Groska Zsófia (2023) A csomagolásmentes boltokhoz kapcsolódó fogyasztói attitűd Magyarországon. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Groska Zsófia_Diplomamunka_2022_A csomagolásmentes boltokhoz kapcsolódó fogyasztói attitűd Magyarországon.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Külső szakdolgozat bírálat Groska Zsófia számára.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (123kB) |
|
PDF
Groska_Zsófia_bírálat_OT.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (222kB) |
Absztrakt (kivonat)
Marketing mesterszakos diplomadolgozatomat azzal a céllal írtam, hogy feltérképezzem, milyen attitűddel rendelkeznek a magyar fogyasztók csomagolásmentes boltokkal kapcsolatban. Manapság egyre jobban érezzük a bőrünkön a környezetszennyezés következményeit. Egyre kiszámíthatatlanabb az időjárás, gyakoribbak a természeti katasztrófák, a szeméthegyek túlcsordulnak az országok határain, egyaránt szennyezik a levegőt, a vizet és a szárazföldet, kárt tesznek a növényekben, állatokban és az emberekben is. Mindez a modern, túlfogyasztást szorgalmazó fogyasztói társadalom eredménye, melyeben az újra nem hasznosítható hulladék aránya évről évre több. Nagy része a különböző termékek főként műanyag csomagolásából áll össze, melyet az emberek megvesznek az árucikkel együtt, majd annak felhasználása után érdektelenné válik számára és kidobják. Illetve azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a csomagolóanyagok legyártásuk során is terhelik a környezetet a keletkezett melléktermékek által. Már a 20. században megszületett a felismerés, hogy erre a problémára megoldást kell keresni, kialakult a szelektív hulladékgyűjtés. Ez azonban szélmalomharcnak bizonyult, a hulladék körülbelül egy harmada újrahasznosítható, a többi továbbra is szeméttelepekre és szemétégetőkbe kerül. Ráadásul az újrahasznosítási folyamatok további erőforrásokat emésztenek fel, és újabb káros anyagokat termelnek. Ennek megoldására alakult számos környezetvédelmet célzó mozgalom, melyből a legismertebb a zero waste, valamint finomítása a low impact lifestyle. Mára mindkettő globális trenddé vált. Alapelvük, hogy ha a tudatos fogyasztás segítségével egyáltalán nem keletkezik hulladék, akkor nem is kell szembesülni az ebből adódó problémákkal. Erre építkezve kínálnak alternatívát a csomagolásmentes, más néven zero waste üzletek. B2C módon működnek, FMCG termékek széles skáláját értékesítik az élelmiszerektől kezdve a kozmetikumokon keresztül, a háztartás fenntartásához szükséges javakig bezárólag. Az ilyen boltokban történő vásárláshoz az embernek ki kell lépnie a komfortzónájából, szakítani a hagyományos, csomagolt termékeket árusító boltokban megszokott vásárlási folyamattal. Ehhez szükséges némi kalandvágy és kíváncsiság. Ezek szellemében dolgozatomban feltárom a csomagolás jellemzőit és funkcióit, a fogyasztói magatartás alapfogalmait, illetve azon elemeit, melyek szerepet játszanak abban, hogy az illető környezettudatos megoldást választ-e vásárlásai során. Ezután bemutatom azokat a trendeket, melyek célja a környezetvédelem, és a klímakatasztrófa megelőzése, valamint részletezem a zöld marketing témakörét. Ebből is látszik a fenntarthatóság fontossága, a marketing külön ága foglalkozik vele. Továbbá részletesen bemutatom a Magyarországon található csomagolásmentes üzletek történetét, működését, kommunikációját. Valóban ökoharcosnak kell lenni, hogy itt vásároljuk? Fel kell borítanunk az egész életünket? Vagy a közvélekedéssel ellentétben nagyon is elérhetőek? Ezután összefoglalom milyen értékeket tudnak nyújtani a fogyasztóknak, miben kerülhetnek hátrányba a hagyományos boltokkal szemben, illetve a jövő alakulásában milyen hely jut nekik. Dolgozatom utolsó felvonásában egy interjú eredményeinek leírásával beleshetünk a kulisszák mögé. Majd kérdőív segítségével felmérem, hogyan vélekednek a magyar fogyasztók a környezetvédelemről, fenntarthatóságról, csomagolásmentességről és saját vásárlási magatartásukról. Akit érdekel a környezettudatosság, az úgy is dönt? Mennyire számít, hogy a zero waste boltokban van-e házhozszállítás? Hisznek az egyes személyek saját döntéseik erejében? Mi alapján döntik el hol, és mit vásárolnak? Tisztában vannak-e a fenntartható lehetőségekkel? Szoktak tájékozódni a témában? Melyik generáció érez leginkább felelősséget Földünk jövőjéért? Ezekre, és még sok egyéb kérdésre igyekeztem választ találni. Végezetül a teljesebb kép érdekében saját kutatási eredményeimet összehasonlítottam más szakemberek és szervezetek felméréseivel. A csomagolásmentes üzletek egy olyan problémás helyzetre szeretnének megoldást kínálni, melyet az emberiség okozott. Így mindannyiunk felelőssége közreműködni a károk mérséklésében és tanulni a múltbéli hibáinkból. Viszont ne higgyük, hogy a világ összes terhe csak egy vállra nehezedik! A környezetvédelemben a legfontosabb az, hogy mindenki tegye meg, ami tőle telik, amire lehetősége van, de azt tegye meg. Ugyanis sok kicsi sokra megy. Összefogva, együttes erővel teremhetünk magunknak és gyermekeinknek egy élhető jövőt.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Csomagolásmentes bolt, csomagolásmentes, fenntartható fogyasztás, környezetvédelem, zero waste, zöld marketing |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 20. 13:54 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 20. 13:54 |
Actions (login required)
Tétel nézet |