A Covid-19 járvány hatása a magyar szemüvegpiacra

Trepák Szilvia (2023) A Covid-19 járvány hatása a magyar szemüvegpiacra. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Trepák Szilvia XFX9XF Szakdolgozat.pdf] PDF
Trepák Szilvia XFX9XF Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Trepák Szilvia Szakdolgozat értékelő.pdf] PDF
Trepák Szilvia Szakdolgozat értékelő.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (265kB)
[thumbnail of Trepák-Szilvia-Külső-Konzulensi-bírálat.pdf] PDF
Trepák-Szilvia-Külső-Konzulensi-bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (151kB)

Absztrakt (kivonat)

Záródolgozatom célja az, hogy megvizsgáljam a Covid-19 járvány hatását a magyarszemüvegpiacra vonatkozóan. Azt kutatom, hogy hogyan alkalmazkodott az optika szakma avilágjárvány következményeihez, milyen trendeket indított el a pandémia és milyen újtermékek, szolgáltatások léptek piacra. Megvizsgálom, hogy növekedett vagy csökkent azoptikák forgalma a járványhelyzet következtében. Kutatásom során kíváncsi leszek az egyesterméktípusok forgalmának alakulására.Dolgozatom témájának egy a világon mindenkit érintő világjárvány, a Covid-19 hatásátválasztottam a magyar szemüvegpiacra vonatkozóan. A koronavírus a gazdaság és a társadalomnagyon sok területére kihatott és rengeteg változást eredményezett. Azért pont aszemüvegpiacra gyakorolt hatását céloztam meg, mert már majdnem 8 éve dolgozom alátszerész szakmában és ezalatt az idő alatt több optikában is megfordultam máralkalmazottként, illetve tulajdonosként is. Pontosan tudom, hogy a szemüvegkészítésnél avásárlóknak ugyanolyan fontos a kényelmes, divatos és tartós szemüvegkeret, mint egy mindenigénynek megfelelő, tökéletes, komfortos látást biztosító szemüveglencse. A szemüvegkeretés a szemüveglencsepiacon is számtalan megoldás létezik már a vásárlói igények magas szintűkielégítése érdekében. Szemüvegkeret esetében rengeteg különböző stílusú, formájú, fajtájú,színű és árú terméket kínálnak a gyártók világszerte. Szemüveglencséből szintén szintekorlátlanok a lehetőségek. Elérhetők a különböző egyfókuszú és többfókuszú lencsékmindenféle törésmutatójú alapanyagból, különböző kivitelben, különböző rétegekkel, sőtrengeteg speciális tevékenységhez kifejlesztett lencsék is megjelentek a piacon. Ilyenek pl. azautóvezetéshez, irodai munkához, vagy digitális eszközhasználathoz ajánlott szemüveglencsék.A dolgozatom értelmezéséhez először mindenképp indokolt bemutatnom a magyarszemüvegpiacot, legfőbb szereplőit és a forgalmazott termékeket részletesebben. Valamint akoronavírusról és annak gazdasági hatásairól íródott cikkeket is fel fogom használni munkámsorán.Szakdolgozatomban azt vizsgálom, hogy az elmúlt évek során milyen mértékben változott mega szemüveglencsék és szemüvegkeretek kereslete és kínálata, valamint, hogy hogyan hatott aCovid-19 járvány az optika szakmára és az optikai üzletek forgalmára mennyiségi és minőségi,összetételi szempontból. Kutatást végzek abban a témában is, hogy hogyan alkalmazkodott azoptika szakma a világjárvány következményeihez és hogyan rendeződött át aszemüveglencsegyártók kínálata a világjárvány hatására. Részletezem, hogy milyen új termékek jelentek meg ebben az időszakban.Kutatásomban azokat a kérdéseket járom körbe, hogy hogyan hatott a Covid-19 járványa magyar optikák forgalmára. Nőtt vagy csökkent a forgalmuk a pandémia különbözőszakasziban Elemzem, hogy mely szemüveglencsék és egyéb termékek kereslete nőtt megugrásszerűen, illetve hogy milyen új termékek bevezetésével alkalmazkodtak az optika szakmanagykereskedői és lencsegyártói a koronavírus járvány következményeihez.Szakdolgozatom szekunder kutatásához egy konkrét budapesti optika, a Dream Optika forgalmiadatait, valamint a két legfontosabb lencsegyártó cég partnertől kapott lencseértékesítésrőlszóló kimutatás eredményeit használom fel a munkámhoz. Az ezekből kapott adatokatdolgozom fel célzottan és elemezem azokat. Emellett utánajárok a vizsgált időszak értékesítésitapasztalatainak más optikai szakfórumok, cikkek alapján is.Ezután következik a primer kutatás. Interjút tervezek készíteni a Dream Optika ügyvezetőjévelés az Első Magyar Optikus Zrt. sales representative munkatársával a témában. Ezen kívül onlinekérdőívet is szeretnék kitöltetni ezzel kapcsolatban a potenciális vásárlók, azaz a szemüvegesvásárlók körében, hogy ne csak egy konkrét optika és egy országszerte több üzletet összefogóoptikai hálózat adataira támaszkodjanak a megállapításaim, hanem vásárlói szinten is kapjakinformációt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Patrícia
Belső
főiskolai docens; Kereskedelem Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: BCG mátrix, koronavírus-járvány (COVID-19), marketing, optika, szemüvegpiac
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 19. 18:21
Utolsó módosítás: 2023. Már. 19. 18:21

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet