Kivágás mint médiamanipulációs eszköz

Jancsó Veronika (2022) Kivágás mint médiamanipulációs eszköz. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Jancsó_Veronika_KKK_TDK_final.pdf] PDF
Jancsó_Veronika_KKK_TDK_final.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (433kB)
[thumbnail of Jancsó_Veronika_KKK.pdf] PDF
Jancsó_Veronika_KKK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (97kB)
[thumbnail of Jancsó bírálat PDF.pdf] PDF
Jancsó bírálat PDF.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (88kB)
[thumbnail of Jancsó Veronika bírálat (3 old.).pdf] PDF
Jancsó Veronika bírálat (3 old.).pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A média hosszú idők óta jelen van az emberek mindennapjaiban. Ma már szinte lehetetlen úgy eltölteni egy napot, hogy azt ne egy (vagy több) médium társaságában tegyük. Az is bizonyos, hogy információink többségét manapság valamely médiumból szerezzük. Azonban ezek az ismeretek mindig az adott médium keretezésében jellenek meg, vagyis bizonyos szűrőkön keresztül jutnak el hozzánk. A híreket mindig az újságírók megfogalmazásában, a hírgyártás fázisainak megfelelően előállítva, előre csomagolva kapjuk – ezáltal a tények közlése könnyedén módosulhat. Arra a kérdésre, hogy a médiumok miért tálalják eltérő módon ugyanazt a hírt, válasz lehet az, hogy a XXI. századi közönségnek alacsony az ingerküszöbe és magas a szenzáció iránti igénye. Gyakran csak arra kapjuk fel a fejünket, ha a médiában rendkívüli eseményt, például katasztrófát, balesetet vagy valamilyen szörnyűséget jelentenek be. Éppen ezért érdemes megvizsgálni, hogy napjainkban miből lesz hír, mely esemény rendelkezik hírértékkel, és mi alapján döntenek az újságírók egy-egy hír rangsorolásáról Nem a szenzációéhség kiszolgálása az egyetlen ok arra, hogy az újságírók a tényeket új köntösbe bújtassák vagy akár elfogultan, egyoldalúan mutassák be azokat. A legtöbb esetben a médiumok politikai elköteleződésétől is függ az, hogy a híreket milyen megvilágításból, milyen lencsén keresztül mutatják be a közönségnek. A 2022-es magyarországi országgyűlési választások esete, és azon belül az ellenzéki miniszterelnök-jelölt Márki-Zay Péter beszédeinek vizsgálata jó példaként szolgál annak bemutatására, hogy a magyar média hogyan és milyen eszközökkel próbálta meg befolyásolni a közönség politikai nézeteit. Kutatásomban azt szeretném bemutatni, hogy miként próbálták meg a különböző politikai irányultságú hírportálok a szövegkontextusból való kiragadással manipulálni a Márki-Zayról alkotott véleményt közvetlenül a választások előtt. Összehasonlító tartalomelemzést fogok alkalmazni: kormányközelinek és kormányellenesnek titulált online hírportálok híreit fogom elemezni, és összevetem ezeket az ellenzéki miniszterelnök-jelölti beszédekről készült eredeti, vágatlan videókkal. Dolgozatomban holisztikus személetet alkalmazok, így a kutatás szempontjából olyan releváns témákat is érintek, mint a szakmai etikai kódexek szerepe a hírközlésben, a hírfaktorok és a hírgyártás kapcsolata és az újságírói objektivitás lehetőségei.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: manipuláció, média, médiakutatás, médiaszabályozás, politikusok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 23. 15:28
Utolsó módosítás: 2023. Már. 23. 15:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet