A hazai tejtermékek arányának elemzése és a fogyasztók tejtermékekkel kapcsolatos attitűdjének vizsgálata

Herczeg Péter (2022) A hazai tejtermékek arányának elemzése és a fogyasztók tejtermékekkel kapcsolatos attitűdjének vizsgálata. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Herczeg_Nagymáthé_TDK_KKK.pdf] PDF
Herczeg_Nagymáthé_TDK_KKK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (710kB)
[thumbnail of Herczeg_Nagymáthé_KKK.pdf] PDF
Herczeg_Nagymáthé_KKK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (96kB)
[thumbnail of Herczeg Péter_bírálat.pdf] PDF
Herczeg Péter_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)
[thumbnail of Herczeg - Nagymáthé.pdf] PDF
Herczeg - Nagymáthé.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (355kB)

Absztrakt (kivonat)

Munkánk témája a hazai élelmiszerek aránya a kiskereskedelmi láncokban, valamint a tejtermékek és a hazai tejipar helyzete. Ezen kívül kutatásunk része a magyar fogyasztói magatartás és szokások vizsgálata az élelmiszerek, és azon belül a tejtermékek vonatkozásában. Dolgozatunk a kiskereskedelmi láncokban található magyar élelmiszerek arányának vizsgálatával kezdődött, ami egy 2020-as NÉBIH kutatáson alapult, azonban találtunk egy termékcsoportot, ahol jelentős különbségek voltak a hazai származású termékek arányai között kategóriánkként. Ezek a tejtermékek voltak. A kiskereskedelmi láncok polcain szinte csak magyar tejek találhatók és a tejfölök, kefirek, túrók túlnyomó többsége is hazai származású, azonban a sajtok, a vajak és a joghurtok esetében külföldi márkák termékei vannak nagyobb számban jelen. Kutatásunkban megvizsgáltuk és elemeztük a tejtermékek piacát. A három legnagyobb forgalmú láncban saját felmérést végeztünk megfigyelés módszerével a sajtok, vajak és joghurtok választékáról, ezenfelül megvizsgáltuk, hogy mi jellemzi a hazai és külföldi termékeket a csomagolás, a kihelyezési hely és az eladóhelyi reklámozás szempontjából. A fogyasztói magatartás és szokások felmérése céljából mélyinterjúkat készítettünk, ahol legfőképp a magyar fogyasztók tejtermékekkel kapcsolatos vásárlási szempontjait vizsgáltuk. A mélyinterjúkból kapott válaszok alapján meghatároztuk a kvantitatív kutatásunkhoz szükséges kérdőív kérdéseit. A kérdőívezéssel nyert adatokat statisztikai számításokkal elemeztük, kapcsolatokat, összefüggéseket keresve. Kutatásunkból kiderült, hogy a magyar fogyasztók leggyakrabban sajtot, tejet, tejfölt és túrót fogyasztanak, tapasztalható eltérés nemek és vagyoni helyzet szerint. A nők több tejet és tejfölt, míg a magasabb jövedelemmel rendelkezők több érlelt sajtot fogyasztanak. Továbbá kimutatható, hogy a fogyasztóknak fontos a minőség és a származás is, azonban az ezekre utaló jelöléseket korlátozottan ismerik. A legismertebb jelölés a „magyar termék”, aminek a jelentésével az emberek nagy része tisztában volt. A minőséggel és a származással kapcsolatos információ fontos a vásárlóknak, de ezeket nem keresik direkt módon a csomagoláson. Habár kevés fogyasztó tulajdonít magasabb értéket az ilyen védjegyekkel ellátott termékeknek, mégis sokan vannak, akik magasabb árat is hajlandóak fizetni értük.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mucha László
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: fogyasztói preferenciák, fogyasztói szokások, hazai gazdaság, kiskereskedelem, tejtermék-előállítás, tejtermékek származása, védjegy
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 23. 15:29
Utolsó módosítás: 2023. Már. 23. 15:29

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet