Kádár-Németh Kristóf (2023) Agilis menedzsment szerepe a mikrotranzakció alapú videójátékok fejlesztésében. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szakdolgozat KNK...pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Szakdolgozati bírálat-Maul Ferenc.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (64kB) |
|
PDF
Bírálat_belső_Kádár-Németh Kristóf.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (225kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom során a videójáték iparon belül az Electronic Arts elemzésével kontextusba helyeztem, hogy pontosan milyen szerepe is van a mikrotranzakciók elhelyezésének a játékfolyamaton belül. Ennek a pontos megértésére egy olyan kiadót választottam, aki előszeretettel használ mikrotranzakciókat termékeikben, azonban visszhangja csak 2017-ben az Electronic Arts-Star Wars Battlefront című játéka után keletkezett, amikor is irreális mennyiségű játékidőt válhattak ki pénzért azok a játékosok, akik hajlandóak voltak plusz pénzt fektetni a játékba. Ez a lehetőség a teljes játékökoszisztémát felborította és megkérdőjelezhetővé vált, hogy etikus dolog-e az, amikor közvetlen előnyt élveznek azok a játékosok, akik hajlandóak pénzt áldozni, arra, hogy gyakorlatilag előrehaladást vásároljanak. Annak érdekében, hogy megértsük pontosan milyen körülmények késztetik a kiadót ennek az üzleti modellnek a használatára két bevett módszertan segítéségét hívtam. Az Electronic Arts makrokörnyezeti elemzésével kezdtem, amelyre a STEEP módszertanát használtam. A makrokörnyezeti elemzés során rálátást nyertem, hogy milyen függőségben állnak a kiadók az alrendszerektől és a technikai fejlődés milyen kilátástalanságokhoz vezetnek. Kiadóként mindig a befektetői érdekek számítanak, így csak a jövedelmezőség növelését tarthatják szem előtt. A teljes kép elérése érdekében kiegészítendő a makrokörnyezeti elemzés egy mikrokörnyezeti résszel is. Ennek módszertanára a SWOT analízist választottam. A SWOT analízis egy elterjedt alapvetően mikrokörnyezeti elemzésmódszertan azonban nyomokban van makrokörnyezeti vonatkozása is, így szépen ki tud egészíteni egy makrokörnyezeti elemzést. A SWOT elemzés rávilágított, hogy miben rejlik egy az erőfölény, amivel egy piacvezető vállalat rendelkezik és pontosan mit is értünk az alatt, hogy ,,több lábon áll”. Az elemzés során tisztázódott számomra, hogy mennyire fontos a sokoldalúság a termékpaletta szélességében a műfajok sokszínűségében és a célplatformok viszonyában. A szoftverfejlesztés során mindig fontos kérdés, hogy a sokéves fejlesztési idők alatt vajon milyen hardveres változások jönnek a termékfejlesztés során. Erre felkészülni csak úgy lehet, ha lehető legközvetlenebb kapcsolatban állnak a hardvergyártókkal, ugyanis a piacon lépéselőnyt csak a gyors információszerzéssel lehet. Primer kutatásom során szakemberekkel készített mélyinterjúkkal gyűjtöttem információt. az interjúalanyok között játékfejlesztő és projektmenedzser szakemberekkel készítettem interjút, annak érdében, hogy megtudjam miként válik agilis folyamattá a fejlesztési folyamat mögötti projekt menedzsment és milyen lépcsői vannak az egyes folyamatcsoportok felelősségének. A kutatás rávilágított arra, hogy az agilis módon fejlesztett játék sokkal játékosközpontúbb és gyorsabban reagál a felhasználói bizonytalanságokra. Nagyon fontos kérdéssé vált a kutatás során, hogy előnyben van-e egy ingyenes játék mikrotranzakciókkal teletűzdelve, mint egy egyszeri vásárlású játék? A válaszok rávilágítottak ara, hogy nagyon sokrétű fogyasztói magatartásról beszélünk akkor, amikor azt vizsgáljuk, hogy pontosan kiknek is szánják ezeket a belső fizetős tartalmakat. A titok abban rejlik, hogy nem az van meg először, hogy kiknek szánják, hanem kik formálhatók olyan játékosokká, akik hajlandóak lesznek fizetni is akár a plusz tartalomért. Ennek a folyamatnak a megértését a szekunder kutatásom teszi teljessé. Szekunder kutatásom rávilágított arra, hogy a mikrotranzakció alapú üzleti modell inkább egy pszichológiai kérdéskor, mintsem gazdasági. Nagyon fontos úgy nevezett ,,onboarding” folyamaton keresztül puhítják a kiadók a játékost és terelik abba az irányba, ahol kialakul benne a szükséglet a belső tartalmak iránt. Az egész folyamatnak az a lényege, hogy a játékos úgy érezze, hogy ez az apró árú befeketés nem választhatja el a teljes játékélménytől. Az egész belső vásárlások célja, hogy bebizonyítsa, hogy bárki számára elérhetőek a legkülönlegesebb kinézetek vagy a számtalan plusz jutalom és csak rajta áll, hogy elfogadja ezt vagy nem. A szekunder kutatás során megismerkedtünk számtalan új fogalommal a szerencsejáték-függőség vonatkozásában, amelyek az általános emberi magatartás hiányosságaként is értelmezhető, hiszen valamilyen talán mindenki magára ismerhet az értelmezés során. Én is így tettem. A kiadók alapelve tehát abban áll, hogy minden játékos zsebében ott van az a pénz, amit akár játékra is költhetne, ennek a sikeressége csak abban áll, hogy mennyire sikerül manipulálni az erezéseit. Összefoglalva tehát a mikrotranzakció alapú üzleti modell egyértelműen egy gazdasági döntés. Azonban egyúttal egy olyan közép-hosszútávú marketingstratégia, ahol a folyamatos vásárlások elérése a cél, annak érdekében, hogy a termékéletpálya teljes hosszában bevételt biztosítson a kiadó számára és aminek reményében a mikrotranzakciókkal hosszútávon nagyobb bevétel biztosítható, mint egy egyszeri vásárlás során.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | 21. század, ágazati sajátosság(ok), játékospiac, programfejlesztés, projekt sikeressége, projektelemzés, projekttervezés, szerencsejáték |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 20. 13:52 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 20. 13:52 |
Actions (login required)
Tétel nézet |