Szabó Janka (2023) Az elektronikai cikkek szürke piaca. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szabó Janka KYKZA6 szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Szabó Janka dolgozatának bírálata - BF.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (92kB) |
|
PDF
Szabó Janka.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (479kB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatomban az elektronikai cikkek szürke piacának jelenlétét vizsgáltam. A szakdolgozat két részből áll: az irodalmi és a saját kutatás részből. Az irodalmi áttekintésben kifejtettem a hét kutatási kérdésemet: Mit értünk szürke piac alatt? Mik a szürke piac keletkezésének okai? Milyen termékeket érint a szürke piac? Milyen hatással van a szürke piac az IT-termékek vásárlóira? Milyen hatással van a szürke piac a hivatalos disztribútorokra? Milyen hatással van a szürke piac a márkatulajdonosokra? Hogyan védekeznek a gyártók a szürke piac ellen? A saját vizsgálati részem egy kérdőívből és két interjúból áll. Az általam készített kérdőívnek a célja az volt, hogy felmérjem az emberek elektronikai cikkek vásárlása iránti igényeit, megtudjam, mennyire ismerik az ügyfelek a szürke piac fogalmát, valamint élnének-e szürke piaci eszközök vásárlásának a lehetőségével. Három hipotézist állítottam fel: · Azt feltételeztem, hogy az emberek többsége nem ismeri a szürke piac fogalmát, viszont nagyon sokan vásároltak már ilyen terméket a tudtuk nélkül. · A második feltevésem az volt, hogy a megkérdezett emberek többre értékelik a párhuzamos import ügyfelekre gyakorolt pozitív hatását, az alacsony árat, mint a negatív hatásait (pl.: Garancia vagy értékesítés utáni szolgáltatások megtagadása). · Elképzelésem szerint ez az elv még jobban érzékelhető az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező embereknél, akiknek pár ezer forintnyi plusz költekezés is nagyban befolyásolja a vásárlási szokásait és azon spórolnak, amin csak tudnak. Ellenben a magasabb jövedelemmel rendelkező embereket kevésbé befolyásolja a szürke piac jelenléte, ők inkább megveszik a termékeket a gyártó által kijelölt viszonteladóktól. Készítettem két interjút azzal a céllal, hogy gyakorlati szinten is megismerjük a vállalatok szürke piac elleni védekezését. Az egyik interjú alanyom az Egis Gyógyszergyár Zrt., mint ügyfél (azaz végfelhasználó), másik interjú alanyom a Lenovo Technology B.V. Magyarországi Fióktelepe, mint gyártó képviselője volt.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | disztribúciós csatornák, elektronika, párhuzamos import, szürkepiacok, védekezési stratégia |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 20. 13:56 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 20. 13:56 |
Actions (login required)
Tétel nézet |