Az elektronikai cikkek szürke piaca

Szabó Janka (2023) Az elektronikai cikkek szürke piaca. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szabó Janka KYKZA6 szakdolgozat.pdf] PDF
Szabó Janka KYKZA6 szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Szabó Janka dolgozatának bírálata - BF.pdf] PDF
Szabó Janka dolgozatának bírálata - BF.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (92kB)
[thumbnail of Szabó Janka.pdf] PDF
Szabó Janka.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (479kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatomban az elektronikai cikkek szürke piacának jelenlétét vizsgáltam. A szakdolgozat két részből áll: az irodalmi és a saját kutatás részből. Az irodalmi áttekintésben kifejtettem a hét kutatási kérdésemet: Mit értünk szürke piac alatt? Mik a szürke piac keletkezésének okai? Milyen termékeket érint a szürke piac? Milyen hatással van a szürke piac az IT-termékek vásárlóira? Milyen hatással van a szürke piac a hivatalos disztribútorokra? Milyen hatással van a szürke piac a márkatulajdonosokra? Hogyan védekeznek a gyártók a szürke piac ellen? A saját vizsgálati részem egy kérdőívből és két interjúból áll. Az általam készített kérdőívnek a célja az volt, hogy felmérjem az emberek elektronikai cikkek vásárlása iránti igényeit, megtudjam, mennyire ismerik az ügyfelek a szürke piac fogalmát, valamint élnének-e szürke piaci eszközök vásárlásának a lehetőségével. Három hipotézist állítottam fel: ·       Azt feltételeztem, hogy az emberek többsége nem ismeri a szürke piac fogalmát, viszont nagyon sokan vásároltak már ilyen terméket a tudtuk nélkül. ·       A második feltevésem az volt, hogy a megkérdezett emberek többre értékelik a párhuzamos import ügyfelekre gyakorolt pozitív hatását, az alacsony árat, mint a negatív hatásait (pl.: Garancia vagy értékesítés utáni szolgáltatások megtagadása). ·       Elképzelésem szerint ez az elv még jobban érzékelhető az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező embereknél, akiknek pár ezer forintnyi plusz költekezés is nagyban befolyásolja a vásárlási szokásait és azon spórolnak, amin csak tudnak. Ellenben a magasabb jövedelemmel rendelkező embereket kevésbé befolyásolja a szürke piac jelenléte, ők inkább megveszik a termékeket a gyártó által kijelölt viszonteladóktól. Készítettem két interjút azzal a céllal, hogy gyakorlati szinten is megismerjük a vállalatok szürke piac elleni védekezését. Az egyik interjú alanyom az Egis Gyógyszergyár Zrt., mint ügyfél (azaz végfelhasználó), másik interjú alanyom a Lenovo Technology B.V. Magyarországi Fióktelepe, mint gyártó képviselője volt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Békefi Ferenc
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Hrabovszki Ágnes Zsuzsa
Belső
főiskolai docens; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: disztribúciós csatornák, elektronika, párhuzamos import, szürkepiacok, védekezési stratégia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 20. 13:56
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 20. 13:56

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet