Ozorai Márk Róbert (2022) Fapados és hagyományos légitársaságok kríziskezelése a koronavírus járvány alatt, fókuszban a Wizz Air. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Fapados és hagyományos légitársaságok kríziskezelése a koronavírus járvány alatt, fókuszban a Wizz Air - Ozorai Róbert.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
szakdolgozati osszefoglalas - Fapados és hagyományos légitársaságok kríziskezelése a koronavírus járvány alatt, fókuszban a Wizz Air.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (207kB) |
Absztrakt (kivonat)
A 2019- 2020 fordulóján kitörő Covid-19 járvány hatására hónapokra megbénult a légiközlekedés. Az óriási költségekkel és vékony haszonkulccsal üzemelő légitársaságok jelentős része ennek folyamán csődbe ment, vagy csődközeli állapotba került. Éppen ezért egyeseknek meglepő, másoknak egyértelmű volt, amikor másfél évvel később a Wizz Air bejelentette, hogy majd 200 új repülőgépre ad le rendelést a meglévők mellett és hihetetlen mértékű expanzióba kezd a pandémiából kilábalva. Szakdolgozatomban főként a Covid-19 járvány példáján keresztül arra keresem a választ, hogy a légitársaságoknak mi lehet a leghatásosabban kríziskezelési stratégia egy jelentős és hónapokon, akár éveken át elhúzódó keresletcsökkenésre. Keresem a választ arra a kérdésre, hogy a fapados vagy a hagyományos légitársaság üzleti modellje rezisztensebb a válságra és miért. Emellett arra is próbálok fényt deríteni, hogy egyáltalán érdemes-e sok időt és munkát feláldozva konkrét számokkal előre lemodellezni egy-egy krízishelyzetet és az ezekre hozandó intézkedéseket, vagy jobb-e, ha a felsővezetés a pillanatnyi helyzetnek megfelelően hozza meg a döntéseket. Illetve a mostani pandémiára létezett-e kész, hasznosítható válság-forgatókönyv. A kríziskezelés egyik alapvetését is próbára teszem, miszerint a világos kommunikáció elengedhetetlen a vállalat részéről a befektetők, a fogyasztók és a dolgozók felé a Wizz Airen keresztül. Szakdolgozatomban a légiközlekedés történetétől és az általános kríziskezeléstől kiindulva szűkítem a fókuszomat egészen a Wizz Airig és a koronavírusig. Egy kérdőív és Wizz Airnek dolgozó szakértőkkel készített mélyinterjúk segítségével keresek válaszokat a kríziskezelés realitására. Roppant időszerű a téma, hiszen az egész iparág történelmében a Covid-19 járvány okozta a legnagyobb visszaesést. Nagyobb visszaesést, mint 9/11 és sokkalta nagyobbat, mint az előző járványkitörés a SARS okozott. Emellett a dolgozat írásakor kitörő ukrán-orosz háború szintén egy kisebb krízishelyzet elé állította a leginkább Közép- és Kelet-Európában operáló, magyar gyökerű Wizz Airt. Arra is kitérek, hogy a Wizz Air vezetősége jól menedzselte-e a koronavírus által okozott krízishelyzetet, illetve mi lehet a légitársaság sorsa a jövőben ennek következményeként.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | koronavírus-járvány (COVID-19), krízismenedzsment, légiközlekedés, Légitársaság, Wizz Air |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Nov. 11. 08:19 |
Utolsó módosítás: | 2022. Nov. 11. 08:19 |
Actions (login required)
Tétel nézet |