Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők az étrend-kiegészítők piacán

Vladár Gitta (2023) Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők az étrend-kiegészítők piacán. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat- Vladár Gitta végleges.pdf] PDF
Szakdolgozat- Vladár Gitta végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Vladár_Gitta_bírálat_Péli_Anikó.pdf] PDF
Vladár_Gitta_bírálat_Péli_Anikó.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (124kB)
[thumbnail of SZD.Vladar.Gitta.pdf] PDF
SZD.Vladar.Gitta.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (413kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozati témaválasztásom a fogyasztói magatartást és az azt befolyásoló tényezők jellemvonásait dolgozza fel az étrend-kiegészítők piacára kivetítve. Az utóbbi évek folyamán egyre nagyobb és folyamatosan növekvő népszerűségnek örvend az egészséges életmód ebből következően a sport és a különféle étrend-kiegészítő termékek fogyasztása egyaránt. Nagyon érdekes és izgalmas téma azonban, hogy a korábban említett tények megvalósulásának mi az oka, milyen hatások érik a fogyasztókat, amelyek az étrend-kiegészítők széles kínálatának különféle készítményeinek megvásárlására késztetik őket. Feltételezéseim alapján a magyar lakosság nagyobb százalékát teszik ki azok, akik fogyasztanak étrend-kiegészítőt, mint akik nem élnek ilyen termékekkel valamint a sport és életmód rendkívüli mértékben határozza meg az étrend-kiegészítő készítmények fogyasztásához kapcsolódó szokásokat minden ember életében. Azt gondolom, hogy a fogyasztói magatartásra nagy hatással van továbbá az online marketing és az internetről való rendelés lehetősége is a piac ezen szegmensén. A sport népszerűségének növekedése továbbá az egészséges életmód hozzájárul az étrend-kiegészítő termékek széles választékának megvásárlásához a fogyasztók körében. A korábban említett állítást szeretném szakdolgozatom írása során bizonyítani. Szakdolgozatom keretein belül a fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők vizsgálatát végeztem magyarországi viszonylatban az étrend-kiegészítők piacán. A pontos kép kialakításának érdekében elméleti kutatást folytattam, melyhez különféle szakirodalmak és többnyire aktuális, tudományos cikkek tanulmányozását alkalmaztam. A szekunder kutatás elvégzését követően legfőbb célom az volt, hogy egy olyan primer kutatást hozzak létre, amelynek köszönhetően átlátható, egyértelmű megállapításokhoz juthatok a fogyasztói magatartást befolyásoló tényezőkről az étrend-kiegészítők terén. Ennek elérése céljából a megkérdezéses primer kutatási módszert választottam. A kérdőívet minden 14 életévét betöltött magyar lakos megválaszolhatta, hiszen az étrend-kiegészítő világszerte nagy népszerűségnek örvendő minden korosztálynak szánt terméktípus, fogyasztási adatai rendkívüli mértékű elterjedtségről tanúskodnak. Szakdolgozatom bevezetés részében ismertetett feltételezéseim a szekunder és primer kutatás elvégzését követően beigazolódtak, hiszen egyértelműen kimutatásra került kérdőívem eredményei közt, hogy habár a minta nem reprezentatív, de a magyar lakosság nagyobb százalékát teszik ki azok, akik fogyasztanak étrend-kiegészítőt, mint akik nem élnek ilyen termékekkel. Az is bebizonyosodott, hogy a nők nagyobb hajlandóságot mutatnak a megkérdezés megválaszolására, hiszen több női fogyasztó vett részt a felmérésemben. Ez annak is betudható, hogy a vásárlás illetve élelmiszerek beszerzése még manapság is a nők feladatkörébe tartozik. A primer kutatás azt is kimutatta, hogy az online marketing és az internetről való rendelés lehetősége igencsak nagymértékben van hatással a fogyasztói magatartásra a különféle étrend-kiegészítő készítmények vásárlásának terén. A válaszadók döntő többsége nyilatkozott úgy, hogy online rendeli meg az általuk használt étrend-kiegészítőket és az is kiderült, hogy ennek leginkább kényelmi szempontból van jelentősége valamint az internetes rendelés kínálta akciók miatt.  A sporttevékenység és étrend-kiegészítők összekapcsolódásának feltétele is beteljesült már a szekunder kutatás alatt, a primer kutatás eredménye ezt csupán erősítette. A felmérés során szinte ugyanolyan arányban válaszolták azt a megkérdezettek, hogy rendszeresen folytatnak sporttevékenységet, mint amilyen arányban válaszok érkeztek a rendszeresen használ-e étrend-kiegészítő készítményeket kérdésre. Nem meglepő ennek tudatában, hogy a különféle étrend-kiegészítő típusok mindegyike nagy népszerűségnek örvend a megkérdezettek körében, kezdve a vitaminoktól és ásványi anyagoktól a különféle testsúly-kontroll készítményeken át a fehérjékig és aminosavakig. Kutatásom során kiderült, hogy a válaszadók közül is kerülnek ki olyan fogyasztók, akik élnek tiltott étrend-kiegészítőkkel, amik nagy veszélyt jelentenek egészségükre. Fontos megemlíteni, hogy a fogyasztók legfőbb motivációja az étrend-kiegészítő használattal az egészség megőrzése és betegségek megelőzése.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: étrend-kiegészítők, fogyasztói magatartás, fogyasztói tudatosság, online vásárlás, sport
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 20. 13:59
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 20. 13:59

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet