Az iskolai szegregáció szerepe a hátrányos helyzet kialakulásában

Beniczky Edina (2023) Az iskolai szegregáció szerepe a hátrányos helyzet kialakulásában. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Az iskolai szegregáció szerepe a hátrányos helyzet kialakulásában pdf.pdf] PDF
Az iskolai szegregáció szerepe a hátrányos helyzet kialakulásában pdf.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Beniczky Edina bírálat Farkas.pdf] PDF
Beniczky Edina bírálat Farkas.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (249kB)
[thumbnail of Beniczky Edina bírálat Keszei Barbara.pdf] PDF
Beniczky Edina bírálat Keszei Barbara.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozati kutatás során alátámasztást nyert, hogy Magyarországon a gyermekek gazdagsági, illetve társadalmi státuszuk alapján történő szelekciója extrém mértékű, kezdve az általános iskolai beiratkozásig, a felső tagozatos oktatásig bezárólag. A gyermekek eltérő családi hátterükhöz mérten óriási egyenlőtlenségeket szenvednek el az iskolák minősége miatt, és előfordul, hogy valaki csupán a hátrányos helyzetéből adódóan gyengébb minőségű oktatásban részesül. A szakdolgozatomban az esélyegyenlőség, felzárkózás, és a hátrányos helyzet szakirodalmilag kapcsolódó definícióit ismertettem elsőként, majd az aktuális helyzetképet vizsgáltam, végül a kialakult helyzet kezelésére kerestem megoldási javaslatokat. Úgy tapasztaltam, hogy az elmúlt évek során egyre jelentősebbé vált az Európai Unió integrációs törekvése, és Magyarország inkluzív közoktatás fejlesztési stratégiája. A téma fontosságát hangsúlyozza, hogy a Magyarországon élő lakosság 18,2%-a van kitéve nélkülözés, vagy társadalmi kiközösítés kockázatának. Mindemellett a magyar lakosság relatív jövedelmi szegénység aránya is közel 13%-os. (KSH, 2020) A statisztikai számadatok tükrözik, hogy milyen fontos szociális probléma áll a dolgozat témája mögött, és mennyi ember van közvetlenül, vagy közvetve kitéve ennek a tehernek. A szakdolgozatban különös részletességgel próbáltam bemutatni, hogy az iskolai szegregáció sok esetben a térbeli szegregálódással áll közvetlen kapcsolatban. Statisztikailag alátámasztott, hogy Magyarország népességének nagy része küzd valamilyen fokú szegénységgel, kiváltképpen magas arányban a roma kisebbséghez tartozó társadalmi csoportok. Bizonyos megyékben és városrészekben jóval magasabb a kisebbségi etnikum aránya, és mivel legtöbb esetben koncentráltan egy bizonyos területen élnek roma kisebbséghez tartozó gyermekek akár az iskolák 100%-os szegrációja is megtörténhet, ami azt jelenti, hogy egy osztályközösségben kizárólag hátrányos helyzetű és/vagy roma kisebbségi diák kerül. Az úgy nevezett elgettósodott iskolák száma – ahol a roma kisebbségi tanulók aránya legalább 50%-os - folyamatosan növekszik, visszafordíthatatlannak tűnő helyzet mérséklése kizárólag a kormány erőteljes támogatásával lenne lehetséges.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Üzleti szakoktató

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Farkas Julianna
Belső
főiskolai tanár; Pedagógia Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: hátrányos helyzet, integráció, pedagógusképzés, pedagógusok, szegregáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Feb. 10. 14:44
Utolsó módosítás: 2023. Feb. 10. 14:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet