Pásti Nóra (2022) A bankkártya-csalást megakadályozó feladatok és ezek szakszerű megoldása. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
PDF
Pásti_Nóra_IFZMUL_Záródolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (780kB) |
|
PDF
Pásti_Nóra_IFZMUL_Összefoglalás.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (365kB) |
Absztrakt (kivonat)
A mai világban egyre jobban elterjedt bankkártya használat következtében fontosnak tartom, hogy megfelelő háttérbeli tudással rendelkezzünk a bankkártya mögött rejlő veszélyekről és azok megelőzéséről. Témaválasztásomat tekintve szerettem volna többet megtudni a cím mögött rejlő tartalomról, így nekikezdtem a kutatómunkának a több információ megszerzése érdekében. Záró dolgozatomat egy rövid bevezetést követően az ATM-ek használatával elvégezhető műveletekkel folytattam. Itt említést tettem a készpénzfelvétel folyamatáról és más egyéb elvégezhető műveletekről is. Ezt követően áttértem a bankkártyával történő vásárlás üzletekben és online történő folyamatára, melyeket lépésről lépésre bemutattam. A bankkártyán szereplő adatokat külön képpel is illusztráltam az érthetőség kedvéért. Ha már a bankkártyáknál tartok, fontosnak gondoltam, hogy említést tegyek a webkártyák működéséről is egyaránt. A European Central Bank adatait felhasználva részletesen leírtam, hogy az elmúlt évek során hogyan változott a bankkártya csalások értéke és volumene. Az elemzéshez ábrát is csatoltam a könnyebb megértés érdekében, ami bemutatja a SEPA-n belül kibocsátott kártyákkal elkövetett csalások értékét és külön táblázatban a volumenét is. Ezután három olyan bankkártyás visszaélésről számolok be, melyek Magyarországon belül történtek. Ezek között szerepel telefonos átverés, valamint kedvező ingatlan kínálatával való csőbehúzás, melyek során mindegyiknél milliókat loptak el az áldozatoktól. Fontosnak tartottam, hogy megemlítsek több olyan esetet, ahol szintén körültekintőnek kell lennünk, mert mi is bármikor csalási áldozatokká válhatunk. Külön hangsúlyt fektettem telefonos átverések és az e-mailes, SMS-es csalásokra is. Ezek mellett arra is kitértem, hogy milyen elemeket tartalmaz egy adathalász e-mail, tehát mik azok a jelek, amik alapján könnyen fel lehet ismerni azt. A címből adódóan több olyan megelőzési esetet is kiemeltem, amelyek nagyban hozzájárulnak a visszaélések megelőzéséhez. Ha netán mégse sikerülne elkerülni a csalásokat, röviden azt is leírtam, hogy miket tehetünk miután bedőltünk a csalóknak és elszedték a pénzünket. A téma legvégén kifejtem, hogy melyek azok az esetek, amikor a bank kártérítést fizet az elkövetett lopások után. Záró dolgozatom legvégül egy rövid összegzéssel zártam le.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Pénzügy Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | projektmunka |
---|---|
Kulcsszavak: | bankhitel(ek), bankkártyahasználat, bankkártyatípusok, kártérítés, megelőzés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Nov. 11. 08:15 |
Utolsó módosítás: | 2022. Nov. 11. 08:15 |
Actions (login required)
Tétel nézet |