A mesterséges intelligencia és robotika forradalmának hatása az autóiparra

Nyirati Csaba (2022) A mesterséges intelligencia és robotika forradalmának hatása az autóiparra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A mesterséges intelligencia és robotika forradalmának hatása az autóiparra.pdf] PDF
A mesterséges intelligencia és robotika forradalmának hatása az autóiparra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of A mesterséges intelligencia és robotika forradalmának hatása az autóiparra összefoglalás.pdf] PDF
A mesterséges intelligencia és robotika forradalmának hatása az autóiparra összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (321kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának a mesterséges intelligencia és robotika forradalmának az autóiparra gyakorolt hatását választottam. Az elmúlt években, évtizedekben rohamosan felgyorsult az emberiség fejlődése a műszaki területeken hála a mesterséges intelligenciának és a robotikának is, területet nyitva ezzel számos technológiai innovációnak. Az egyik legdinamikusabban fejlődő terület, mely ezeket a technológiákat alkalmazza az autóipar, kézenfekvő választás tehát a kutatásomat a járművekben megtalálható vezetéstámogató rendszerek köré felépíteni. Irodalomkutatásom első fejezetében a mesterséges intelligenciát vizsgáltam. Mára a technológiai ipar fontos részévé vált a mesterséges intelligencia, az informatika olyan ágazata, mely az intelligens, emberi gondolkodáshoz hasonló képességekkel bíró rendszerek létrehozását tűzte ki célul. Szakdolgozatomban kitértem még továbbá a technológia kialakulásának legfontosabb mérföldköveire, mint például a Turing tesztre, melynek lényege, hogy amennyiben a kiértékelő nem tudja egyértelműen meghatározni melyik beszélgetőpartnere volt a gép, az adott gép átment a teszten. Következő témaköröm a robotika kutatása volt, melynek célja az olyan gépek tervezése, amelyek segítik és támogatják az embert, felhasználva ehhez számos tudományterületet. Történelmének kutatása során megvizsgáltam a technológia elődjének számító automaták működését, valamint az első legyártott robotkarokat, automata hegesztősorokat melyeket jellemzően az autóiparban alkalmaztak a gyártási folyamatok felgyorsítására, pontosabbá tételére. Tekintettel arra, hogy az autóipar a mesterséges intelligencia és a robotika egyik legnagyobb felhasználója, ennek a vizsgálatával is foglalkoztam szakdolgozatom irodalomkutatása folyamán. Az autóipar kialakulását kutatva bemutattam a legelső gyártókat, a korai modellek jellemzőit, és a különböző meghajtási módokat. A legfejlettebb technológiákat alkalmazó jövő autóinak kutatása során bemutattam az elektromos autók jellemzőit és működését, legfontosabb alkotórészeit, mint a villanymotor, akkumulátorok, töltők, EPCU, akkumulátor-kezelő rendszer, elektromos teljesítményvezérlő egység. A kutatásom célja az emberek véleményének felmérése a modern, mesterséges intelligenciát és robotikát felhasználó autóipari technológiákról, valamint annak tanulmányozása, hogy a rengeteg újítás és fejlődés hogyan változtatta meg az életüket, és a szokásaikat és mit gondolnak arról, hogy milyen irányba tart a világ és ez hogyan fogja befolyásolni az életüket a jövőben a mindennapokban. Kvantitatív kutatásomhoz kérdőíves módszert választottam, melynek kitöltésére online biztosítottam lehetőséget. A kérdőív 13 kérdést tartalmazott, melyből az első 4 a demográfiai kérdéseket foglalta magába, a továbbiak pedig a vezetéstámogató rendszerekkel voltak kapcsolatosak. Szakdolgozatomban három hipotézist fogalmaztam meg, melyek a következők:     Az emberek inkább a passzív vezetéstámogató rendszereket részesítik előnyben, mint az aktív, kormányzásba vagy gyorsításba / lassításba is beavatkozó rendszereket.    Biztonság és kényelem szempontjából a felhasználok fontosnak tartják a vezetéstámogató rendszereket.    Az emberek az új, innovatív, mesterséges intelligencia által vezérelt automatizált vezetéstámogató rendszerekkel szemben kezdetben bizalmatlanok.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kaderják Gyula
Belső
Mesteroktató; Alkalmazott Kvantitív Módszertan Tanszék; PSZK
Kardos Miklós
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autóipar, elektromos autó, mesterséges intelligencia, önvezetés, robotok, vezetéstámogató rendszerek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Nov. 11. 08:16
Utolsó módosítás: 2022. Nov. 11. 08:16

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet