A vendéglátó szakmák népszerűsége a felnőttoktatásban, a moduláris valamint az új szakképző rendszerben

Mazán Barbara Lilla (2023) A vendéglátó szakmák népszerűsége a felnőttoktatásban, a moduláris valamint az új szakképző rendszerben. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of A vendéglátó szakmák népszerűsége a felnőttoktatásban a moduláris valamint a z új szakképző rendszerben.pdf] PDF
A vendéglátó szakmák népszerűsége a felnőttoktatásban a moduláris valamint a z új szakképző rendszerben.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Mazán Barbara Lilla_Szakdolgozat értékelő lap_belső bíráló_Csulak.pdf] PDF
Mazán Barbara Lilla_Szakdolgozat értékelő lap_belső bíráló_Csulak.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (188kB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelő lap Mazán Barbara Lilla.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelő lap Mazán Barbara Lilla.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (246kB)

Absztrakt (kivonat)

A vendéglátás a mai napig egy olyan szakma illetve szakág, amelyből meg lehet élni, viszont ez kőkemény munkát igényel. Mindig is volt kereslet rá mindkét oldalon. Mind a vendégoldalon, mind pedig munkaerőpiaci szempontból. Hogy csak ne menjünk messzire mennyien rendeltünk éttermektől, büféktől, pizzériáktól, cukrászdáktól különböző termékeket házhozszállítással a pandémia időszaka alatt. Ha nehezen is, de túléltük. Hányszor esett áldozatául a drasztikus alapanyag áremelésnek a vendéglátás ágazata, és akkor még ne m is beszéltünk a gazdasági válságokról és a háborúkról. Az élelmiszer, az étel alapvető szükségletünk része, bármennyire is rohan az idő, bármekkorát is változik a minket körülvevő világ az érzés, hogy éhesek vagyunk mindig velünk lesz. Ezért gondolták régen és gondolják még ma is az emberek, hogy a vendéglátós szakmák nem fognak eltűnni. Ki válthatja az embert a robotizáció a fejlődés során Ebben az ágazatban biztosan nem, bármennyire is pontos, precíz gépeket tudunk előállítani, azt gondolom ezen a területen nem minden esetben vethetők be a szakemberek helyettesítésére. Hiába tudja, hogyan készül egy tészta, hiába van beprogramozva, hogy miből mennyit tegyen bele, azt nem tudja megnézni, hogy milyen az állaga valaminek, vagy mennyire sós egy étel. Talán ebben rejlik a népszerűsége, talán abban, hogy tudjuk, bármilyen korban megélhetést, munkát biztosíthat számunkra. Ezért is adják a fejüket a tanulásra egyre többen a felnőttképzés keretein belül. A felnőttképzés célja az lenne, hogy egyrészt a dinamikusan fejlődő munkaerő piac igényeit minél inkább ki tudjuk elégíteni. Át képzésekkel, továbbképzésekkel, folyamatos szakemberek képzésével. Ez magában hordozza az egész életen át tartó tanulás –Life Long Learning LLL- folyamatát. Ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjuk ezekhez az elvárásokhoz folyamatosan fejlesztenünk kell képességeink, készségeink, ismereteink, erre szükség van, ha lépést szeretnénk tartani a világgal. Az elmúlt 6 évem tapasztalatai alapján, melyet a felnőttoktatás terén gyűjtöttem, az én meggyőződésem az volt a hozzám és kollégáimhoz érkező jelentkezések alapján, hogy a vendéglátás területén nagy érdeklődés mutatkozik a képzésre. Több éven keresztül több csoportot, keresztfélévet is indítottunk a jelentkezők létszáma miatt. Ez mind a régi mind pedig az új rendszerben indult képzésekre is igaz. A képzés folyamán a régi rendszerben, minden igyekezetünk, rugalmasságunk ellenére nagy számban maradtak ki, hol családi okok, hol munkahelyi összeférhetetlenség, hol gyakorlati hely, szakmai gyakorlat teljesítésének lehetetlensége miatt. De még igy is nagy számban kerültek ki szakemberek a képzéseink közül. Már évekkel ezelőtt megfogalmazódott az a cél az oktatás keretein belül, hogy létre hozzunk egy olyan képzési formát, amely előtérbe helyezi a modern technológia fejlődésének felhasználását, magába hordozza a lehetőségét a munkanélküliség, megszüntetésére, lehetőséget biztosítson a minél nagyobb fejlődésre mind a vállalatok mind a szakemberek számára. Fontos hogy a duális képzés során az iskola és a képzőhely szoros kapcsolatot alakítson ki és összedolgozzanak, hiszen az iskola szolgáltatja az elmélet, a képzőhely pedig a gyakorlati tevékenységet, ebből tevődne össze a szakmai tudás Ezeknek a vállalkozásoknak nagyon sok féle és fajta követelménynek kell megfelelniük. Emellett sokat kell költeniük a saját fejlődésükre, fejlesztésükre stb. Nekik is lényeges, hogy minél jobb legyen a szakemberek képzése, hiszen a jövőjük erősen ettől fog függeni. A jó szakember utánpótlás nem csak nekik fontos, hanem az egész országnak. A szakmai képzés pedig nagyon sok anyagi ráfordítással jár világszerte. A szakképzés megreformálása tehát szükséges és elengedhetetlen dolog. De ehhez sok-sok pénzre, jó szakemberekre, felkészült oktatókra van szükség. Mindkét esetben fontos szerepet kap a hagyományos oktatási módszerek mellett a modern módszerek egyre széleskörűbb alkalmazása. Ez a felnőttek körében elődlegesen nagyobb kihívást jelenthet, hiszen már említettem, hogy a felnőttoktatásban fellelhető az a generáció, aki a technikai eszközöket és a hozzájuk kapcsolódó programokat felhasználói szinten is nehezen képesek használni. Akadályt jelenthet még a mostanában bevezetésre kerülő vizsgáztatási rendszeren belül az, hogy a szakmai vizsgákat vizsgaközpontokban kell majd megírniuk a tanulóknak. Idegen környezetben, idegen eszközökkel, idegen emberek elött kell megvalósítaniuk a vizsgafeladatokat. Ez az új, számára ismeretlen környezet nagyban befolyásolhatja a vizsga eredményét. Tapasztalatom, hogy ez a vizsgadrukk, és szorongás nem csak a gyerekeknél, hanem a felnőtteknél is jelentős befolyásoló tényező. Az új rendszer, bár még mondhatni gyerekcipőben jár, lényegesen kevesebb kiesővel számol. Bár annyi változás figyelhető meg hogy hiába van közös ágazati alapozó képzés, a szakmák szerinti jelentkezés összetétele megváltozott. A korábbi évekhez képest kevesebben jelentkeztek pincérnek, és többen szakácsnak. Statisztikai adtok is arra engednek következtetni, hogy míg a 2019,2020-as években növekvő tendenciát mutatott a felnőttoktatásban részt vevők száma, addigra 2021, 2022 –re sajnos ez egyre csökken. Betudható ez az ágazatban felmerült munkaerőhiánynak, ami a szakma egyik legnagyobb kihívása. A munkaerőpótlást első körben leggyorsabban a felnőttképzésből kikerültek tudnák ellátni, hiszen tapasztaltabbak és kevesebb figyelmet vonnak el a munkatársaiktól, önálóbban tudnak dolgozni munkaköreikben. Második körben pedig a nappali tagozatról kikerülő szakemberek jelentenék. Sajnos ebben annyi aprócska hiba rejlik még, hogy bár az új rendszerben valóban azzal a feltétellel tudnak érettségi bizonyítványt szerezni a fiatalok, ha munkaszerződéssel rendelkeznek, és esti tagozaton végzik el a képzést. De jelenleg a végzett szakemberek még nappali képzésben szerezhetnek érettségit, igy a szakmai utánpótlás java bent marad az iskolákban. Kevés százalékban pedig nem a szakmájában helyezkedik el, hanem tovább tanul felsőoktatásban, vagy más szakterületen igyekszik jövedelemre szert tenni. Igy vissza kell térnünk megint csak azokra, akik a felnőttoktatás adta lehetőségeket kihasználva szereztek szakmát. Ebben az esetben is sajnos elég elkeserítő a helyzetünk, mert bármennyire is azt gondoljuk, és azt látjuk iskolai szinten, hogy népszerű a képzés, sok a jelentkező, gyakorlati szinten már kevesebb az érdeklődő, mire a képzés végére érünk kevés a szakmában elhelyezkedő, dolgozó munkaerővel számolhatunk. Nagyon fontosnak gondolom, hogy miután biztos alapokkal rendelkező szakembereket igyekszünk, mind a saját tudásunk mind a külső partnereinkkel együtt képezni, a felnőttoktatásban oktatott szakemberekre mindig szükség lesz. Fontos cél, hogy a felnőttek szeressék is, amit tanulnak, ne csak kényszerhelyzetnek, problémamegoldásnak éljék meg a tanulás szükségességét, hanem inkább magabiztos tudásuk legyen. A társadalmunknak is olyan szakemberekre van szüksége, akik szeretik, és magas szinten űzik szakmájukat, valamint a technológia adta lehetőségekkel önállóan is tudják fejleszteni magukat. És bízom abban is, hogy a jelenlegi felnőttek képesek lesznek a hagyományokat megőrizve, mindezt továbbadni, fejlődni és arra, hogy a vendéglátás ágazatát a nehézségek ellenére továbbra is sokan válasszák maguknak hivatásként!

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Üzleti szakoktató

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Csulak Gergely
Belső
Mesteroktató; Vendéglátás Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: felnőttképzés, felnőttoktatás, szakképzés, vendéglátás, vendéglátóipar
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 18. 15:37
Utolsó módosítás: 2023. Már. 18. 15:37

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet