A mozi szerepe a marketingkommunikációban

Korom Erik (2023) A mozi szerepe a marketingkommunikációban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of BGE_Szakdolgozat_Korom Erik.pdf]
Előnézet
PDF
BGE_Szakdolgozat_Korom Erik.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of Scan 2022-12-11 23.10.41.pdf] PDF
Scan 2022-12-11 23.10.41.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Bírálat_belső_Korom Erik.pdf] PDF
Bírálat_belső_Korom Erik.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (226kB)
[thumbnail of szakdolgozat_biralata_KoromErik_2023.pdf] PDF
szakdolgozat_biralata_KoromErik_2023.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (163kB)

Absztrakt (kivonat)

Mint minden kutatási és tudományos területen az új eredmények jelentik az áttörést és a szenzációt. Sajnos sok esetben egy-egy új publikáció esetén az író csak átformálja, de az alapokat már meglévő adatok és meglátások alkotják. Az én dolgozatom elméleti hátterének felépítése közben megkerülhetetlen volt a szakma legnagyobbjainak egyike, Philip Kotler elméletei használata alapként. Marketingkommunikáció, mint eszköz szólítja meg a fogyasztókat ezért a dolgozat gerincét képezi az én esetemben. Ezt a gerincet viszont olyan elemek veszik körbe, mint a kultúrafogyasztás, filmipar, azokon belül is a mozilátogatás. Megállapítva tehát a célpiacot a következő vizsgálati tényező a reklámok hatásai voltak a fogyasztókra nézve. Moziban és a filmekben már a teremben ülve a termék és márkamegjelenítés a legmeghatározóbb elem. A kutatás során voltak területek, amelyek egyértelműen elhatárolhatók, például a moziba járás célja és okai, de a vásárlásra értendő döntési folyamat befolyására nem sikerült határozott áttörést elérni. Ennek több oka lehet. Először is ahogy a dolgozat tartalmai részeként előfordul a televízió és a mozi összevetése. Sokak elmondása alapján alig néznek tv műsorokat. Ez természetesen nem igaz. Egyszerűen arról van szó, hogy manapság a közmédiában vetített műsorújság megalkotóinak két célja van, még pedig a legnagyobb nézettség elérése és a konkurens adókkal szemben versenyelőny kialakítása. Ez a nézettség mérhető, egészen egyszerűen a fogyasztók aktivitását jelenti az egyes csatornákon. A számok pedig nem hazudnak, tehát a tv tagadók nagy része is ugyanúgy fogyasztó. (Ugye mindenki találkozott olyan személlyel, aki nem néz ilyen műsorokat, mégis tisztában van az ott történt jelenetekkel.) Másodszor a reklámtagadók jelenléte. A reklámok negatív hatása elsősorban annak köszönhető, hogy ezek a blokkok lejátszása általában műsormegszakítással jár. Ez azt jelenti, hogy mindegy milyen tartalma van a néző nem feltétlenül örül a szünetnek. Ezen probléma megoldásának alapjául ott vannak például a sportközvetítések, hiszen ott adott a szünet amikor előfordul a reklám ezért nem éri váratlanul a fogyasztót és még jobban is odafigyel. Ha csak az amerikai foci döntőt, azaz a Super bowl-t nézzük, ez az esemény, amelynek a szünetében lejátszott reklám költsége a legnagyobb a világon. Nem véletlen, hogy ezek a legkedveltebb és szórakoztatóbb reklámfilmek, persze nem minden vállalat engedheti meg magának. A moziban a reklámmegjelenés a film elején megy le, amit vannak, akik direkt lekésnek, mert zavarónak tartják, onnantól viszont zavartalanul élvezhetik a programot. A filmben megjelent termékmegjelenésekre nem érkezett negatív visszajelzés, viszont, hogy hatnának a vásárlási szokásaikra egyértelmű „nem” többség alakult ki. Erre a kérdésre nem is a reklám észlelésének pillanatában kapunk választ, hanem a vásárláskor. Hasonló probléma itt is a tagadás, mivel tudat alatt biztosan azt választják, amit már hallottak korábban vagy tudják kapcsolni a kedvenc filmjeik hőseihez. Harmadszor pedig a streaming szolgáltatók térhódítása, mivel a DVD-k és a kölcsönzőket már leváltotta, de vajon a televízió is erre a sorsra jut? A mozik tekintetében még nem áll fent ez a veszély, mivel a covid járvány után szépen normalizálódott a helyzet. Ezen túl a premierek és bemutatók még mindig a mozit hozzák előnyösebb pozícióba, de hogy változik ez a helyzet az a jövő zenéje.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 7P modell, marketingkommunikáció, mozi, reklám, termékmegjelenítés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 20. 14:03
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 20. 14:03
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/44178

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet