A KÖZÖSSÉG, ISKOLAI KÖZÖSSÉGEK, KIREKESZTŐDÉS-A kirekesztődés csoportdinamikai háttere az iskolai közösségekben

Horváth István Kálmán (2023) A KÖZÖSSÉG, ISKOLAI KÖZÖSSÉGEK, KIREKESZTŐDÉS-A kirekesztődés csoportdinamikai háttere az iskolai közösségekben. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of szakdolgozat SYMXAN.pdf] PDF
szakdolgozat SYMXAN.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BKB_BIRALAT_Horváth_Kálmán_István_Szakdolgozat értékelő lap BA PED.pdf] PDF
BKB_BIRALAT_Horváth_Kálmán_István_Szakdolgozat értékelő lap BA PED.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (292kB)
[thumbnail of Horváth István Kálmán bírálat Farkas.pdf] PDF
Horváth István Kálmán bírálat Farkas.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (255kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban az iskolai kirekesztés, zaklatás jelenségével foglalkoztam. A témaválasztás apropóját azok a tragikus események (tizenéves tanulók öngyilkosságai) adták, amelyekről a sajtóból értesülhettünk, és amelyek hátterében minden esetben jelen volt az iskolai zaklatás valamely formája.Az elméleti háttér feldolgozásakor a csoport és közösség, az intézményi klíma és a zaklatás-bántalmazás fogalomköreivel foglalkoztam, továbbá az állam és a pedagógus szerepét vizsgáltam. Primer kutatásomban pedagógusok tapasztalatait, véleményét vizsgáltam, továbbá érintett kamaszokkal beszélgettem arról, miként élték, élik meg helyzetüket. A pedagógusi kérdőívekből megtudtam, hogy a kirekesztés-zaklatás jellemzően előfordul az iskolákban, kialakulása több tényező függvénye. Meghatározó az intézményi klíma, a pedagógusok attitűdje, a csoport-közösség állapota, helyzete, és legalább ilyen mértékben meghatározó az érintett gyermek személyisége. Problémát jelent, hogy nincs elegendő szakember (pszichológus, szociális munkás, mentálhigiénés tanácsadó), akihez az érintettek fordulhatnának, mint ahogy az is, hogy a pedagógusok sem feltétlenül rendelkeznek megfelelő ismeretekkel, kompetenciákkal ezen a területen. További gond az időhiány is, amely a túlterhelésből fakad (ami kedvez a zaklatás kialakulásának). A kamaszokkal készített interjúkból megtudtam, hogy szinte bármi lehet a kirekesztés „oka”, és a szülők, tanárok nemigen tudnak a helyzettel mit kezdeni, azt valahogy túl kell élni. Konklúzióként megfogalmaztam, hogy főként rendszer-szintű megoldásokkal lehetne a helyzetet hatékonyan kezelni. Fontos lenne a túlterhelés megszüntetése, a megfelelő képzettségű és létszámú szakemberi gárda léte, valamint a tanárképzésben az iskolai zaklatás prevenciójára és hatékony kezelésére irányuló ismeretek, módszerek és technikák hangsúlyosabb megjelenése.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Üzleti szakoktató

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Farkas Julianna
Belső
főiskolai tanár; Pedagógia Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bullying, kirekesztődés, Prevenció, pszichológia, zaklatás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Már. 18. 11:36
Utolsó módosítás: 2023. Már. 18. 11:36

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet