Németh Ágnes (2022) Coca Cola HBC Magyarország Kft. és Szentkirályi Magyarország Kft. összehasonlítása, vagyoni-, pénzügyi- és jövedelmezőségi helyzetének átfogó elemzése 2016-2020-as üzleti évekre vonatkozóan. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Coca cola és Szentkirályi.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
BA_O_Németh_Ágnes.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (343kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomat a Coca Cola HBC Magyarország Kft. és a Szentkirályi Magyarország Kft. összehasonlításáról, elemzéséről készítettem a 2016-2020-as üzleti évekre vonatkozóan. A bevezetésben megemlítettem az üdítőitaliparra leginkább jellemző tulajdonságokat, illetve feltártam az általam vizsgált hipotéziseket, melyek az alábbiak: 1. Feltételezésem szerint a vizsgált vállalatok pénzügyi eredményességét a Covid19 pandémia visszavetette. 2. Feltételezésem szerint a tinédzserek, fiatal felnőttek korcsoportja a fő fogyasztócsoportja az üdítőitaloknak. 3. Feltételezésem szerint a Covid19 első hulláma idején (2020.március-május) csökkent az üdítőital fogyasztási szokás Magyarországon. Utána bemutattam a vállalatok alapítását, nemzetközi vállalatcsoporttá válását, majd bemutattam a dolgozatom elméleti hátterét, ismertetve a főbb számviteli fogalmakat, amelyek ismerete elengedhetetlenek egy külső beszámoló elemzés elkészítéséhez. Az utána lévő fejezetekben, először bemutattam a vagyoni-, pénzügyi- és jövedelmezőségi helyzet elméleti hátterét, majd a gyakorlatban elemeztem és értékeltem a kiszámolt mutatószámokat. Továbbá készítettem egy kérdőívet is, azzal a céllal, hogy felmérjem mennyire ismertek az üdítőitalok, az általam vizsgált cégek termékmárkái és, hogy melyik korosztály a fő fogyasztója az üdítőitaloknak, illetve, hogy átlagosan mennyit költenek havonta az italokra. Végül az utolsó nagy fejezetben elemeztem az általam végzett kutatási eredményeket, különböző statisztikai módszerekkel, mint például a korrelációelemzés. A komplex elemzésem elméleti hátterét, a hatályos számviteli törvény kapcsolódó fogalmait. Először is taglaltam a beszámoló fogalmát, annak a fajtáit, hogy melyik gazdálkodó melyik formát válaszhatja. Továbbá ismertettem a mérleg, eredménykimutatás, kiegészítő melléklet, cash flow és üzleti jelentés fogalmait. Összességében elmondható, hogy a vállalkozások vagyoni, pénzügyi és jövedelmezőségi helyzete stabil. A pénzügyi mutatószámoknál láthatóak voltak ingadozások, de mindig stabilizálódni tudott az értéke. A jövedelmezőségi mutatószámoknál már van érzékelhető némi hatás a Covid19 pandémiás gazdasági válság hatásaiból, de nagyobb mértékű hatások megjelenése a későbbi években lehetségesek. Tehát az 1. hipotézisemet – miszerint a Covid19 pandémia visszavetette a vállalkozások pénzügyi eredményességét – részben elvetem, hiszen a jövedelmezőségi helyzetben már megjelent némi pandémiás hatás. A kérdőívem szempontjából elmondható, hogy a kitöltők csaknem 80%-a nő volt, illetve több mint 60%-uk a 19-25 éves korosztályt erősítette, míg 20%-uk 26-35 éves volt. Ezáltal a 2. hipotézisem – miszerint a tinédzserek, fiatal felnőttek korcsoportja a fő fogyasztói az üdítőitaloknak – bebizonyítást nyert, tehát elfogadom a saját mintámra vonatkozóan. Egy másik fontos kérdésként az üdítőitalok fogyasztási szokását vizsgáltam, hogy változott-e az első pandémiás időszak alatt. Amelyből kiderült, hogy a válaszadók megközelítőleg 70%-a nem változtatott a fogyasztási szokásain. Vagyis a 3. hipotézisemet – miszerint a csökkent az üdítőitalok fogyasztása az első pandémiás hullám idején – elutasítom, hiszen a saját mintámra vonatkozóan igaz az, hogy nem változtak jelentősen a fogyasztási szokások. Végül pedig korreláció analízissel vizsgáltam az összefüggést a korcsoport és a havi átlagos költés között, amiből kiderült, hogy gyenge, pozitív irányú a kapcsolat az életkor és a havi átlagos költés között, tehát valódi összefüggést nem találtam a két ismérv között. Összességében elmondható, hogy az általam vizsgált vállalkozások működése nincs veszélyben, megfelelően üzemeltetik tevékenységüket. Dolgozatomban feltártam azokat a kontrollpontokat, amelyeken érdemes lenne változtatni. A vállalkozások jövőbeli céljai természetesen az üdítőitaliparág, vagyis az FMCG szektor piacán történő további növekedés, árbevétel növekedés elérése mellett. Mindkét vállalatcsoport elhivatott a környezettudatosság, fenntarthatóság mellett, hogy védjék saját maguk és mindenki más környezetét is. Ebben vannak segítségükre a folyamatos innovációs fejlesztések.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | gazdasági elemzés, jövedelmezőség elemzése, pénzügy, számvitel, vagyoni helyzet |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Nov. 11. 08:18 |
Utolsó módosítás: | 2022. Nov. 11. 08:18 |
Actions (login required)
Tétel nézet |