Az innovatív és automatizált toborzás-kiválasztási formák hatása az Y és Z generáció munkavállalóira

Virók Dávid (2022) Az innovatív és automatizált toborzás-kiválasztási formák hatása az Y és Z generáció munkavállalóira. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Virók Dávid_Szakdolgozat.pdf] PDF
Virók Dávid_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_O_Virók_Dávid.pdf] PDF
BA_O_Virók_Dávid.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (315kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom során arra a kérdésre kerestem a választ, hogy mennyire alkalmazkodnak az innovatív és automatizált toborzás-kiválasztási eszközök az Y és Z generációs munkavállalók igényeihez, illetve milyen mértékben van hatással a két csoport hozzáállására az, hogy melyik generációból származnak, van-e különbség a két korosztály viselkedésében ezt illetően? A szakirodalmi szekunder kutatásommal kezdve, az első résznél az volt a célom, hogy általánosságban bemutassam a külön a toborzás és külön a kiválasztás témakörét, mivel foglalkoznak, mi a folyamatuk, feladatuk. Ezt követően a hagyományos toborzási és kiválasztási módszereket mutattam be, amelyeket mai viszonylatban is részben használunk, mint például a személyes állásinterjút, írásbeli tesztet, vagy AC-t, amivel szituációkba belehelyezve elemezhetjük és értékelhetjük ki jelöltjeinket. Egyúttal azt is vizsgáltam, hogy mily módon alakult ki az e-HRM (elektronikus emberi erőforrás menedzsment), ebből fakadóan pedig az e-toborzás, vagyis az online világban történő toborzás-kiválasztás.Az ezt követő fejezetben az újszerű toborzási és kiválasztási módszereket vizsgáltam. Elsőként az online világban már jócskán elterjedt módszerekre tértem ki, mint a videóinterjú, vagy az állásportálok, sőt egyébiránt a szakmai és közösségi portálokat is taglaltam, hogy milyen szinten vehetők igénybe a munkavállalók bevonzásában, megszólításában és elkötelezésében. A felhőalapú ATS-ek oldalát is bemutattam, más szóval a jelentkező-követő rendszereket, amelyek a toborzás-kiválasztás tekintetében, olyan innovációkat rejthetnek magukban, amikkel minél gyorsabbá és hatékonyabbá tehetjük a személyzetbiztosítást. Ezen kívül kitértem még egyéb olyan eszközökre is, amik a kiválasztásban valóban előre mozdíthatják a hatékonyságot, azonban még kevésbé elterjedtek a magyar piacon. Tehát ebben a fejezetben foglaltam össze a kutatásom alapköveinek döntő részét, mint például az aszinkron interjút, ahol egyoldalúan számítógép segítségével folyik le a kiválasztási folyamat adott ciklusa, kitértem továbbá a virtuális AC módszerére, mint a személyes Assessment Center rugalmasabb online változatára, behoztam a játékosítás (gamifikáció) fogalmát, amely által a jelentkezők a hagyományostól elrugaszkodva játékos feladatokkal mutathatják meg önmagukat, végezetül pedig a chatbotok toborzásban való alkalmazására is rátértem, avagy a mesterséges intelligencia által vezérelt HR-ben alkalmazható automatizációra. Ezt követően a generáció váltásokat ismertetve a témám által megcélzott Y és Z generációkra helyeztem a hangsúlyt. Ennél a résznél az elméleti kutatásomban a két generáció munkahelyi preferenciáját és sajátosságait vizsgáltam, kerestem a mintákat, eltéréseket a két csoportban. Szakirodalmi kutatásom utolsó alfejezetében pedig adott források alapján ismertettem a feltételezhető hozzáállását külön a generációknak, avagy mely újszerű toborzási/kiválasztási megoldás melyik korcsoport elvárásaihoz igazodhat inkább. Ezen megfigyelések alapján indultam el a primer kérdőíves kutatásommal, amit kérdőív formájában célirányosan az Y és Z generációs munkavállalókkal végeztettem el, és végül 111 releváns kitöltést eredményezett (Y generációból 76 fős, Z generációból 35 fős minta). Ahhoz, hogy a valóban mérni tudjam a kérdőívemből származó kvantitatív adatokat, hipotéziseket állítottam a szakirodalomi kutatás során leírt innovatív eszközök tükrében: videóinterjú, aszinkron interjú, online AC, felhőalapú ATS, chatbotok alkalmazása a toborzás és kiválasztás során, valamint a gamifikált kiválasztás. Az alapvető hipotézisem szerint a Z  generációs munkavállalók igényeit jobban kielégítik az innovatív és automatizált toborzás-kiválasztási megoldások, mint az Y generáció munkavállalóinak. Ezen hipotézis és az adott 6  témakör hipotézisei mentén, mindegyik esetben külön-külön elvégeztem az adatok elemzését átlagok számításával és különbözőség vizsgálattal. Kiindulva a válaszokból és összegezve a kérdőívben feltett kérdésekre adott válaszokat, végül a hipotézisemet elutasítva arra jutottam, hogy feltételezhetően mind az Y generáció, mind a Z generáció munkavállalói kevésbé részesítik előnyben az innovatívabb toborzás-kiválasztási megoldásokat, továbbá nincs szignifikáns eltérés a véleményükben ezeket illetően.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kiss Alexa Lilla
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Szászvári Karina Ágnes
Belső
egyetemi docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: innováció, munkaerő kiválasztás, toborzás, Y generáció, Z gereráció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Nov. 11. 08:17
Utolsó módosítás: 2022. Nov. 11. 08:17

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet