia megválasztása kulcsfontosságú szereppel bír a vállalati értékteremtő folyamatok rendszerében. Mint támogató tevékenység sok múlik stratégiájának helyes megválasztásán. A beszerzési stratégiát alapvetően négy fő tényezőre bontottam. Az első tényező, amit bemutattam az pedig nem más, mint a venni vagy gyártani ahol az merül fel a vállalat számára, hogy jobban megéri a vállalatnak gyártani vagy beszerezni. A következő tény pedig a szállítóval szemben támasztott követelmények, amik azt kérdéskört járja be, hogy milyen gyakran szállítanak annak időbelisége és részszállításokra és mellékes szállításokra vonatkozik. A harmadik tény a beszerzési forrás megválasztása ahol azzal a kérdéssel szembesülünk, hogy a vállalat egy beszerzőre bízza az egész beszerzést vagy többre. Utolsó tényként pedig a beszerzési információs rendszer. Említésre méltó az napjainkban, hogy inkább már a szolgáltatások teljes körű minősége alapján választanak partnert, mint a beszerzési ár alapján, amely szempont figyelembe vétele csökkenő tendenciát mutat. A vállatok mostanában inkább hosszú távú kapcsolatokra törekednek, ezáltal erősödni látszódnak a partnerek közötti kapcsolatok. A vállalat egyik funkcionális részstratégiája a logisztikai célok és a hozzá szükséges eszközök összessége. A logisztikai rendszer tevékenységének értékelésekor két fő tényezőt figyelünk meg a szolgáltatása színvonalát és a működési költségek. Majd logisztikai stratégia összetevőit vizsgáltam. Ezek nem másik még pedig a értékesítés logisztika stratégia tényezői,készletezés logisztika stratégia tényezői, logisztikai információ stratégia tényezői és anyagi folyamatok stratégia tényezők. Ahhoz hogy a beszerzési és logisztikai stratégiát még jobban megismerjük annak környezetét is meg kell ismerni. Én a legelterjedtebb módszert választottam, ami szerint vannak belő/külső érintettek, ezeknek is vannak jól külön álló alcsoportjai. Az ellátási láncot egészét néztem, hiszen eddig csak az elemeit (beszerzés stratégia, logisztikai stratégia) volt említést. Ahhoz hogy ismerjük a beszerzés lényegét meg kell vizsgáljuk nagyobb nézőpontból. Ami esetünkbe az ellátási lánc ahol megismerhetjük napi működési kulcskérdéseit, a láncban megszerezhető eredmény tényezőkről, integrálási szintek. A logisztika rendszer elemzése azon belül szerkezet megismerése és annak felépítésé. Az információ szerzés és annak feldolgozása vállat számára az egyik legfontosabb feladata. Ez a fajtakövetkeztetést azt vonja le maga után, hogy a leghatékonyabb módszert kell meg találnunk. Záródolgozatomban válaszként erre kérdésre a válaszom, az hogy a vállalatnak a megfelelő információt a megfelelő időben és megfelelő formában el kell juttatni a megfelelő személynek. Ennek megoldására a vállalat információs rendszert hozz létre. Az információsrendszere négy különböző csoportját ismertettem. Ezek pedig első sorban az emberek, akik létre hozzák és felhasználják az információt. Második a szervezeti struktúra ami kezeli az információkat. Utolsó kettő pedig a működtető rendszer és a vállalati folyamatok. Végül az SAP rendszer működését és folyamatát bemutattam. Azon belül is a MM alrendszer működés folyamatát. Ahol egy beszerzési megrendelés folyamatát végig követtem.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szendi-Bereczki Beáta
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: belső környezet elemzése, beszerzés, beszerzési stratégia, logisztika, SAP
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 20. 15:30
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 20. 15:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet