Alekosz Mária (2023) Fogyasztói motiváció és tudatosság vizsgálata az étrendkiegészítők világában. Külkereskedelmi Kar.
PDF
ALEKOSZ_Mária_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Alekosz Mária.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (217kB) |
|
PDF
Bírálat_Külső_Alekosz Mária.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (66kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom során a fogyasztói motivációkat és tudatosságot vizsgáltam a fogyasztói szokásokon keresztül az étrendkiegészítők világában. A témaválasztást többek között az indokolta, hogy az étrendkiegészítők és minden, ami ehhez kapcsolható (fitnesz/wellness/testmozgás/étkezés) manapság fontos része a tudatosan gondolkodó ember életének. Ezen felül a téma jelentőségét az adja, hogy az étrendkiegészítők száma folyamatosan emelkedik Magyarországon, illetve a helytelen táplálkozási szokások következtében országunkban a felnőttek közel negyede elhízott. Szekunder és primer kutatásom során arra kerestem a választ, hogy a magyar fogyasztók mennyire tudatosak az étrendkiegészítők fogyasztása és kiválasztása terén, mi motiválja a fogyasztót a vásárlás és a fogyasztás során, illetve megjelenik-e a környezettudatosság az étrendkiegészítő termékek fogyasztása és kiválasztása során, és ha igen, milyen formában. Szerettem volna megtudni, hogyan változott ez a tudatosság az elmúlt évek során, illetve hat-e a fogyasztókra, befolyásolja-e döntésüket a cégek által a social media felületeken és egyéb médiában (rádió, tv), és plakátokon folytatott offline és online marketing kampány. Izgalmas kérdés továbbá, hogy a fogyasztók az információszerzésben is tudatosak-e, mennyire járnak utána az adott terméknek mielőtt megveszik azt. Négy fővel készítettem mélyinterjút, kérdőívemet pedig 119 fő töltötte ki a Facebookon. A fogyasztói tudatosság és motivációk vizsgálata során igazoltam, hogy az általam megfigyelt fogyasztók között a nők nagyobb számban fogyasztanak étrendkiegészítőt, mint a férfiak, a nők aránya háromszor akkora, mint a férfiaké, illetve a fogyasztók nagyon nagy százaléka online hirdetésből értesül a termékekről, interneten is tájékozódik a termékről, és ott is vásárol. A vizsgálat során az is kiderült, hogy a fogyasztókban nagy igény van arra, hogy a termékek természetes összetevőket tartalmazzanak, egy részüknek fontos emellett, hogy a gyártó környezettudatosan állítsa elő az adott terméket. Kutatásom rámutat arra a hiányosságra, hogy az étrendkiegészítő termékek piaca rohamosan fejlődik, a fogyasztók egyre nagyobb arányban fogyasztják a termékeket, még sincs olyan mindenki számára elérhető, releváns és megbízható forrás, ahonnan a fogyasztók értesülhetnek a termékek hatásmechanizmusáról, holott a kutatás során kapott eredményekből egyértelműen látszik, hogy a fogyasztók tudatosak a terméket illetően, utánajárnak a terméknek annak megvásárlása előtt, számos forrásból próbálnak tájékozódni. Kérdés azonban, hogy a fellelhető információk mennyire megbízhatóak?
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Étrendkiegészítő, fogyasztói magatartás, fogyasztói tudatosság, környezettudatosság, motiváció, online piackutatás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 20. 13:52 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 20. 13:52 |
Actions (login required)
Tétel nézet |