A koronavírus hatása a gazdaságra és a Nemzetközi Oltóközpont Kft.-re

Pintér Evelin Emília (2023) A koronavírus hatása a gazdaságra és a Nemzetközi Oltóközpont Kft.-re. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat Pintér Evelin Emília.pdf] PDF
Szakdolgozat Pintér Evelin Emília.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 06..

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf] PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (282kB)
[thumbnail of Bírálat.pdf] PDF
Bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (280kB)
[thumbnail of 1.2-Pintér Evelin-Marosán Bence-2023.pdf] PDF
1.2-Pintér Evelin-Marosán Bence-2023.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (228kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom a koronavírus hatását mutatja be a világgazdaságra, valamint Magyarország gazdaságára. A lakosság fogyasztási szokásai teljes mértékben megváltoztak többségük pánikvásárlásba kezdett a bizonytalanságra való tekintettel. Ezáltal egyes termékek esetében, főként a háztartási termékeknél kialakult a hiány, míg a többi terméknél a kereslet jelentősen csökkent, amelynek köszönhetően a tulajdonosok nem mertek nagyobb mennyiségű árut rendelni, ugyanis szerették volna az áru bennragadását elkerülni, ezáltal viszont a fogyasztóknak ezen termékek esetében szintén volt, hogy hosszabb ideig várniuk kellett, amíg be tudták szerezni a terméket. A járvány egyben egy keresleti és egy kínálati sokkot is eredményez. A kereskedelmet jelentősen gyengítették a kormányok által hozott intézkedések, valamint a lakosság pénzhiánya. Szakdolgozatomban elemzem, hogy melyek a legsérülékenyebb iparágak egy világjárvány esetében, valamint, hogy miért ezen ágazatok a legsérülékenyebbek. Egyes iparágak leállása láncreakcióként vonzza magával a többi ágazat befolyásolását. Az egészségügy alapvető problémájának a munkaerőhiány, a nem megfelelő anyagi támogatás, illetve a páciensek robbanásszerű növekedése bizonyult. A turizmus és vendéglátás, valamint a szórakoztató ipar a korlátozásoknak, illetve a lakosság pénzhiányának köszönhetően majdhogynem teljesen leállt. Csak az tudott életben maradni a felsoroltak közül, akinek rengeteg tartaléka volt. Az oktatásnál a diákok és a tanárok egyaránt átálltak az e-learning-re. A különböző online felületek elsajátítása mind a tanároknak, mind a diákoknak nehézséget okozott, tekintettel arra, hogy élesben kellett ezekkel megismerkedniük. Az áruszállítás is nehézségekkel szembesült köszönhetően a kikötők lezárásának, a repülőjáratok kimaradásának (belly cargo), a Szuezi-csatornában elakadt hajónak, valamint a hosszabb határellenőrzéseknek köszönhetően. Az ingatlanpiac árai továbbra is emelkedtek a koronavírus járványnak köszönhetően. A lakosság fogyasztási szokásai az ingatlanok terén is megváltoztak, ugyanis többségük kertes házat keresett, tekintettel a karanténra, illetve a kijárási korlátozásokra, ugyanis ott legalább friss levegőn lehetnek a saját kertjükben. A kormányok igyekeztek támogatásokat nyújtani a lakosságnak ebben a nehéz helyzetben, ugyanis több család a csőd szélére került. Igyekeztek a személyes kontaktok csökkentését előteremteni a különböző intézkedésekkel a járvány terjedésének lassítása érdekében. Kötelezővé tették a maszki viselést a lakosság számára beltéren, illetve különböző korlátozásokat vezettek be. A gazdasági növekedés lassulásához vezetett a járvány. Rengeteg nem várt nehézség elé állította a járvány az elmúlt 3 évben mind a gazdaságot, mind a lakosságot, mind a kormányokat. A Nemzetközi Oltóközpont Kft., amely a koronavírus járvány előtt egészségügyi oltások beadásával, valamint utazási szaktanácsadással foglalkozott kénytelen volt a kereslet csökkenésre való tekintettel más szolgáltatásokat bevezetni. Igaz tehát az állítás, hogy a pandémia a cégem profilját eltolta a tesztelés irányába, és az ezzel kapcsolatos folyamatok kiépítését tette szükségessé. Tekintettel arra, hogy a tulajdonosoknak rendelkezésére állt a megfelelő tőke finanszírozni tudták a cég profilváltását, valamint a fejlesztéseket, és az új rendszereket. A cég 3 féle tesztet végez, amelyek a következők: Antitest teszt, Antigén teszt, PCR teszt. Az utóbbi rendkívül sok nehézség elé állította a vezetőséget, hiszen ki kellett találni az egész folyamatot, hogy hogyan jut el a VTM cső a helyszínre, hogyan lehet őket megjelölni, új informatikai rendszer kiépítését tette szükségessé, amely lehetővé teszi a csövek beazonosítását, valamint a páciensek adatait is tárolja, illetve nagy adatbázisok esetén sem fagy le, hiszen több, mint 2 millió páciens adatai találhatóak meg az adatbázisunkban. A munka megkönnyítésének szempontjából a Dentit nevezetű szoftver automatikusan értesítést küld a pácienseknek az időpontjukról, kiküldi a pácienseknek az eredményeket, amint azok elkészültek, valamint azonnal elküldi az EESZT rendszerbe a tesztek eredményeit, valamint a számlázz.hu-val is össze van kötve annak érdekében, hogy a számlák is automatikusan generálódjanak és érkezzenek meg a páciensekhez. A saját laboratóriumát is megnyitotta a cég, ugyanis a külsős laboratóriumok szürreálisan magas összeget kértek el az eredmények kiértékeléséért és nagyon lassúak voltak. A keresletnövekedésnek köszönhetően a rendszer fejlesztésével párhuzamosan a tulajdonosok további 18 helyszínt nyitottak Magyarország egész területén belül. Ennek köszönhetően elkezdődött a létszámnövelés a cégnél, az új kollégák betanítása, hiszen ismerni kellett nekik a teszteket, a tesztelés menetét, illetve mind a 4 általunk használt rendszert. A bővülés szükségessé tette új pozíciók létrehozását annak érdekében, hogy ne mindent a tulajdonosoknak kelljen kézben tartani. Több mint 15 új pozíció jelent meg a cégnél. A 19 helyszín miatt a cégnek fel kellett vennie futárokat és számukra létrehozni egy menetrendet, amely betartásával lehetővé válik, mint a 19 helyszín lefedése. A tulajdonosok rendkívül sok helyen hirdettek annak érdekében, hogy a céget megismerje az ország és piacvezető lehessen, amely sikerült is. Az egyetlen dolog, amelyen a cégnek a későbbiekben javítania kell az a belsős kommunikáció, ugyanis az új információk tájékoztatása néha elmarad a munkavállalók felé, amelyek az egységvezetők munkáját nehezítik meg.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, egészségügy, gazdasági válság és világgazdaság, koronavírus-járvány (COVID-19), magyar gazdaság, profilváltás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 20. 13:53
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 20. 13:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet