A fogyasztói szokások változása a fizikai hanghordozók értékesítésének tükrében

Kersák Imre Attila (2023) A fogyasztói szokások változása a fizikai hanghordozók értékesítésének tükrében. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat,KersákImreAttila,EEH6JU.pdf] PDF
Szakdolgozat,KersákImreAttila,EEH6JU.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelő lap BELSŐ KI.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelő lap BELSŐ KI.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (687kB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelés_Pap Tibor.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelés_Pap Tibor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (188kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájául a fogyasztói szokások változásának bemutatását választottam, a fizikai hanghordozók értékesítésének vonatkozásában. A kutatás célja, hogy megismerjem 2022-ben a zenefogyasztási szokásokat, az azt befolyásoló tényezőket, illetve megvizsgáljam, hogy a fogyasztók milyen szolgáltatásokat, miért, milyen arányban, milyen megfontolásból vesznek igénybe, és melyik az a formátum, amit napjainkban leginkább preferálnak a vásárlók, illetve a fogyasztók. Kutatásom célcsoportja egyrészről átlagos zenefogyasztási irányultságú 14-80 éves emberek, másrészről pedig olyan zenefogyasztók, akik jelenleg is vásárolnak még fizikai hanghordozókat. A kutatásomhoz húsz kérdésből álló, online kérdőívet alkalmaztam, amit a Google rendszerében tettem elérhetővé. A kérdésekre 516 válasz érkezett, amelyek nagy száma alapján már a feldolgozás előtt bíztam abban, hogy választ kapok a kutatási kérdéseimre. Ahhoz, hogy megfelelően be tudjam mutatni a piac, illetve a fogyasztói szokások változásait, az értékesítési oldal két ismert cégével, azok tulajdonosával készítettem mélyinterjúkat. Az egyik interjúalanyom egy Budapesten több mint 30 éve működő lemezbolt tulajdonosa, míg másik interjúalanyom egy budapesti zenei kiadó alapítója és tulajdonosa. Dolgozatomban a fogyasztói szokásokat befolyásoló és alakító tényezők szakirodalmi bemutatása és elemzése mellett leírtam a magyarországi zenei kiadók működését, a fizikai hanghordozók értékesítésével foglalkozó kiskereskedelmi boltok és webáruházak jelenlegi helyzetét is. Jellemeztem a fizikai hanghordozók értékesítése szempontjából elengedhetetlenül fontos másodlagos piac sajátságos működését is. Kutatásom elemzése során képet kaptam a válaszadók zenefogyasztási attitűdjeiről, megtudtam, hogy melyek azok a fizikai formátumok, amelyeket a fogyasztók nagy számban preferálnak, illetve képet kaptam arról is, hogy a válaszadók mit gondolnak – korunk népszerű digitális zenefogyasztási formátumáról – a streamről. A kutatásom végén arra a következtetésre jutottam, hogy Magyarországon még van relevanciája a fizikai hanghordozók értékesítésének, a zenefogyasztók a digitális tartalmak fogyasztása mellett párhuzamosan – kisebb, de érzékelhető mennyiségben – még mindig vásárolják a fizikai hanghordozókat is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: attitűd (tartós beállítódás; értékelő viszonyulás), értékesítés, fogyasztói szokások, hanghordozók, zenefogyasztás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 18. 15:35
Utolsó módosítás: 2023. Már. 18. 15:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet