Griezer Fanni (2023) Az ipari turizmus vizsgálata Magyarországon néhány működő ipari létesítmény példáján keresztül. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
szakdolgozat_GF.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
absztrakt.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (102kB) |
|
PDF
Griezer Fanni_opponens_Gászné Bősz.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (190kB) |
|
PDF
Griezer Fanni_konzulensi_Schultz Éva.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (258kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az ipari turizmus egyfajta múltbeli vagy jelenlegi termelő tevékenységre alapozott turizmus, amelyben egy termeléshez kapcsolódó létesítmény lesz látványosság, amely nem turisztikai céllal épült és ma sem elsődleges funkciója az idegenforgalom. A dolgozat a magyarországi működő ipari létesítmények turisztikai hasznosításának témáját járja körül a budapesti Zwack Unicum Ház, a Paksi Atomerőmű és a Pécsi Zsolnay Negyed és Porcelánmanufaktúra példáján keresztül. A kutatás célja a látogatható ipari létesítmények turisztikai szerepvállalásának, valamint a látogatók motivációjának és tapasztalatainak feltárása. A magyarországi kínálatot vizsgálva az ipari turizmus elenyésző, mivel nincs hangsúlyosan megjelenítve sem a szolgáltatók, sem a közvetítők, sem a desztinációk részéről. Ahol mégis megjelenik, ott sem szervezetten. Ennek hátterében többek között az áll, hogy számos ipari objektum háttérbe szorult a rendszerváltás után, így a leamortizálódott ipari épületek megmentésének egyik lehetősége a kulturális és turisztikai célú hasznosítás lehet. A cél eléréséhez egyrészt kényelmi mintavételű online kérdőívet alkalmaztam a magyar lakosság körében, amelyre 257 válasz érkezett. Ezt egészítette ki a félig strukturált interjú a vizsgált helyszínek szakembereivel, amelyek a gyárak és ipari létesítmények motiváció felmérés feltérképezésére összpontosultak, valamint az alkalmazott marketing tükrében az adott gyárak és ipari létesítmények turisztikai potenciál, a gyárlátogatás, mint imázsfejlesztő és jövedelemkiegészítő elem szerepének témakörét érintve az adott vállalati struktúrában. A kérdőívre adott válaszokat adattisztítás és kódolás után statisztikai módszerekkel elemeztem az SPSS programcsomag segítségével. A leíró módszerek és összefüggés vizsgálatok eredményei alapján elmondható, hogy a vizsgált ipari létesítményekre egyöntetűen kiegészítő turisztikai termékként vagy szolgáltatásként tekintenek, a válaszadók nem tekintik az ipari létesítményeket turisztikai vonzerőnek. Átlagosan 35% látogatta a vizsgált ipari létesítményeket földrajzi távolság és érdeklődés hiánya miatt. Ebből az következtethető, hogy szükség van szemléletmód-változtatásra, amiben a turisztikai szakembereknek és az együttműködéseknek nagy szerepe lehet. A kutatás eredményei segíthetik az ipari vonzerők/vonzerő-elemek eredményes turisztikai termékfejlesztését a jövőben, ami egy, a kulturális turizmuson belüli niche-termék esetében a hazai turizmus stratégia célrendszerébe is jól illeszkedik.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | atomerőmű, ipari tevékenység, motiváció, turisztikai desztináció, turizmus |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Feb. 10. 14:44 |
Utolsó módosítás: | 2023. Feb. 10. 14:44 |
Actions (login required)
Tétel nézet |