A dohányipar helyzete Magyarországon, illetve a dohányzást befolyásoló tényezők hatása a fogyasztói magatartásra

Nagy Nikolett (2023) A dohányipar helyzete Magyarországon, illetve a dohányzást befolyásoló tényezők hatása a fogyasztói magatartásra. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelés - Nagy Nikolett.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelés - Nagy Nikolett.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (64kB)
[thumbnail of Biralat_Nagy_Nikolett.pdf] PDF
Biralat_Nagy_Nikolett.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (218kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom elsősorban Magyarország jelenlegi dohánypiaci helyzetével, azon belül annak felépítésével, szervezetével és részvevőivel foglalkozik. A dolgozatom másrészt a dohányzásra és a fogyasztói magatartásra gyakorolt eszközök és tényezők hatását vizsgálja. A szakdolgozatom fő célja, hogy egy átfogó képet adjak a jelenlegi magyar dohánypiacról, többek között a piac fő mozgatórugóiról és a fogyasztók befolyásolásáról, azok vásárlási döntéseiről. Az első részben ismertetem a dohányzás és a dohánypiac kialakulásának történetét, annak fontosabb mérföldköveit, érdekességeit a kezdetektől napjainkig. Ezután a dohánypiac legfontosabb résztvevőit, a szeplőket mutatom be, azoknak a felépítéséről és kapcsolódási pontjukról adok információt. Mélyebben beszélek a magyarországi gyárak helyzetéről, gyártó cégekről, szervezetekről, hatóságokról és kiskereskedelmi egységekről. A második részben átfogó képet adok mindazokról az eszközökről és tényezőkről, melyek közvetve és közvetetten is hatást gyakorolnak a fogyasztói döntésre. Ebben a részben fókuszáltan ejtek szót mind a külső, illetve belső eladáshelyi- és kommunikációs reklámeszközök fontosságáról szót ejteni. Továbbiakban az egyes kiskereskedelmi egységek és dohánygyártó cégek között létrejövő polckép szerződésekről, ezen belül a partnerek között létrejött szerződésről, a kapcsolattartás fontosságáról és a fogyasztói befolyásolásnak a mértékéről. Az újonnan bevezetésre került egységes csomagolás jogszabályi előírásairól, a csomagolás okozta nehézségekről, valamint annak a fogyasztókra gyakorolt hatásáról, megjelenítésére is kitérek. A harmadik részben a dohányzási szokásokról lesz szó, azon belül az utóbbi pár év dohányzási tendenciáját, illetve a további jövőképeket vizsgálom. Végül az egyéb dohányeszközökről és alternatívákról is szót ejtek, fókuszálva a hevítéses technológiájú, füstmentes dohányeszközökről. A kutatómunkám során célom annak feltérképezése, hogy a dohányfogyasztók és dohányvásárlók mi alapján döntenek egy adott termék mellett. Melyek azok a tényezők és eszközök, amelyek hatással vannak a dohányzási és vásárlási szokásaikra. A primer kutatásomban elsőnek egy feltáró kvalitatív megkérdezést végzek, három fős mélyinterjú formában. A kutatómunkám második része a kvantitatív kutatás, mely egy online kérdőíves megkérdezésből áll.  A kvantitatív kutatás során ismertetem a kapott eredményeket és következtetéseket vonok le. A kvantitatív kutatás után következik a hipotézisvizsgálat, melyben az általam felállított hét hipotézis kerül megvitatásra. A vizsgálat során döntök a hipotézis teljesüléséről vagy éppen elvetéséről, melyet alátámaszok a kutatási eredményekkel. A kutatások során kapott eredményekből következtetéseket vonok le, valamint javaslatokat teszek a problémák megoldására. Végezetül összegzem a teljes szakdolgozatom tartalmát minden szempontból, majd a kutatómunkámat kiegészítem a saját véleményemmel és észrevételeimmel.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Egyedné Horváth Mónika
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Harsányi Dávid
Belső
egyetemi docens; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: áremelkedés, dohánytermék(ek), fogyasztói magatartás, merchandising, reklámeszközök
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 20. 13:52
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 20. 13:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet