Román Zalán (2022) X, Y és Z generáció álláskeresési szokásai a közösségi médiában és ennek hatása a toborzási és kiválasztási folyamatra. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Román Zalán_FLZ4I0_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Román_Zalán.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (211kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatomban az X, Y és Z generáció álláskeresési szokásait kutattam a közösségi média világában. Dolgozatom témájának kiválasztásában nagy hatással volt rám a szakmai gyakorlatom alkalmával betöltött szerepköröm. Kereskedelmi gyakornokként több osztályon is tevékenykedtem. Betekintést nyerhettem a beszerzési, pénzügyi és HR osztály folyamataiba. A gyakorlatom huzamosabb idejét a HR osztályon töltöttem, ahol segédkeztem az álláshirdetések feladásában, kezelésében, telefonos előszűrések lebonyolításában és részt vettem az állásinterjúkon is. A közösségi média viszonylag új szereplő a toborzás témakörében. Manapság nagy népszerűségnek örvendenek a különböző közösségi oldalak, hiszen időnk huzamosabb idejét ezen felületek használatával töltjük. Erre reagálva a HR szakemberek körében is egyre elterjedtebb lett ezen közösségi média felületeken való álláshirdetések feladása. A szakirodalmi áttekintésemet az általam kutatott X, Y és Z generációs egyének általános bemutatásával kezdtem. A generációk jellemzőit igyekeztem már létező kutatásokkal alátámasztani. A témám jellegéből adódóan kitértem az emberi erőforrás menedzsment témakörébe tartozó toborzási és kiválasztási folyamatokra és módszerekre. A következő nagy fejezetemet az employer branding-nek, magyarul a munkáltatói márkaépítésnek szenteltem. Ezen rész bemutatását a fogalom aktualitása indokolta, hiszen egyre több vállalat ismeri fel a munkavállalói elköteleződés számos pozitív hatását. Ebből következtethető az a tény, hogy a munkáltatói márkaépítés világszerte egyre elterjedtebb. Az elméleti részben részletesen bemutatom az employer branding meghatározását, folyamatát és különböző hatásait. Az utolsó fő fejezetet a munkavállaói motivációknak szenteltem. Hiszen az egyének álláskeresési folyamatánál felmerülnek olyan motivációs tényezők, amik alapján beadják a jelentkezésüket egy vállalathoz. A kutatásom módszerét figyelembe véve primer kutatást végeztem. Formáját tekintve kvantitatív, azon belül pedig a kérdőíves megkérdezést alkalmaztam. A kérdőívemet 201 fő töltötte ki. A kutatásomban kifejezetten azon generációk tagjaira összpontosult, akik szellemi munkát végeznek vagy végezni fognak. Ezzel kapcsolatban egy szűrő kérdést is feltettem, hogy az eredményeim relevánsak legyenek. A kutatásom során öt kutatási kérdés mentén informálódtam. Az első fő kutatási kérdésemben arra kerestem a választ, hogy hol, milyen platformokon tájékozódnak, illetve keresnek állást a különböző generációk tagjai. A válaszokból kiderült, hogy legtöbbször az állásportálokon, kapcsolatok és ismerősök ajánlásával, valamint a közösségi média segítségével keresnek munkalehetőség után a megkérdezett generációk tagjai. Ezen kérdésből bebizonyosodott, hogy használják a közösségi médiát a generációk tagjai, a Facebook-ot és a Linkedin-t leginkább. A második kutatási kérdésemből fakadóan megtudtam, hogy álláshirdetés kapcsán a munkaköri feladatokkal kapcsolatos információk keltik fel leginkább az érdeklődésüket. Valamint fontos számukra az is, hogy elismert cégnél dolgozhassanak. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy vonzó számukra, ha lehetőségük van karriert építeni az adott cégnél. A harmadik kutatási kérdésemben arra voltam kíváncsi, hogy befolyásolja-e az adott generációkat az employer branding megléte egy vállalatnál. A válasz az volt, hogy igen befolyásolja őket, fontosnak tartják, hogy egy vállalat employer branding tevékenységet végezzen. Erről arra következtetek, hogy a vállalatoknak érdemes időt és energiát fektetni a munkáltatói márkájuk kiépítésére. A negyedik kutatási kérdésem arra irányult, hogy melyik interjúztatási technikát preferálják a megkérdezett generációk tagjai. A válaszadásaikból kiderült, hogy a megkérdezettek 82,6%-a (166 fő) a személyes interjúztatási technikát részesíti előnyben. Ezt azzal indokolták, hogy egy személyes interjú megbízhatóbb információkat tud biztosítani mind a jelöltről, mind a munkaadó vállalatról. Végül az utolsó kutatási kérdésemben azokra a motivációs tényezőkre voltam kíváncsi, amelyek hatással vannak a generációk álláskeresési szokásaira, folyamataira. Amint azt kiderült számukra nagyon fontos a munka-magánélet egyensúlya a munkahelyükön. A motivációjukat pedig leginkább az elismerés és megbecsülés van legnagyobb hatással.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | álláskeresés, employer branding, generációk, kiválasztás, munkavállalói motiváció, munkáltatói márkaépítés, toborzás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Nov. 11. 08:15 |
Utolsó módosítás: | 2022. Nov. 11. 08:15 |
Actions (login required)
Tétel nézet |