Projektalapú pénzügyi tervezés vállalati fejlesztésű szoftver segítségével

Prantner Eszter (2022) Projektalapú pénzügyi tervezés vállalati fejlesztésű szoftver segítségével. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat feltöltés Prantner Eszter 0504.pdf] PDF
Szakdolgozat feltöltés Prantner Eszter 0504.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Május 03..

Download (2MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem Prantner Eszter.pdf] PDF
Titkosítási kérelem Prantner Eszter.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (334kB)
[thumbnail of BA_O_Prantner_Eszter.pdf] PDF
BA_O_Prantner_Eszter.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Május 03..

Download (420kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája: Pénzügyi tervezés a vállalati gyakorlatban. A témát a Knorr- Bremse Fékrendszerek Kft. Kutatás-Fejlesztési (K+F) Központjának adatai alapján dolgoztam ki. Azért ezt a témát választottam, mivel már 3 éve a vállalatnál dolgozom gyakornokként, a kontrolling csoportban, ahol ez a tervezés egy egyedi, a felhasználók igényei alapján felépített, saját fejlesztésű szoftver segítségével történik. Ennek kifejlesztésére a kutatás-fejlesztési költségek folyamatos emelkedése, illetve a beruházások számának növekedése miatt volt szükség. Az IT részleg a pénzügyi csoport segítségével egy „Budget TOOL” nevű platformot hozott létre, mely segít a tervezés lebonyolításában. Azóta mind a tervezés formájának változása, mind a folyamatos észrevételek miatt már több kisebb fejlesztést végeztek a programon. A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. egy több, mint 200 éves múltra visszatekintő német alapítású cégcsoport kecskeméti központú magyar leányvállalata, amely fékrendszerek és ezek alkatrészeinek gyártásával, fejlesztésével és értékesítésével foglalkozik. A Knorr-Bremse cégcsoport két fő területen tevékenykedik, ezek a vasúti jármű, illetve a haszonjárművek divízió, amely utóbbi alá a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. Kutatás-Fejlesztési Központja is tartozik, melynek telephelye a fővárosban található. A K+F részleg nagysága, illetve a földrajzi különbségek miatt a kecskeméti pénzügyi központtal szorosan együttműködve Budapesten is működik egy kontrolling csoport, mely csak a kutatás-fejlesztési költségekkel és beruházásokkal foglalkozik. A szakdolgozat fő célja volt, hogy ismertessem a munkahelyem költségtervezési folyamatát. A K+F Intézet a kecskeméti székhelyű vállalat egyik részlege, ennek következtében az Központnál költségtervezés történik, amely beépül a gyár teljes költségvetésébe. A vállalatcsoport folyamatos növekedése miatt a korábbi (2020 előtt) éves háromszori költség áttervezést felváltotta a kétszeri fő és havi szintű előrejelzés meghatározása. A havonta kalkulált előrejelzések során a kontrollerek az éves költségvetést az elmúlt időszak tapasztalati és a piaci környezet várható mozgása alapján havi szintű bontásban határozzák meg. Az éves tervezés során a költségek megállapítása egyidejűleg költséghely és projekt alapú felosztásban valósul meg. A K+F Intézet a tervezést 2 fő részre bontja: -Beruházás tervezés (értékcsökkenésen keresztül kapcsolódik a költségtervhez): a vásárolni kívánt eszközöket az adott évben futó projektek alapján kell tervezni, előre meghatározva és egész évre pontosan megállapítva, hogy mikor lesz a beruházás megrendelve, kiszámlázva, illetve ezen adatok tudatában kell megadni az aktiválás dátumát. -Költségtervezés: a költség tervezési folyamat szempontjából három részre lehet bontani a főkönyvi hierarchiákat: Személyi jellegű költségek felosztása a CMT (Capacity Management Tool) nevű program segítségével történik, amelyben rögzítésre kerül a projektek megvalósulásához szükséges emberei erőforrás mértéke. Ezek elfogadása, rögzítése után a bérköltség a költséghelyi átlag érték és a szükséges FTE (full time equivalent) szorzatával kerül meghatározásra, például: alkalmazottak alapbére, alkalmazottak kiegészítő fizetése, szakképzési hozzájárulás, oktatás továbbképzés stb. Az értékcsökkenés közvetlenül nem kerül projektszámra, de a tervezés során az új beruházások meghatározásánál itt is fontos szerepet kapnak a projektszámok, például: normál értékcsökkenés szoftver és normál értékcsökkenés egyéb gép stb. Közvetlenül projekthez kapcsolódó költségeknél már a tervezés során egyértelműen meghatározható a projektszám, például: K+F szolgáltatások és K+F alkatrészek felhasználása. A rendszer jövőbeli fejlesztésével lehetőség nyílik a gyakornoki státuszok tervezésére, illetve hallgatói óraszámok rögzítésére, mivel ennek számítására a meglévő platform nem képes. Kutatási módszernek az interjú készítést választottam, ezzel az eszközzel szereztem meg a legtöbb hasznos információt. Interjú alanyaim, akik szemszögéből vizsgáltam a program hasznosságát: az a kontroller, aki először indítványozta a szoftver fejlesztését, a jelenlegi rendszer felelősök és a vállalat csoportvezetői. Az ilyen típusú információ gyűjtés egy kvalitatív kutatási forma, mely minőségi kérdésekre keresi a választ és a szubjektivitásra helyezi a hangsúlyt.A strukturált interjúk során feltártam a rendszer előnyeit és annak hátrányait (fejlesztésre szoruló területeit) egyaránt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: költségvetés tervezése, kutatás-fejlesztés, pénzügyi tervezés, projektkészítés, tervezett beruházások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Nov. 11. 08:13
Utolsó módosítás: 2022. Nov. 11. 08:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet