Az Y és Z generáció munkahely elhagyásánák összefüggései

Pál Fanni Beatrix (2023) Az Y és Z generáció munkahely elhagyásánák összefüggései. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelő Bsc Pál Fanni.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelő Bsc Pál Fanni.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (250kB)
[thumbnail of Pál Fanni-szakdolgozat értékelő_Szűts Ildikó.pdf] PDF
Pál Fanni-szakdolgozat értékelő_Szűts Ildikó.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (645kB)

Absztrakt (kivonat)

Ahogyan azt egyetemi tanulmányaim és a toborzásban betöltött munkatapasztalatom alapján megtapasztalhattam, az emberi tőke egy vállalkozás legértékesebb erőforrása. Mivel a turisztikai szektor által nyújtott szolgáltatások a megfelelő mennyiségű és minőségű emberi erőforrás nélkül nem jöhetnének létre, ezért az ágazatban tevékenykedő vállalatoknak nagy hangsúlyt kell fektetniük a munkavállalók megtartására és dolgozatomban azt vizsgálom, hogy ezt miként tudnák megvalósítani. Fókuszban a szálláshely-szolgáltatás piaca áll, hiszen a megfelelő szálláshelyek jelenléte nélkül turizmus sincsen. Jelenleg négy generáció van jelen a munkaerőpiacon, legnagyobb arányban az Y generációval találkozhatunk, akik már középvezetői-vezetői pozícióig tornázták fel magukat és az ő utánpótlásukként hivatkozhatunk a jelenleg munkaerőpiacra folyamatosan belépő Z generációra, akik elsőkként születtek bele a digitális világba. Ez a két generáció merőben eltér minden korábbi generációtól, ezért a vállalkozásoknak kihívást jelent a fiatal munkavállalók elköteleződésének megalapozása, akik 2021-ben a szektor munkavállalóinak 29 %-át tették ki (Eurostat, 2022). Általánosságban jellemző rájuk, hogy nem terveznek hosszútávon egy munkahelyen maradni, „job hopper” -ként, vagyis gyakori munkahelyváltóként is szoktak rájuk hivatkozni. Hűségüket nem a vállalathoz, hanem a betöltött pozíciójukhoz kötik. A turisztikai szektorban már a 2020-as járványhelyzet előtti években is magas volt a fluktuáció, aminek mozgatórugója az alacsony bérezés és rugalmatlan munkavégzés volt (VIMOSZ-MVI, 2021). A szálláshelyszolgáltatás és vendéglátás ágazatban dolgozók bére a nemzetgazdasági átlag 60-65 %-ot éri el, így a magasabb jövedelemszerzés reményében a fiatalabb munkavállalók inkább külföldi országokban vállalnak munkát szezonálisan vagy hosszútávon, sokan pedig, leginkább Nyugat-Magyarországon a határmenti városokból ingáznak külföldre. Ezért megnézzük, hogy a vállalkozások hogyan tudnának igazodni az Y és Z generációs munkavállalók igényeihez, hogy azok a lehető leghosszabb ideig megtarthassák a jól teljesítő egyéneket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: munkaerőpiac, szálláshely-szolgáltatás, turizmus, Y generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 19. 18:21
Utolsó módosítás: 2023. Már. 19. 18:21

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet