Digitális kompetenciák okozta feszültségek a generációk közt

Gillich Sára (2023) Digitális kompetenciák okozta feszültségek a generációk közt. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Gillich Sára_szakdolgozat 2.pdf] PDF
Gillich Sára_szakdolgozat 2.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Gillich Sára- külső bíráló hitelesített.pdf] PDF
Gillich Sára- külső bíráló hitelesített.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (286kB)
[thumbnail of Értékelés.pdf] PDF
Értékelés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (282kB)

Absztrakt (kivonat)

ÖsszegzésA következőkben a primer kutatás során szerzett tapasztalataimat fogom összegezni.A mélyinterjúk során a kezdeti nehézségek leküzdése után izgalmas interjúk születtek. Azt tapasztaltam, hogy a megkérdezettek mindegyike érdekesnek és említésre méltónak tartja az általam vizsgált kérdésköröket. Sokakkal egy cipőben járok a munkahelyen tapasztalt generációs problémákat illetően. Így számomra ezért is volt nagyon pozitív élmény a mélyinterjúk elkészítése, hiszen a kortársaimmal tanácsokkal tudtuk ellátni egymást, valamint maga a tudat is rengeteg erőt adott, hogy nem csak mi vagyunk az adott helyzetben.  A kérdőívet illetően gyorsan sikerült megfelelő számú mintát elérnem, rengeteg pozitív visszajelzést kaptam, ami úgy gondolom, jelentősen hozzásegített a kutatásom sikerességéhez. Minden kérdésre érdekes, értékelhető válaszok érkeztek.A hipotéziseket illetően igyekeztem több területet felölelni, megemlíteni.Az első hipotézis esetében a digitális kompetencia szükségszerűségét vizsgáltam, szinte kivétel nélkül pozitív visszajelzéseket kaptam. Mindenki egyaránt a napi munkavégzéshez kapcsolódóan emelte ki azt, hogy lényegesen egyszerűbb és hatékonyabb számos feladat abszolválása. Többen folyamatosan használnak informatikai eszközöket, így számukra már elképzelhetetlen lenne enélkül bármely munkafolyamat. Ezzel teljes mértékben egyetértek én is, ahogy már említettem, számomra is kulcsfontosságú főként a napi kapcsolattartáshoz a számítógép. A második hipotézis során a munkaerőpiaci igények változására, valamint az ebből eredő munkahelyi konfliktusokra összpontosítottam. A legtöbb válaszadó azt nyilatkozta, hogy a digitalizáció rohamos fejlődésével párhuzamosan a munkaerőpiaci igények is fokozatosan átalakulnak. Ezzel együtt kell élnünk, fel kell vennünk a fejlődés fonalát, hiszen a jövő generációját a mi hozzáállásunk is meghatározza majd. Bővítenünk kell tudásunkat, ehhez mérten már a legtöbb oktatási intézmény fejleszti informatikai képzéseiket a tanulók/hallgatók számára. A konfliktusokat illetően többen a generációs különbségeket, az idősebb korosztály digitális kompetenciájának fejletlenségét emelték ki. Számomra ezáltal még inkább vitathatatlan a tény, hogy jelen van napjainkban ez a probléma, azonban kevés megoldás született még annak áthidalására. Végezetül a harmadik hipotézisben két részt vizsgáltam. Első körben a digitális kompetencia, valamint az ahhoz kapcsolódó eszközök hiányosságát térképeztem fel. Itt azt tapasztaltam, hogy sok munkahely már rálépett a fejlődés útjára, sajnos az X generációs pedagógusok tekintetében mutatható ki jelentős hiányosság. Véleményem szerint az utóbbi a nagyszámú munkaerőpiaci jelenlétük miatt egyelőre nem kiküszöbölhető még. Második körben az információs technológiák fejlődése miatt veszélyben lévő munkakörökkel kapcsolatban vizsgálódtam. Itt két részre tudtam csoportosítani az érkezett válaszokat a fenyegetett munkakörökkel kapcsolatban:a veszélyt az idősebb korosztályok alacsony digitális kompetenciája okozzaa gépek átveszik az emberi munkaerő szerepét.Az utóbbira rácáfolva érkeztek még olyan válaszok is, amelyek az új munkakörök létrejöttét pedzegették. Gépek által végzett munkafolyamatok esetében ezek a munkakörök valószínűleg főként ellenőrző, irányító tevekénységet látnak el, avagy fognak ellátni.A primer kutatásom során szerzett tapasztalataimat az alábbi táblázatban foglaltam össze.  