A vásárlói döntés és a kognitív disszonancia vizsgálata a különböző személyiségtípusoknál

Gyurisa Réka Boglárka (2023) A vásárlói döntés és a kognitív disszonancia vizsgálata a különböző személyiségtípusoknál. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_Z6TID3.pdf]
Előnézet
PDF
szakdolgozat_Z6TID3.pdf

Download (3MB) | Előnézet
[thumbnail of nyilatkozat_Z6TID3.pdf] PDF
nyilatkozat_Z6TID3.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (307kB)
[thumbnail of Biralat_Gyurisa_Reka.pdf] PDF
Biralat_Gyurisa_Reka.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (216kB)
[thumbnail of Külső bírálat_Gyurisa Réka Boglárka.pdf] PDF
Külső bírálat_Gyurisa Réka Boglárka.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (179kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom központi témája a kognitív disszonancia volt, amit a vásárlói döntésen keresztül mutattam be, mivel maga a döntés az egyik legtipikusabb helyzete az elmélet előfordulására. Dolgozatom első felében a témám elméleti részével foglalkozom, kifejtem a vásárlói döntés folyamatának részeit és ezen belül megemlítem a döntési szerepeket és a vásárlói típusokat. Ezután magát a kognitív disszonancia elméletét ismertetem, annak hatását és bizonyítását, illetve a reklámokkal való kapcsolatát. Továbbá a személyiségtípusok alakulását és az általam kiválasztott MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) modellt is bemutatom. A témám alapos körbejárásának érdekében készítettem egy kvantitatív és egy kvalitatív kutatást. Kérdőíves kutatásomhoz két hipotézist fogalmaztam meg, amiből mind a kettő be is igazolódott. Az első hipotézisem szerint minél magasabb a termék ára, annál fontosabb a vásárlási döntés és annál érzékenyebb az ember a vásárlás utáni bizonytalanságra is. Ezt azért feltételeztem, mert az ár az egyik legjobban ránk ható tényező a választásunk során. A második hipotézisem pedig a 2022-es évi áremelkedésekre vonatkozik. Feltételezésem szerint az áremelkedés hatással van a vásárlás során és utána tapasztalt bizonytalanságra, mert ebben az esetben minden termék nagyobb értéket képvisel. Ez a hatás eredményezhet gyakoribb vásárlás utáni bizonytalanságérzetet, de lehetséges, hogy pont az áremelkedések miatt az emberek nem vacillálnak döntéseik előtt és csak azt vásárolják meg, ami szükséges. A válaszok kiértékelése során kiderült, hogy a kitöltőim vásárlás utáni bizonytalanságának oka a termékek árának a magassága. Illetve hogy a 2022-es évi áremelkedések több vásárlás utáni bizonytalanságot eredményez. Továbbá kutatásom során még arra is fény derült, hogy a jelenlegi helyzet miatt az emberek már nem szívesen hoznak meg kockázattal járó döntéseket. Inkább jobban utána néznek az adott terméknek vagy szolgáltatásnak, ezzel tudatosabb és többször átgondoltolt döntéseket eredményezve. Hipotéziseim felül még a kérdőíves kutatásomból még olyan összefüggést is találtam, hogy azok, akik naponta vagy hetente többször járnak vásárolni, azok jobban bíznak a döntésükben. Mivel naponta kell vásárlási döntéseket meghozniuk, ezért egyrészről kicsit hozzá is szoktak a döntéssel járó bizonytalansághoz és valószínűleg az ingerküszöbük is megváltozott. Másrészt a vásárlás gyakorisága miatt nem gondolják át részletesen választásaikat, ezért fel sem merül bennük a kétség. Ebben az is közrejátszik, hogy mivel gyakran járnak boltba, ezért ezek a vásárlások átalakultak rutindöntésekké (mivel a jól bevált termékeket vásárolják újra), ami nem okoz fizetés után bizonytalanságot. Mivel a témámhoz szorosan kapcsolódik az emberi viselkedés megfigyeléséhez, ezért készítettem egy kvalitatív primer kutatást is.  Ehhez nyolc különböző személyiségtípusú alanyt (az MBTI modell alapján) kértem fel, hogy a kritikus incidens módszer segítségével megvizsgálhassam, miképp vélekednek az elégedettségről és az elégedetlenségről az egyes típusok. Véleményem szerint, azért is volt érdemes személyiségtípus alapján kutatni a vásárlás utáni magatartást, mivel az emberek nagyon eltérőek. Ha ezt a témát csupán kor, nem vagy végzettség alapján vizsgálnám, nem kapnék olyan részletes magyarázatot a döntéseik mögötti gondolataikra, mint az elvégzett kutatásaimmal. Emellett a fentieken túl a tapasztalatom az, hogy az emberek egyre nyitottabbak az önismeret felé, illetve mások személyiségének megismerésére. Válaszaikból azt a következtetést tudtam levonni, hogy az MBTI modell betűkombinációjának az egyezősége hasonló viselkedést eredményez. Például ST” (érzékelő+gondolkodó), akik logikusan gondolkodnak, az „IJ” (introvertált+megítélő), akik szeretnek előretervezni vagy „EN” (extrovertált+intuitív), akiknek fontos közeli ismerősei véleménye. Illetve a kognitív disszonancia leginkább az extrovertált és észlelő személyek viselkedésére van nagyobb hatással, ezen belül is az ESTP (Vállakozó), ESFP (Szórakoztató) és ENTP (Vitázó).

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Harsányi Dávid
Belső
egyetemi docens; Marketing Tanszék; KKK
Kiss Kitti
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: döntési folyamat, kognitív disszonancia, személyiségtípus(ok), vásárlói elégedettség, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 20. 14:03
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 20. 14:03
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/44184

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet