Szervezeti belső kommunikáció az elméletben és a gyakorlatban

Szivák Dóra (2022) Szervezeti belső kommunikáció az elméletben és a gyakorlatban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szivák Dóra.pdf] PDF
Szivák Dóra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Szivák_Dóra.pdf] PDF
BA_O_Szivák_Dóra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (202kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat fő célja, hogy a szervezeti belső kommunikációt a munkavállalók szemszögéből vizsgálja és ismertesse meg. Elsőként magát a kommunikációt próbáltam bemutatni a szakirodalmak alapján, hogy az olvasó egy átfogó képet kapjon róla és ennek működéséről. Kitértem a kommunikáció fontos elemeire, valamint néhány szempontot is bemutattam, ami alapján csoportosítható lehet. A továbbiakban kifejezetten a munkahelyi szervezetekben, vállalatokban jelen lévő belső kommunikáció vizsgálata volt a cél, először a munkahelyekre, majd a munkavállalókra vonatkozóan. Ennek működését a belső kommunikációs folyamatokon keresztül mutattam be, kitértem többek között az információ áramlásának lehetséges útjaira, valamint a konfliktusokra és azok kezelésére is. Hogy kutatásom témájára a szakvélemények alapján is rálátást nyerjek, egy külön fejezetet szántam a munkavállalók és a vállalati belső kommunikáció kapcsolatára. Az ide tartozó témakörök a motiváltság, a tudásmegosztás és a lojalitás voltak. Kutatásommal szerettem volna kideríteni, hogy a munkahelyen működő kommunikáció milyen hatással lehet a dolgozókra, valamint az általuk végzett munka hatékonyságára. Ennek vizsgálatára úgy gondoltam, hogy minden olyan személy válasza releváns lehet, aki szerzett már valamilyen munkatapasztalatot vállalati környezetben. Szerettem volna minél több munkavállaló véleményét megismerni, így a vizsgált témakör feltérképezésére úgy gondoltam, hogy egy kvantitatív kutatás lehet a legalkalmasabb. A kutatás lebonyolításához online kérdőívet hoztam létre, és a válaszok gyűjtésére a hólabda módszert alkalmaztam. A négy fő témakör, amit vizsgáltam: a felettesi visszajelzések hatása, a munkavállalók véleménynyilvánításra kapott lehetőségei, a személyes kapcsolatok a munkahelyen belül, valamint a konfliktusok hatása a munkavállalókra. Ezek a témakörök egy-egy feltevésem köré csoportosultak. A kutatásomból kiderült, hogy a dolgozókról általánosságban elmondható, hogy igyekeznek jó viszonyt ápolni a munkatársaikkal. A munkavállalói lojalitás egyik fontos tényezője a munkavállaló számára nyújtott véleménynyilvánítási lehetőség, amiken mértékével a kutatásomban részt vevők jelentős része elégedett volt. Fontosnak tartottam külön-külön is vizsgálni a pozitív és negatív felettesi visszajelzéseket. Amit az eredmények alapján kiemelnék, hogy a negatív visszacsatolás kisebb mértékben gyakorol hatást a munkavállalókra és a munkavégzésre, viszont ez a hatás az esetek többségében inkább pozitív. A konfliktusok témakörére irányuló kérdéseimből kiderült, hogy a kitöltők esetében nem volt jellemző ezek következményeképpen a magánéletben megjelenő feszültség. Összegzésként úgy gondolom, hogy a vállalatoknak mindenképp érdemes nagy figyelmet fordítani a belső kommunikációra, mivel az több területen is jelentős hatást gyakorolhat a munkavállalókra és a teljesítményre.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: információáramlás, konfliktus, lojalitás, motiváció, szervezeti kommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Nov. 11. 08:13
Utolsó módosítás: 2022. Nov. 11. 08:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet