Herczeg Péter (2022) A hazai tejtermékek arányának elemzése és a fogyasztók tejtermékekkel kapcsolatos attitűdjének vizsgálata. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Herczeg_Nagymáthé_TDK_KKK.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (710kB) |
|
PDF
Herczeg_Nagymáthé_KKK.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (96kB) |
|
PDF
Herczeg Péter_bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (1MB) |
|
PDF
Herczeg - Nagymáthé.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (355kB) |
Absztrakt (kivonat)
Munkánk témája a hazai élelmiszerek aránya a kiskereskedelmi láncokban, valamint a tejtermékek és a hazai tejipar helyzete. Ezen kívül kutatásunk része a magyar fogyasztói magatartás és szokások vizsgálata az élelmiszerek, és azon belül a tejtermékek vonatkozásában. Dolgozatunk a kiskereskedelmi láncokban található magyar élelmiszerek arányának vizsgálatával kezdődött, ami egy 2020-as NÉBIH kutatáson alapult, azonban találtunk egy termékcsoportot, ahol jelentős különbségek voltak a hazai származású termékek arányai között kategóriánkként. Ezek a tejtermékek voltak. A kiskereskedelmi láncok polcain szinte csak magyar tejek találhatók és a tejfölök, kefirek, túrók túlnyomó többsége is hazai származású, azonban a sajtok, a vajak és a joghurtok esetében külföldi márkák termékei vannak nagyobb számban jelen. Kutatásunkban megvizsgáltuk és elemeztük a tejtermékek piacát. A három legnagyobb forgalmú láncban saját felmérést végeztünk megfigyelés módszerével a sajtok, vajak és joghurtok választékáról, ezenfelül megvizsgáltuk, hogy mi jellemzi a hazai és külföldi termékeket a csomagolás, a kihelyezési hely és az eladóhelyi reklámozás szempontjából. A fogyasztói magatartás és szokások felmérése céljából mélyinterjúkat készítettünk, ahol legfőképp a magyar fogyasztók tejtermékekkel kapcsolatos vásárlási szempontjait vizsgáltuk. A mélyinterjúkból kapott válaszok alapján meghatároztuk a kvantitatív kutatásunkhoz szükséges kérdőív kérdéseit. A kérdőívezéssel nyert adatokat statisztikai számításokkal elemeztük, kapcsolatokat, összefüggéseket keresve. Kutatásunkból kiderült, hogy a magyar fogyasztók leggyakrabban sajtot, tejet, tejfölt és túrót fogyasztanak, tapasztalható eltérés nemek és vagyoni helyzet szerint. A nők több tejet és tejfölt, míg a magasabb jövedelemmel rendelkezők több érlelt sajtot fogyasztanak. Továbbá kimutatható, hogy a fogyasztóknak fontos a minőség és a származás is, azonban az ezekre utaló jelöléseket korlátozottan ismerik. A legismertebb jelölés a „magyar termék”, aminek a jelentésével az emberek nagy része tisztában volt. A minőséggel és a származással kapcsolatos információ fontos a vásárlóknak, de ezeket nem keresik direkt módon a csomagoláson. Habár kevés fogyasztó tulajdonít magasabb értéket az ilyen védjegyekkel ellátott termékeknek, mégis sokan vannak, akik magasabb árat is hajlandóak fizetni értük.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | TDK dolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | fogyasztói preferenciák, fogyasztói szokások, hazai gazdaság, kiskereskedelem, tejtermék-előállítás, tejtermékek származása, védjegy |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Már. 23. 15:29 |
Utolsó módosítás: | 2023. Már. 23. 15:29 |
Actions (login required)
Tétel nézet |