Endrődi Bence (2023) A kerékpáros turizmus fejlődése Magyarországon. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Szakdolgozat Endrődi Bence.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (4MB) |
|
PDF
Endrődi Bence_opponens_Őry Kinga.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (331kB) |
|
PDF
Endrődi Bence_konzulens_Petykó Csilla.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (260kB) |
Absztrakt (kivonat)
Különleges, tanulságokban gazdag egyetemi éveim záró szakdolgozatában a kerékpáros turizmus fejlődését mutattam be. Az elméleti és a térbeli hátteret vizsgálva leírtam a kutatási témám pozícionálását. Lépcsőzetes felépítést követve az aktív turizmust és végül az általam választott kutatási tematikát, a kerékpáros turizmust ismertettem. A szakirodalmi áttekintést követően megállapítható Magyarország kedvező földrajzi elhelyezkedése. Ugyanis hazánk a kevésbé edzett kirándulók, sportolni vágyók számára is egy potenciális desztinációnak számít. A sík területek számottevő megerőltetés nélkül teljesíthetők, gyakorlatilag életkortól és nemtől függetlenül, bárki számára nyújt ideális kikapcsolódási lehetőséget. A fizikális, extrém tevékenységet kedvelők is megtalálják a számukra megfelelőnek vélt terepet, hiszen hegyes-dombos területek is fellelhetők hazánkban. Az Északi-középhegységben a Mátra, Bükk varázslatos természeti élményt biztosít a túrázók részére. Dunántúlon a Börzsöny, az Őrség, a Mecsek mind olyan célterületek, ahol nemcsak a hagyományos országúti kerékpárok lehetnek az eszközeink, hanem a szintkülönbséggel rendelkező vidék terepbiciklivel is az erdei ösvényeken vidám madárcsicsergés társaságában rekreációs választás. Lényeges kihangsúlyozni azt, hogy a kerékpározás szabadtéri sporttevékenység, ennélfogva a szervezetünkre is pozitív hatást gyakorol. A rendszeres testmozgás az egészséges életmód egyik alappillére és igen sok betegség megelőzésében fontos szerepe van. Elengedhetetlen az egészséges testsúly fenntartásához és a krónikus betegségek kockázatának csökkentéséhez. Prevenciós céllal bír, egészségmegőrző és/vagy egészségfejlesztő funkciót is játszik. Hiányában testsülynövekedés, cukorbetegség valamint szív- érrendszeri, valamint tüdő és légúti betegség is kialakulhat, ezek mind csökkenthetik a személy élettartamát, korai halálozáshoz vezethet. A koronavírus okozta megpróbáltatások egyik legnagyobb nyertese. Kutatások alátámasztják, miszerint megnőtt a biciklit használók köre. A karantén, a bezártság a népességet a természetbe hívta. A társas kapcsolatok megerősítésének eszköze, családdal, barátokkal egy kiváló aktív feltöltődés, mely alatt új, eddig ismeretlen tájat fedezünk fel, hétköznapi stresszlevezető elfoglaltságnak bizonyul. Gazdasági változások figyelhetők meg. Feltörekvő piacok, demográfiai jellemzőket figyelembe véve, lényegesen több korosztály vesz részt a turizmusban, akik számottevően rövidebb utazásokon működnek közre. Diplomamunkám primer és szekunder kutatások összességével teljesült. Információk sokaságával találkoztam az érintett témával kapcsolatban. Megállapítható az a tény, hogy rejlik hazánkban potenciál a kerékpáros turizmus térképén. Rendelkezésünkre áll a változatos fekvésű földrajzi terület Közép-Európában, a Kárpát-medencében. Kínálatot elemezve kultúra, történelem gasztronómia, turizmus, vendéglátás abszolút értéket képvisel. A kerékpáros turizmus a következő területeken van jelen, itt prognosztizálódik elsősorban: kiemelkedik a Balaton és hátországa, amelyre a Balatoni Bringakör komoly hatást gyakorol. Valamint a Tisza –és Velencei-tó, amely szintén elterjedt úticélként említhető a bel –és külföldi turisták kedvelt célpontja. Emellett a Felső-Tisza vidéke a sík területekkel, közúti forgalomtól mentes, a dombosabb Őrség területe az ország nyugati felén. Fontos kérdés az, hogy mennyire felkészültek a helyi szolgáltatók a kerékpáros turisták fogadására? Kutatásomban kiderült, hogy a szolgáltatók érdeke vendégkörét kibővítve, lehetőség szerint az igényeik teljeskörű kielégítésével. Magyarországon jelenleg nincsnek kifejezett „kerékpárosbarát” szálláshelyek. A meglévő szállás –és vendéglátóhelyeknek szükséges az ebből érkező vendégek kiszolgálása. Újdonságként erre a célra szolgál a kerékpárosbarát alkalmazás, itt regisztrálhat szállás vagy rendéglátóhely, esetleg attrakció. Ezen a felületen tájékozódhat az érdeklődő. Kihasználtságot növelve, olyan feltételeket teremt egy szolgáltató a kerékpáros vendég számára, hogy az általa generált speciális igényeket teljesíti. Gondolva a karbantartási alternatívára, kerékpártároló hely, éjszakázási lehetőséget biztosítva a turisták részére, akár egy vendégéjszakára is. Több forrás is beszámolt a hazai infrastruktúra állapotáról. Tény, hogy fejlesztésre szoruló terület, de késztetések szerepelnek a korszerűsítése érdekében. A turizmus.com, internetes hírportál rendszeresen közöl friss cikkeket Magyarország határain belül bekövetkezett fejlesztésekről, valamint tervekről. Az EuroVelo hálózat három szakasza egyaránt érinti hazánk területét, amelynek felújítása állami feladatként jelenik meg. Nagyjából kiépített kerékpárút hálózatának hossza 5000km Magyarországon, a kijelölttel, ami táblázásra került, de nem épített, így 12000km összesen. A hazai kerékpáros infrastruktúra hálózat állapota variábilisnak nevezhető, vagyis változatos, mert természetesen találkozhatunk kiváló és kifogásolt minőségű szakasszal egyaránt. Felmérések igazolják ennek igazát. Kérdőíves kutatásban a válaszadók az említett szempont mellett kiemelték a biztonság funkcióját, mivel sajnos balesetek viszonylag sűrűn előforduló eseteknek számítanak. Negatív faktorként megemlíthetjük a KRESZ szabályok ismeretének hiányát, be nem tartását, figyelmetlenséget. Ezáltal honfitársaink meggondolják, hogy kerékpárral induljanak munkahelyre, iskolába. Elterjedtek a marketing eszközök használata. Melyet a szakmai jellegű személyes interjún a szakértők is kiemeltek. A BalatonBike365-ös applikáció mellett a többi platform is közkedveltnek számít, de a kirándulók az online források mellett, érdeklődnek a kiadványok, papír alapú térképek iránt. Ezek a technikai megoldások úgyszintén a kerékpározás népszerűsítését funkcionálják, segítséget nyújtanak a tájékozódásban, az úti cél elérésében. Kerékpáros közlekedés részarányát tekintve Magyarország a harmadik pozíciót foglalja el a rangsorban, melyen Hollandia és Dánia előzi meg csak hazánkat az Európai Unióban. Látszik, hogy hazánkban szándékozik a lakosság kerékpárt használni, mint a tanulmányokból kiderült lényegesnek érzik az infrastruktúra és a biztonság innovációját. A modernizáció egyik fontos eszköze az elektromos rásegítésű kerékpár, amely a természetben eltöltött időtartamot kalandossá teszi, eloszlatja a fizikai különbséget a túrán résztvevő kirándulók között, egyben tartja a csapatot, közönséget. Több időt, teret ad a környezet megismerésére, motiválja a turistát, hogy képes az adott távolságot teljesíteni, nem szakad le társaitól. Óriási diplomáciai sikerként könyvelhette el hazánk, hogy nálunk, Magyarországon rajtolt el a legendás olasz háromhetes körverseny, a Giro d’Italia. Megszámlálhatatlan nézősereg látogatott ki a helyszínekre. A sportesemény első három szakaszának, így mi adtunk otthont. A nagyjából 180 versenyző vesz részt és három magyar sportoló is rajthoz állt és azok a kerekesek közé tartozott, akik be is fejezték a verseny 21 etapját. Továbbá a Tour de Hongrie hazánk egyhetes kerékpáros versenye a Giro alatt, májusban is megrendezésre került. Amely szintet lépve még rangosabb rendezvény lesz 2023-as évben. Ezen látszik, hogy motiváció és lehetőség rendelkezésünkre áll, ahhoz, hogy mi is kerékpáros nemzetté váljunk. Összegezve a kerékpáros turizmust, a következőket állapíthatjuk meg: Folyamatosan zajlik a kerékpáros infrastruktúra létesítése, valamint a jelenlegi biciklis utak fejlesztése. A kerékpáros hatalmakhoz képest lényeges hátrányban vagyunk még. Meglátjuk természetesen, hogy mit hoz számunkra a közel jövő, de elkönyvelhetjük, hogy lenyűgöző országunk van, épített attrakciókkal, természeti kincsekkel, látványosságokkal, kultúrával. Bizonyosan állnak előttünk teendők a kerékpárhálózat színvonalának javítása érdekében és összekapcsolásával, de a szemünk előtt álló cél az tiszta. Összességében elmondható a következő, látszik a fény az alagút végén.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | aktív turizmus, desztináció, egészség, infrastruktúrafejlesztés, kerékpározás, rekreáció, sportolás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Feb. 10. 14:44 |
Utolsó módosítás: | 2023. Feb. 10. 14:44 |
Actions (login required)
Tétel nézet |