Boros Ádám (2023) A dark store-ok hatékony működése az elektronikus kereskedelemben. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Boros Ádám_A dark storeok hatékony működése az elektronikus kereskedelemben.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Boros Ádám Szakdolgozat Bírálat (1).pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (62kB) |
|
PDF
belső-biralat-alapkepzes Boros Ádám.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (344kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az elmúlt években jelentősen megnövekedett az elektronikus élelmiszer-kereskedelem népszerűsége. Ez a tendencia várhatóan folytatódni fog, mivel a fogyasztók számára egyre nyilvánvalóbbá válik az elektronikus élelmiszer-kereskedelem által nyújtott kényelmi és időmegtakarítási előnyök. Ahhoz, hogy az elektronikus térben kereskedő élelmiszerboltok sikeresek legyenek, elengedhetetlen, hogy hatékony komissiózási tevékenységet folytassanak. A komissiózás az elektronikus kereskedelem meghatározó eleme és a raktári folyamatok egy alapvető tevékenysége, ami a raktárhelyiségekből, konkrét vásárlói kérésre történő áru-kigyűjtését és összeállítását foglalja magába. Ez a tevékenység járul hozzá leginkább, hogy a vásárlók időben megkapják a kívánt termékeket. A komissiózás kulcsfontosságú tényező a vásárlói elégedettség megteremtésében. Ha a rendelések komissiózása nem megfelelően történik, a vásárlók nem kívánt, nem a megfelelő karakterisztikájú (ideértve méret, szín, specifikáció) termékeket kaphatnak, amely bekövetkezhet készlethiány vagy pontatlanság miatt. A nem pontos komissiózás a vásárlók elégedetlenségéhez, negatív kritikáihoz és a termékek visszaküldéséhez vezethet. A komissiózás a vállalat hatékonyságára és jövedelmezőségére is hatással van. Ha a rendelések nem megfelelően kerülnek komissiózásra, az idő- és erőforrás-pazarláshoz vezethet. A pontatlan rendelés-összeállítás leltárkülönbözetekhez és az amiatti többletköltségekhez is vezethet. A komissiózás a vásárlók biztonsága szempontjából is fontos. Ha a rendeléseket nem megfelelően válogatják össze, a vásárlók lejárt, sérült vagy szennyezett termékeket kaphatnak. Ez egészségügyi kockázatot jelenthet a vásárlók számára és jogi problémákat vonhat maga után. Összességében a pontos komissiózás segít a vásárlói elégedettség biztosításában, a hatékonyság javításában és a biztonsági problémák megelőzésében. A dark store-ok olyan raktárak, amelyek kizárólag online rendelések teljesítésére lettek kialakítva. Az ilyen ellátó-elosztó központok jellemzően korlátozott termékválasztékkal rendelkeznek és nem állnak nyitva a vásárlók előtt. Ehelyett a rendelések online kerülnek feldolgozásra, a raktártérben komissiózásra, majd árutovábbításra saját, vagy harmadik fél által biztosított futárszolgálat által. Amint az már említésre került, a komissiózás a legfontosabb folyamat az ellátó-elosztó központokban, mivel közvetlenül befolyásolja a vásárlói elégedettséget, a készletpontosságot és a működés általános hatékonyságát. Manapság a fogyasztói igények gyökeresen megváltoztak az új gazdasági trendek következtében, ideértve a rendelés pontos és gyors teljesítése iránti elvárást, amellett, hogy a rendelések gyakorisága, mérete és mennyisége is jelentősen növekedett. A fogyasztók mindezen igényeit a komissiózási tevékenység lényegesen befolyásolja és jelentős hatással lehet a raktári teljesítményre. Ahhoz, hogy a raktári teljesítmény egy ellátó-elosztó központban eredményes legyen, számos kulcsfontosságú tényezőt figyelembe kell venni. Elsősorban a hatékony működés elősegítése érdekében fontos, hogy rendelkezésre álljon a megfelelő technológia. Ez magában foglalhatja az olyan feladatok racionalizálását, mint például a rendelések komissiózása és csomagolása automatizálás bevezetésével vagy lehetőség szerint szállítószalagok használatával a tételek szortírozásához; a szállítmányok be- és kirakodásához szükséges berendezésekbe, például targoncákba vagy raklapemelőkbe való beruházást; a raktárban tárolt tételek könnyű azonosításához helymeghatározó címkék használatát; vagy akár a robotikai technológia kihasználását, amikor a polcok feltöltéséről vagy a készletek gyors utántöltéséről van szó. Más berendezések is nélkülözhetetlenek lehetnek, mint például a vonalkódleolvasó, amely jelentős mértékben javíthatja a komissiózás hatékonyságát és a rendelés nyomon követését. Emellett a megbízható, jól képzett munkaerő is nélkülözhetetlen az optimális teljesítmény eléréséhez. A technológiai beruházások mellett a vállalatoknak arra is összpontosítaniuk kell, hogy rendszeresen képezzék személyzetüket. csapattagok közötti rendszeres kommunikáció elengedhetetlen a potenciális problémák korai felismeréséhez, mielőtt azok nagyobbá válnának, ami késésekhez vagy pontatlan rendelés-összeállításhoz vezethet. Összességében a raktári teljesítmény szerves részét képezi az e-kereskedelmi műveletek eredményességének. Jelenleg a Delivery Hero Hungary Korlátolt felelősségű társaságnak vagyok az alkalmazottja, mint gyakornok. Ez járult hozzá, hogy a szakdolgozatom témája az ellátó-elosztó raktárakat vizsgálja, és azon belül a panda market raktárait. A panda market egy kifejezetten kiszállításra specializálódott magyarországi elektronikus élelmiszerlánc, amely a Delivery Hero Dmart Hungary Kft. vállalat részét képezi. A 2020-ban alapított cég a német Delivery Hero Stores Holding GmbH leányvállalata, amely a Delivery Hero SE-hez tartozik. A panda market tizennyolc dark store-t üzemeltet Magyarországon, amelyből hét található Budapesten. A rendelések komissiózása a raktár egyik legfontosabb logisztikai művelete, ezért a vevői elégedettség fő befolyásoló tényezőjének is tekinthető. A folyamat során gyakran fordulhatnak elő hibák, különösen, amikor statikus, kézi komissiózásról van szó. Ez lehet egy tétel hibás komissiózása, rossz mennyiség összegyűjtése vagy akár egy tétel kihagyása. Ezek a hibák a szolgáltatás minőségét fogják befolyásolni. A vállalat egyik fő tevékenysége a raktározás. Más hibák akkor fordulhatnak elő, ha a komissiózó nem a leghatékonyabb útvonalat járja be a raktárban, vagy ha túl sokáig tart az egyes tételek kiszedése. Ezek a hibák összeadódhatnak, és jelentős késedelmet okozhatnak a rendelések teljesítésében. Az ilyen hibák elkerülése érdekében fontos, hogy a komissiózásra egy átlátható rendszer álljon rendelkezésre, amit célszerű úgy kialakítani, hogy az figyelembe vegye a hibák minimalizálását és törekedjen a hatékonyság maximalizálására, mint például azzal, hogy a leghatékonyabb útvonalat biztosítja. A komissiózásra szánt idő optimalizálása lényegesen csökkentheti a raktár alkalmazottjainak terheltségét. Jelen kutatás az alkalmazottak nézőpontja és visszajelzése segítségével próbálta felmérni a komissiózási tevékenység hatását a vállalat raktárainak teljesítményére. Mivel ilyen formában nem történt korábban kutatás a vállalatnál, a fő cél az volt, hogy rálátást nyerjünk esetleges hiányosságokra és esetleges javítási, fejlesztési megoldásokra, a komissiózók visszajelzésének segítségével. A kutatás azt vizsgálta, hogy a komissiózási tevékenység milyen hatást gyakorol a panda marketek raktári teljesítményére a munkavállalók nézőpontját vizsgálva. A kutatás célja az volt, hogy felmérjem hogyan működik jelenleg a komissiózási tevékenység a panda market raktáraiban, mik a gyengepontjai és hogyan lehetne tovább javítani a hatékonyságot. A kutatás a panda market hét budapesti raktárában került lefolytatásra. Ezek közül kettőt forgalmasabbnak tekinthetünk, mivel nagyobb népsűrűségű pontokon helyezkednek el. A kutatás során minden olyan alkalmazott megkérdezésre került, aki komissiózási feladatokat láthat el műszakjuk során, ami az alapsokaságot 56 főre teszi ki. Köztük raktárvezetők, műszakvezetők és raktárkezelők voltak. Összesen 49 személy töltötte ki a kérdőívet, így a válaszadási arány 87,5 százalék volt. A válaszadók több mint fele volt férfi, pontosabban 32 (65,3%) alkalmazott, és a nők létszáma 17 (34,7%) volt. A válaszadók 59,2 százaléka a 18-25 éves korosztályba tartozott, és emellett 24 (49%) egyén rendelkezik 1 évnél kevesebb munkatapasztalattal jelenlegi munkakörükben. Ebből jól kivehető, hogy a raktárkezelők egy lényeges többsége diák, és főként Ők látják el a komissiózási tevékenységeket. A kutatás eredményeiből levonhattuk a következtetést, hogy a panda market raktáraiban a komissiózási folyamat a kielégítőnél lényegesebb magasabb szinten van. A raktárak hatékonyan vannak kialakítva, kényelmesek a komissiózás szempontjából és ritkán lépnek fel hibák. Mindezek ellenére az alkalmazottak visszajelzései egyes raktárak munkaerőhiányára utalhatnak. A válaszokból az is kiderült, hogy sokaknak hosszú utakat kell megtenniük a raktárakban komissiózás során. Mivel a komissiózási alkalmazás nem adja meg a legoptimálisabb útvonalat, az alkalmazottaknak nehezebb lehet a sorok közötti navigálás, főleg, amikor egyszerre több rendelést kell összekészíteniük. Az is kiderült, hogy a komissiózóknak nehezükre esik egyszerre több rendelést komissiózni. Ez új technológiák bevezetésével küszöbölhető ki, amelyek megkönnyítik a komissiózási folyamatot - mind például automatizált folyamatok, robottechnológia vagy szállítószalagok. Összességében elmondható, hogy a panda market raktárainak komissiózási gyakorlata megbízható és hatékony. A raktári teljesítményt leginkább befolyásoló mutatók közül az időmutató van a legnagyobb hatással, mivel a rendelkezésre álló idő nagy részét a komissiózás veszi el a többi raktári művelethez képest.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | elektronikus gazdaság - elektronikus üzlet, elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, elektronikus megrendelés(ek), elektronikus piactér(ek), ellátási lánc - ellátó hálózat |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 20. 13:55 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 20. 13:55 |
Actions (login required)
Tétel nézet |