2.táblázat: Hipotézis-tézis táblaHipotézisEredményTézisA megkérdezett válaszadók úgy vélekednek, hogy a digitális kompetencia fontos a napi munkavégzéshez, különösen az adminisztratív munkakörben segíti a hatékony munkát.Elfogadom.A digitális kompetencia fontos a napi munkavégzésben, hatékonnyá teszi a munkavégzést, különösen az adminisztratív munkakörökben.A digitalizáció miatt fokozatosan változnak a munkaerőpiaci igények, ez magával hozza a konfliktushelyzetek kialakulását munkahelyi környezetben, mert az idősebb generáció kevesebbnek, elmaradottnak érzi magát a fiatalabb korosztályokhoz képest.Elfogadom.A digitalizáció miatt fokozatosan változnak a munkaerőpiaci igények, ez magával hozza a konfliktushelyzetek kialakulását munkahelyi környezetben, mert az idősebb generáció kevesebbnek, elmaradottnak érzi magát a fiatalabb korosztályokhoz képest.Az általam vizsgált mintában a digitális kompetencia számos szakterületen hiányosság, sokszor az alapvető eszközök sem állnak a munkavállalók rendelkezésére, ezáltal az adminisztratív munkakörök/feladatok jóval több időt igényelnek. Ez számos munkakörre veszélyt jelenthet, melyeket digitális úton gyorsabban el lehet végezni.Elfogadom.Az általam vizsgált mintában a digitális kompetencia számos szakterületen hiányosság, sokszor az alapvető eszközök sem állnak a munkavállalók rendelkezésére, ezáltal az adminisztratív munkakörök/feladatok jóval több időt igényelnek. Ez számos munkakörre veszélyt jelenthet, melyeket digitális úton gyorsabban el lehet végezni.Forrás: saját szerkesztésEzen kutatási szakasz feldolgozását különösen izgalmasnak találtam, számos érdekes véleményt hallhattam, emellett mind a témakörrel, mind a primer kutatás felépítésével kapcsolatban is rengeteg tapasztalattal gazdagodtam. Emellett megállapíthatom, hogy az irodalmi kutatás során szerzett információkat teljes mértékben alátámasszák a primer kutatás eredményei. Amit legfőképp ki lehet emelni, az az X generáció digitális tudásának elmaradottsága, valamint a mai munkaerőpiac gyökeres változásai a digitalizációból adódóan. Alapvetően ezt a két megállapítást problémaként kell, hogy kezeljük napjainkban. Véleményem szerint az idősek számára több lehetőséget kellene biztosítani a tudásuk bővítésére, emellett még nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a gyakorlatiasságra. Továbbá fontosnak tartom azt is, hogy számukra is elérhetőek legyenek a megfelelő eszközök. Habár tudom azt, hogy a legtöbb idős negatív, elutasító gondolkodás módját, véleményét már nem lehet megváltoztatni a digitalizációt illetően, mégis kulcsfontosságúnak tartom a hajlandóságot efelé.A munkaerőpiac gyökeres változását illetően, magasabb szintre helyezném már általános iskolás kortól az informatikai ismeretek, készségek fejlesztését. Az egyetemek egy része már jóval nagyobb hangsúlyt fektet erre a területre, azonban a jövő nemzedékének a digitális kompetenciáját úgy gondolom minél előbb el kell kezdeni fejleszteni, és őket folyamatosan a legújabb technológiák felé kell terelni. Különös figyelmet fordítva a vidéki iskolákra!

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Társadalomtudományi Módszertan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Barcsikné Weinhardt Éva
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Juhász Tímea
Belső
egyetemi docens; Társadalomtudományi Módszertan Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális kor, generációs fejlődés, generációváltás, munkaerőpiac, munkaerőpiac statisztika
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 20. 13:52
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 20. 13:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet