A pénzügyi kultúra és a racionális pénzügyi döntések a százhalombattai gimnazisták körében

Wagner Bálint (2022) A pénzügyi kultúra és a racionális pénzügyi döntések a százhalombattai gimnazisták körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Wagner Bálint_SPXRCJ_Szakdolgozat.pdf] PDF
Wagner Bálint_SPXRCJ_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Wagner Bálint_SPXRCJ_Összefoglaló.pdf] PDF
Wagner Bálint_SPXRCJ_Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (187kB)

Absztrakt (kivonat)

Ma, amikor világszinten a Covid-19 járvány utóhatásaival küzd a gazdaság, a pénzügyi tudatosság ismételten előtérbe került. Egyes kutatások arra világítottak rá, hogy általánosságban a vagyonkezelési tudatosságunk a válságos időszakokban megnő, míg a „béke időkben” alábbhagy. Magyar specialitás emellé, hogy ugyan a nemzetközi felméréseken a magyarok a pénzügyi tudásukat tekintve élenjárók, ugyanakkor viselkedésükben hátul „kullogók”. Ezen gondolatok alapján dolgozatomban a Százhalombattai Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnázium segítségével azt tártam fel, hogy a diákok pénzügyi szokásaira, tudására mi jellemző. Az iskola különlegessége, hogy egy intézményen belül mérhető mind az általános gimnáziumi ismereteket és mind a pénzügyi ismereteket tanulók tudása és szokásaik.Magyarországon, de világszinten is a korábbi 2008-as gazdasági válság mutatott rá a pénzügyi tudatosság és az oktatás fontosságára. Hiszen az elmúlt évtizedekben mind a gazdasági világunk mérete megnőtt (globalizáció), mind az informatika, mind a technológia gyors növekedésnek indult, ami az átlagemberek pénzkezelési szokásaira is hatással van.Ezek után könnyen belátható, hogy a pénzügyi tudás csak az érme egyik fele, míg a másik fele a pénzügyi viselkedés. A pénzügyi kultúra e két fő részből áll össze. S míg a tájékozottság szintje egészen könnyen javítható, addig a viselkedés megváltoztatása egy sokkal hosszabb folyamat.A viselkedésünk egy összetett rendszer egymásra gyakorolt hatásainak eredménye. Részt vesz benne a nevelésünk, a gyermekkorunk világa, a nevelőink szokásai és gondolatai, a szociális és gazdasági környezetünk, de megjelennek benne hiedelmeink és vágyaink is. Magatartásunkat számos tudatalatti tényező befolyásolja, ami miatt annak megváltoztatása hosszú folyamat, de nem lehetetlen. Ezt a folyamatot pedig számos program támogatja, melyek között egyaránt megtalálhatók vállalati felelősségvállalások és állami tevékenységek is.A változás legnagyobb hátráltatója az, ha nem beszélünk róla. Így hát a családnak a saját pénzügyeikről kommunikálni kell, fel kell vetni az egyes vágyakat, majd azokat mérlegelni megvalósíthatóság szempontjából. Így hát látható, hogy a család anyagi helyzetének megvitatása nem sopánkodást vagy örömöt jelent a pénz mennyiségétől függően, hanem sokkal inkább tervezést és költségvetés készítést.Dolgozatomban vizsgálom ennek értelmében, hogy a család pénzügyeiről való beszélgetés mennyire számít tabunak, ha előzetes kutatások alapján ennek szintje Magyarországon 15%. Kutatásomban mérem mind a diákok pénzkezelési szokásait, mind pénzügyi ismereteiket. Utóbbihoz referenciaként szolgál az Econventio és az OECD országos felmérése, ami alapján ez itthon átlagban 45%, de a férfiak pénzügyi ismeretei valamelyest jobbak, továbbá az idősebb generációk tájékozottsága is magasabb a fiatalabbakkal szemben. A pénzügyi magatartást jól tükrözi az az eredmény, miszerint a különböző pénzügyi termékek összehasonlítását csak az emberek 33%-a teszi meg.Kutatásomban felmérem, hogy a diákok honnan szerzik pénzügyi ismereteiket, kikre hallgatnak, vagy ha lehetőség kínálkozik rá, akkor kiktől tanulnának. Vizsgálom vásárlási szokásukat és az érdeklődési körüket is, illetve mindkettő hatását a pénzügyi kompetenciáikra, bízva abban, hogy a kutatásom eredményei segítik majd a tanárok, szülők és tréning szervezők munkáját.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: gimnáziumi diákok, közgazdaság technikumos diákok, pénzügyi kultúra, pénzügyi tudás, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Nov. 11. 08:18
Utolsó módosítás: 2022. Nov. 11. 08:18

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet