A COVID-19 járvány hatása az olajvállalatok magyarországi CSR tevékenységére (kiegészítésként: középpontban a Shell CSR tevékenységével)

Nyilas Barbara Krisztina (2023) A COVID-19 járvány hatása az olajvállalatok magyarországi CSR tevékenységére (kiegészítésként: középpontban a Shell CSR tevékenységével). Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of CSR_szakdolgozat_v4_final.pdf] PDF
CSR_szakdolgozat_v4_final.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilas Barbara Krisztina_Kulsoertekelolap_2023.pdf] PDF
Nyilas Barbara Krisztina_Kulsoertekelolap_2023.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (2MB)
[thumbnail of Szakdolgozat_ertekeles_belso_Nyilas_Barbara.pdf] PDF
Szakdolgozat_ertekeles_belso_Nyilas_Barbara.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (382kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom során három nagy Magyarországon működő olaj- és gázipari vállalat CSR tevékenységét vizsgáltam, elsősorban arra keresve a választ, miben változtatott a COVID-19 járvány a tevékenységükben, és hogyan alakulhat a jövőbeli társadalmi felelősségvállalásuk. Elsőként egy elméleti összefoglalást végeztem el, hiszen a gyakorlati részhez fontos volt megismerni a CSR alapvető fogalmait, kialakulásának történetét, egyes felosztásait és elméleteit, és hogy egyáltalán milyen szerepe van a modern vállalatok életében, mérhető-e ez és hogyan. Úgy vélem sikerült megfelelő áttekintést nyújtanom a szükséges fundamentumokat illetően, kitérve a legfontosabb területekre. Ezek után bemutattam a kutatási kérdéseimet, amelyek az alábbiak: 1. Milyen változást idézett elő a COVID 19 járvány a magyarországi olajvállalatok CSR tevékenységében 2. Van-e önmagában ellentmondás az olajipar és a CSR tevékenységek közös létezésében 3. Hogyan alakulhat a CSR tevékenységek fontossága a vállalatok életében a jövőben 4. Melyik fókuszú CSR érvényesül inkább a vizsgált vállalatoknál, a környezetvédelmi, vagy társadalmi Ezekre kerestem a választ a gyakorlati részben a Shell, az OMV, illetve a MOL vizsgálatával. Módszertant illetően primer és szekunder adatokkal is dolgoztam, előbbi egy kérdőíves kutatás volt, utóbbi pedig a három vállalat társadalmi felelősségvállalásával kapcsolatos adatok megtalálását jelentette. A gyakorlati részben először is bemutattam a szóban forgó cégeket, kitérve az általános CSR tevékenységükre, utána pedig a kérdőívem és a szekunder adatok segítségével elemeztem az egyes témakörök mentén a tevékenységüket, végül levonva a megfelelő következtetéseket ezek alapján. Összességében a kutatási kérdésekről a következő válaszok mondhatók el: a COVID-19 járvány hozzájárult a CSR tevékenység pozitív változásához, igaz az kérdéses, vajon hosszabb távon van-e akkora hatása ennek, mint a járvány időszakában volt, amikor ténylegesen is rengeteg projekt indult be ilyen területen, fontos kérdésekben léptek előtérbe a tárgyalt vállalatok. Az olaj- és gázipari társadalmi felelősségvállalást illetően azt állapítottam meg, hogy létezik egyfajta alapvető ellentmondás, nehezen feloldható probléma, mivel ezek a cégek komoly károsanyag kibocsátással rendelkeznek, így pedig nehéz a CSR környezetvédelmi területeibe fektetett energiájuk értékelése ezen körülmény figyelmen kívül hagyásával. Ennek ellenére persze üdvözlendő, hogy egyre inkább igyekeznek és képesek foglalkozni ezekkel a problémákkal, akár saját alapvető tevékenységük gyökeresebb átalakításával, hiszen a megújuló energiaforrások, különböző körforgásos gazdaságot elősegítő módszerek és egyéb újonnan felemelkedő fontos területek is a mindennapi működésük szerves részévé váltak az elmúlt években. Részben ennek is köszönhető az, hogy fontosságát tekintve a CSR szerepe mindenképp megmarad legalább a jelenlegi szinten, de sokkal valószínűbb, hogy jelentősen nőni is fog majd – elsősorban a klímaváltozás hatásainak köszönhetően, hiszen a különböző természeti katasztrófák, nyersanyaghiányok és egyéb nehézségek növelni fogják a nyomást már a közeli jövőben a multinacionális vállalatokon, hogy társadalmilag aktívabbak legyenek, és ne csak a profitmaximalizálást tartsák szem előtt. Ebből is következik, hogy a vizsgált iparág szereplői elsősorban a környezetvédelmi CSR-ral foglalkoznak és ennek a jelentősége a nagyobb, hiszen sokkal nagyobb a felelősségük a szennyezés révén. Ettől függetlenül más társadalmi kérdésekben és kezdeményezésekben is részt kell venniük, mert ez is egyértelmű elvárás és fontosan kezelt kérdés a külső érintettek részéről. Úgy gondolom dolgozatom elérte a célját, és rejthet további kutatási munkát is a jövőben, mivel fontos eleme volt végig, hogyan változhat a vizsgált vállalatok társadalmi felelősségvállalás a világot érő változásoknak köszönhetően, ez pedig már pár éven belül is további érdekességeket rejthet. Számtalan kérdés felvetődhet, például azzal kapcsolatban, az iparág vállalatai mennyire tudták átalakítani tevékenységüket, bevonva a megújuló energiaforrásokat, egyéb környezetvédelmileg fontos projekteket milyen szinten sikerült felkarolniuk Tudták- e tartani a profitjuk szintjét, egyáltalán feltétlenül cél-e ez, vagy a helyzetből adódóan már előtérbe kerül az, hogy valóban segítség a bolygót és lakosságát Azt gondolom megannyi válasz adható ezekre a kérdésekre, ezek a válaszok pedig valószínűleg vállalatonként is eltérőek lesznek majd, ezért is lehetne mindenképpen érdekes feladat foglalkozni az egyes esetekkel.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, koronavírus-járvány (COVID-19), Magyarország, olajipar, társadalmi felelősségvállalás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 19. 18:21
Utolsó módosítás: 2023. Már. 19. 18:21

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet