A szállodai éttermi személyzet ismeretei az ételérzékenység és ételallergia vonatkozásában – a vendégek véleménye alapján

Pálmai Laura Szilvia (2023) A szállodai éttermi személyzet ismeretei az ételérzékenység és ételallergia vonatkozásában – a vendégek véleménye alapján. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat végleges.pdf] PDF
Szakdolgozat végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelő lap_külső_2022_Pálmai Laura.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelő lap_külső_2022_Pálmai Laura.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (677kB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelő lap_Pálmai Laura_2022.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelő lap_Pálmai Laura_2022.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (82kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja az volt, hogy betekintést nyerjek az ételallergiában és ételintoleranciában érintett vendégek helyzetébe, és abba, hogy ezeket a vendégeket mennyire szakszerűen látják el a szállodai éttermek alkalmazottai. További célom az is, hogy felmérjem az alkalmazottak képzettségét mind a vendégek, mind a szakmában dolgozók szemszögéből és megtudjam, hogy mi az, amiben még a személyzetnek fejlődnie kell, valamint milyen további módszerekkel, javaslatokkal lehetne fejleszteni az alkalmazottak hozzáállását és munkáját. A dolgozatom során először is felállítottam a főbb hipotéziseket, majd ezt követően a szakirodalmi források között kerestem válaszokat, az elméleti háttér megalapozásához. Forrásaim elsősorban orvosi cikkek voltak, amelyekkel az volt a célom, hogy az allergiák és intoleranciák fogalmával és hátterével jobban tisztában legyen az olvasó. Az allergiák és intoleranciák fogalmán kívül azok tüneteit és az ezekben érintettek arányát is részleteztem a szakirodalmi kutatás során. Ezen kívül a fogyasztóvédelmi jogi hátteret is szerettem volna felvázolni, ahol kitértem a Magyarországot is érintő rendeletekre és röviden az Egyesült Államok szabályozásait is bemutattam. A továbbiakban olyan cikkeket választottam még forrásként, amelyek a vendéglátáson belül a szállodai éttermi személyzet allergiával kapcsolatos képzéseire és tréningjeire tértek ki. Számos kutatás azt bizonyította, hogy a folyamatos tréningek és képzések nagyban hozzájárulnak, hogy a személyzet megfelelően reagáljon és megfelelően szolgálja ki azokat az embereket, akik érintettek valamilyen ételintoleranciában, vagy allergiában. Nagy számban viszont az is bizonyított, hogy számos étteremben nem feltétlenül élnek a tréningek lehetőségeivel, illetve a kommunikáció is rossz a vendég és a személyzet között, amit szintén a tréningek során lehetne javítani. Primer kutatásom során a kérdőív elemzése alatt arra is fény derült, hogy általában inkább elégedettek voltak a vendégek a személyzet kiszolgálásával, és amennyiben altzernatív lehetőséget kell ajánlani, a személyzet felkészült. Azonban, ha allergiás reakcióban érintett a vendég, megosztó a vélemény arról, mennyire tudnak megfelelően segíteni a vendégnek a személyzet tagjai. Azonban látható, hogy egyre inkább törekszenek a vendáglátó egységek arra, hogy a személyzetük megfelelően felkészült legyen, a nyugati országokban pedig már szinte teljesen normalizálódott az, hogy az ételintoleranciát és ételallergiát komolyan vegyék. A hazai szállodai éttermekben is megvan már ez a törekvés, bár még vannak elmaradások a külföldi nagy szállodákhoz képest, azonban a tréningek jó visszajelzéseket és jó eredményeket mutatnak. Személyes véleményem az, hogy az éttermi személyzet oktatása során fontos felhívni a figyelmet az empátiára, és arra, hogy figyelembe vegyék, a vendég nem tehet az állapotáról. Fontos, hogy ismerjék meg az alkalmazottak az ételallergiában és intoleranciában érintettek életkörülményeit és annak következményeit, ha nem tartják be az előírt étrendjüket. Ezen kívül Icsei Szabolcs tanácsát is fontolóra venném, miszerint nem teljes mértékben allergénmentesnek tüntetnék fel az étlapon a diétának megfelelő módon elkészített fogásokat, hanem allergén csökkentettként, ezzel nem tévesztenék meg a vendégeket sem, akik így talán jobban fel is tudják mérni, hogy el szeretnék fogyasztani az ételt vagy sem, illetve a vendéglátó egység számára is egy mentőövként szolgálhat ez a módszer, mert ha esetleg a vendég mégis úgy dönt, hogy elfogyasztja az ételt és allergiás reakciót tapasztal, az nem teljes mértékben a személyzet felelősségét terheli. Összességében tehát azt a következtetés vonható le, hogy szükségesek a tréningek, és mindenképp arra kellene törekedni, hogy minél több ilyen oktatás kerüljön megrendezésre. Valamint az ételintolerancia és ételallergia kérdésköre egyre nagyobb mértékben jelen van a vendéglátás színterén is, és egyre inkább fontosnak találják a szállodai éttermek munkatársai, hogy hangsúlyt fektessenek a diétás étkeztetés jó körülményeinek megteremtésére, de még sokat kell fejlődni, hogy mindenhol egységesen gondolkozzanak erről a témáról.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Vendéglátás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: allergia, ételallergia, ételérzékenység, ételintolerancia, gluténérzékenység, intolerancia, laktózérzékenység
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 19. 18:20
Utolsó módosítás: 2023. Már. 19. 18:20

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet