Mesterséges Intelligenciával Támogatott Szállítmányozási Megoldások Egy Fenntarthatóbb Jövő Eléréséhez

Tulkán Richárd (2022) Mesterséges Intelligenciával Támogatott Szállítmányozási Megoldások Egy Fenntarthatóbb Jövő Eléréséhez. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Tulkán Richárd Szakdolgozat AVDH.pdf] PDF
Tulkán Richárd Szakdolgozat AVDH.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Tulkán Richárd Szakdolgozati Összefoglalás.pdf] PDF
Tulkán Richárd Szakdolgozati Összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (307kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom központi témáját a logisztika képezi melyet a mesterséges intelligencia, illetve a környezettudatosság szempontjai alapján vizsgáltam és mutattam be. Dolgozati témám választásakor egy olyan témát szerettem volna választani, amely egyszerre érinti az informatikát, illetve a specializációm is, valamint egy valós problémát old meg. Így esett a választásom arra, hogy környezettudatossági szempontból vizsgáljam meg a logisztikai szektor egy jelentős részét jelentő, szállítmányozási-közlekedési szektort. Ez a téma kiemelkedően fontos számomra, hiszen a fenntarthatóság és a környezettudatosság a mindennapi életem részét képezik. Fiatal korom óta odafigyelek a környezetemre és mivel az informatika jelenti számomra a jelent és a jövőt, érdekelt, hogy miként képes csökkenteni a károsanyag kibocsátást, ezzel megóvva a környezetet. Továbbá, mindig is foglalkoztatott a mobilitás, legyen szó egy elektromos rollerről, egy belsőégésű személyautóról, vagy egy konténerszállító hajóról, amely a megrendelt csomagomat szállítja.Kiemelten érdekelt, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésére a vállalati döntéshozóknak, annak érdekében, hogy az ökológiai lábnyomukat, illetve a kiadásaikat csökkentsék. Megvizsgáltam a szállítási szektor 4 fő kategóriáját, a vasúti, a vízi, a légi és a közúti szállítást, valamint részletesen kutattam és elemeztem a jelenlegi helyzetüket környezettudatossági szempontból, illetve, hogy milyen lehetőségeik vannak a költségeik csökkentésére, illetve a teljesítményük optimalizálására. Ahol a lehetőségek adottak voltak igyekeztem konkrét összegeket megemlíteni és kiszámolni, annak érdekében, hogy nyomatékosítsam az eredményeket, amelyek elérhetők a mai modern informatikai rendszerekkel. Nagy örömömre szolgált több olyan eredmény felfedezése is, amelyre a kutatásom előtt egyáltalán nem gondoltam volna. A dolgozatom remekül rávilágított, hogy mennyire szignifikáns eredményeket lehet elérni, pusztán azzal, hogy megfelelően modellezünk, illetve optimalizálunk egy adott megoldást. A dolgozatom során sikerült bebizonyítanom, hogy ha a legegyszerűbben szeretnék csökkenteni a hajótársaságok a kiadásaikat, illetve az ökológiai lábnyomukat érdemes megfelelően modellezni és elemezni az útvonalukat, továbbá a hajó adatait, ezzel megválasztva az optimális útvonalat, indulási időt vagy hajósebességet. Ami a kutatásom előtt még nagy kérdés volt a számomra, hogy vajon melyik szegmense is a legnagyobb szennyezője a világnak a logisztika szektornak – az nem is volt kérdés számomra, hogy a logisztika ekkora hozzájárulója világ károsanyag kibocsátásnak, de az felettébb meglepett, hogy közúti szállítás a legnagyobb okozója. Ami viszont kellemes csalódásként ért, hogy mekkora különbség, illetve fejlődés érhető el szimplán a megfelelő útvonal kiválasztásával. Olyan vállalatoknál, ahol napi szinten több tíz vagy száz kilométert tesznek meg az alkalmazottak, elengedhetetlen, hogy az optimális útvonalon haladjanak, annak érdekében, hogy minimalizálják a vállalat kiadásait és ökológiai lábnyomát.Dolgozatomból kijelenthető, hogy a világ környezetterhelése jelentősen csökkenthető és csökkenni is fog az elkövetkezendő években, ahogy egyre több vállalat fog optimalizációs megoldásokat alkalmazni, illetve szép lassan megújuló eszközökre váltanak. Remélem, hogy a dolgozatommal és is hozzájárulhatok ennek a közös célnak az eléréshez.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Baranyák-Keilbach János
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Szabó László
Belső
egyetemi docens; Gazdaságinformatika Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: környezettudatosság, logisztika, mesterséges intelligencia, optimalizálás, szállítmányozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Nov. 11. 08:13
Utolsó módosítás: 2022. Nov. 11. 08:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet