X, Y és Z generáció álláskeresési szokásai a közösségi médiában és ennek hatása a toborzási és kiválasztási folyamatra

Román Zalán (2022) X, Y és Z generáció álláskeresési szokásai a közösségi médiában és ennek hatása a toborzási és kiválasztási folyamatra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Román Zalán_FLZ4I0_szakdolgozat.pdf] PDF
Román Zalán_FLZ4I0_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Román_Zalán.pdf] PDF
BA_O_Román_Zalán.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (211kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatomban az X, Y és Z generáció álláskeresési szokásait kutattam a közösségi média világában. Dolgozatom témájának kiválasztásában nagy hatással volt rám a szakmai gyakorlatom alkalmával betöltött szerepköröm. Kereskedelmi gyakornokként több osztályon is tevékenykedtem. Betekintést nyerhettem a beszerzési, pénzügyi és HR osztály folyamataiba. A gyakorlatom huzamosabb idejét a HR osztályon töltöttem, ahol segédkeztem az álláshirdetések feladásában, kezelésében, telefonos előszűrések lebonyolításában és részt vettem az állásinterjúkon is. A közösségi média viszonylag új szereplő a toborzás témakörében. Manapság nagy népszerűségnek örvendenek a különböző közösségi oldalak, hiszen időnk huzamosabb idejét ezen felületek használatával töltjük. Erre reagálva a HR szakemberek körében is egyre elterjedtebb lett ezen közösségi média felületeken való álláshirdetések feladása. A szakirodalmi áttekintésemet az általam kutatott X, Y és Z generációs egyének általános bemutatásával kezdtem. A generációk jellemzőit igyekeztem már létező kutatásokkal alátámasztani. A témám jellegéből adódóan kitértem az emberi erőforrás menedzsment témakörébe tartozó toborzási és kiválasztási folyamatokra és módszerekre.  A következő nagy fejezetemet az employer branding-nek, magyarul a munkáltatói márkaépítésnek szenteltem. Ezen rész bemutatását a fogalom aktualitása indokolta, hiszen egyre több vállalat ismeri fel a munkavállalói elköteleződés számos pozitív hatását. Ebből következtethető az a tény, hogy a munkáltatói márkaépítés világszerte egyre elterjedtebb. Az elméleti részben részletesen bemutatom az employer branding meghatározását, folyamatát és különböző hatásait. Az utolsó fő fejezetet a munkavállaói motivációknak szenteltem. Hiszen az egyének álláskeresési folyamatánál felmerülnek olyan motivációs tényezők, amik alapján beadják a jelentkezésüket egy vállalathoz. A kutatásom módszerét figyelembe véve primer kutatást végeztem. Formáját tekintve kvantitatív, azon belül pedig a kérdőíves megkérdezést alkalmaztam. A kérdőívemet 201 fő töltötte ki. A kutatásomban kifejezetten azon generációk tagjaira összpontosult, akik szellemi munkát végeznek vagy végezni fognak. Ezzel kapcsolatban egy szűrő kérdést is feltettem, hogy az eredményeim relevánsak legyenek. A kutatásom során öt kutatási kérdés mentén informálódtam. Az első fő kutatási kérdésemben arra kerestem a választ, hogy hol, milyen platformokon tájékozódnak, illetve keresnek állást a különböző generációk tagjai. A válaszokból kiderült, hogy legtöbbször az állásportálokon, kapcsolatok és ismerősök ajánlásával, valamint a közösségi média segítségével keresnek munkalehetőség után a megkérdezett generációk tagjai. Ezen kérdésből bebizonyosodott, hogy használják a közösségi médiát a generációk tagjai, a Facebook-ot és a Linkedin-t leginkább. A második kutatási kérdésemből fakadóan megtudtam, hogy álláshirdetés kapcsán a munkaköri feladatokkal kapcsolatos információk keltik fel leginkább az érdeklődésüket. Valamint fontos számukra az is, hogy elismert cégnél dolgozhassanak. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy vonzó számukra, ha lehetőségük van karriert építeni az adott cégnél.  A harmadik kutatási kérdésemben arra voltam kíváncsi, hogy befolyásolja-e az adott generációkat az employer branding megléte egy vállalatnál. A válasz az volt, hogy igen befolyásolja őket, fontosnak tartják, hogy egy vállalat employer branding tevékenységet végezzen. Erről arra következtetek, hogy a vállalatoknak érdemes időt és energiát fektetni a munkáltatói márkájuk kiépítésére. A negyedik kutatási kérdésem arra irányult, hogy melyik interjúztatási technikát preferálják a megkérdezett generációk tagjai. A válaszadásaikból kiderült, hogy a megkérdezettek 82,6%-a (166 fő) a személyes interjúztatási technikát részesíti előnyben. Ezt azzal indokolták, hogy egy személyes interjú megbízhatóbb információkat tud biztosítani mind a jelöltről, mind a munkaadó vállalatról. Végül az utolsó kutatási kérdésemben azokra a motivációs tényezőkre voltam kíváncsi, amelyek hatással vannak a generációk álláskeresési szokásaira, folyamataira. Amint azt kiderült számukra nagyon fontos a munka-magánélet egyensúlya a munkahelyükön. A motivációjukat pedig leginkább az elismerés és megbecsülés van legnagyobb hatással.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Sipos Dávid
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Szászvári Karina Ágnes
Belső
egyetemi docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: álláskeresés, employer branding, generációk, kiválasztás, munkavállalói motiváció, munkáltatói márkaépítés, toborzás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Nov. 11. 08:15
Utolsó módosítás: 2022. Nov. 11. 08:15

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet