Vitéz Péter (2022) Hazai autóipari vállalatok beszámolóinak területi és idősoros elemzése. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
PDF
Vitéz Péter Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
|
PDF
SZTK O Vitéz Péter.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (338kB) |
Absztrakt (kivonat)
Összefoglalás Dolgozatomban a több évtizedes gyártási tevékenységet folytató két nagy hazai autógyártó, az Audi Hungaria Zrt. és a Magyar Suzuki Zrt. éves beszámolói alapján készített komplex elemzés segítségével vizsgáltam a Covid 19 járvány gazdasági hatásait a két piaci szereplőre. A 2018-2020-as időszakot elemezve a gyártási adatok, valamint a beszámolókból képzett mutatószámok alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a világviszonylatban is jelentkező, 2020-as autóipari termelés visszaesése egyik hazai gyártót sem kímélte. Mivel a globális ellátási lánc részesei és konszern cégekkel együttműködve végzik tevékenységüket, ezért törvényszerűnek is tekinthetőek ezek a folyamatok. A legyártott személygépkocsik, motorok darabszámai a 2019-es rekord év után csökkentek 2020-ban. A két vállalkozás árbevétele két évvel korábbi, vagy lényegesen az alatti szintet ért el. A vagyoni-, pénzügyi-, jövedelmezőségi és hatékonyságra utaló mutatószámok idősoros és összehasonlító vizsgálata során hasonlóságokat és jelentős különbségeket is tapasztaltam a két gyártó működésében. A 2018-as év az Audi Hungaria Zrt. számára nagyon jól sikerült eredményekben, hozamokban és jövedelmi szinteken. Az amortizáció összege a tevékenység jellege miatt jelentős az autóipari vállalatoknál, nagy hatása van az üzemi eredményen keresztül az adózás előtti eredmény és más eredmény-, jövedelem- és hozamkategóriák alakulására. Nem véletlen, hogy azokban a mutatószámokban, ahol összegét figyelembe vettem a számításnál (például vállalkozási pénzjövedelem, hozzáadott érték, vállalati GDP és származtatott mutatók) a 2018-as képzett adatok a legjobbak voltak. Értékében bekövetkező jelentős csökkenés a következő években (2018-hoz képest 2020-ban közel -40%) nagy hatással volt az Audi elért gazdasági teljesítményére. 2019-ben már jelentős esés volt megfigyelhető a pénzügyi mutatókban a rekord árbevétel és a csökkenő értékcsökkenési leírás ellenére. Az üzemi eredmény 24%-os visszaesését elsősorban a saját termelésű készletek állományváltozásában bekövetkező jelentős csökkenés és a termelés felfutásával együtt járó (árbevétel növekedésénél nagyobb mértékű, 22%-os) anyagjellegű ráfordítások növekedése adta. Csak az árbevétellel szorosan összefüggő bruttó termelési érték és az ebből származtatott mutatók alakultak jobban ebben az évben, a többi teljesítménymutató negatívan változott. A pandémia előtt is jelentkeztek problémák az autógyártás területén, ami a konszernen belüli értékesítés és annak eredménytartalma miatt hatással lehetett az Audi Hungaria Zrt.-re is. A 2020-as gazdasági évben a 2018-as szintű árbevétel mellett és a legkisebb összegű elszámolt amortizáció miatt az adózás előtti és adózás utáni eredmények a legjobban alakultak a vizsgált három év közül. Az Audi saját tőkéjében és eszközállományában is jelentős csökkenés volt ebben az évben. Előbbit egy nagy összegű osztalékfizetés, utóbbit a kapcsolt vállalkozásoknak tartósan adott kölcsön állományváltozása és a tárgyi eszközök csökkenése okozta. Az említett gazdasági lépések befolyással voltak a képzett fajlagos és abszolút mutatókra, illetve a relatív arányokra – ezért, ha csak ezeket nézzük - a 2020-as üzleti év a legjobbnak tűnik, nem látjuk a pandémia hatását. A Magyar Suzuki Zrt. a 2020-as évet megelőzően nagyon eredményes éveket zárt. 2019-ben rekord árbevételt és adózás előtti eredményt ért el a legnagyobb gyártási volumen mellett. A 2020-ban berobbanó pandémia gazdasági következményei viszont nagy mértékben sújtották a vállalatot. Az összes abszolút és relatív pénzügyi vállalati mutató értéke kivétel nélkül meredeken zuhant. A cég árbevétele több mint 30%-kal csökkent, üzemi eredménye, adózás előtti és adózás utáni eredménye negyede a korábbi éveknek. Az Audit is lényegesen felülmúló eszköz- és tőkearányos jövedelem-mutatói, akárcsak a hozamszintjei, jelentősen lecsökkentek. A válság jelei egyértelműbben jelentkeztek a Suzuki beszámolójából számított mutatóiban. Vizsgálva az eszközfedezeti mutatószámokat elmondhatjuk, hogy mindkét vállalkozás konzervatív finanszírozási stratégiát folytat. Befektetett eszközeinek saját tőkével történő fedezettsége kiváló. Nettó forgótőke ellátottságuk mértéke nagyon magas minden vizsgált évben. Likviditási rátáik a kívánt értékek felett voltak az elemzett időszakban, készpénz-likviditási mutatóikban viszont jelentős az eltérés. Az Audi cash-pool rendszerben működik, a konszern tagvállalatok közös bankszámlája miatt saját pénzeszközökkel alig rendelkezik, ezért ezt a mutatóját nem tekinthetjük releváns értéknek. A Suzuki 2020-ban számított 2,64 készpénz-likviditása viszont már a kívánatos szintnél jóval nagyobb. Egyik cég sem vont be fejlesztéseihez tartós idegen forrást, saját tőkéből és állami - vissza nem térítendő- támogatásokból finanszírozzák beruházásaikat. Jelentős különbséget tapasztaltam a vállalatok eszközszerkezetében horizontális és vertikális szinten is. Az Audi Hungaria Zrt. eszközeiben a befektetett eszközök dominálnak (75%), mert a konszern tagvállalat (Audi AG) részére adott tartósan adott kölcsön állománya nagymértékű, közel 50%-os eszközértéket képvisel. A tárgyi eszközökön belül jelentős az ingatlanok és vagyoni értékű jogok részaránya, a vizsgált időszakban csökkenő műszaki gépek és stagnáló egyéb berendezések, felszerelések és járművek értéke mellett. A Suzukinál a forgóeszközök túlsúlya (85% 2020-ban) a vállalat kisebb mértékű kereskedelmi tevékenységével is magyarázható, ami nem a gyártókra jellemző szerkezetet mutat. Készletértékének aránya többszöröse az Audiénak, forgási sebessége és hatékonyság mutatói a német gyártói szint alatt voltak mindhárom vizsgált évben. A két vállalkozás forgóeszközeiben jelentős értéket képvisel a követelések kapcsolt vállalkozással szemben mérlegsor, mivel a tagvállalatoknak legyártott motorok és gépjárműveket exportját nem vevősoron, hanem itt vezetik a társaságok. A két mérlegtétel összevont adataival számolt vevői futamidők jelentős volatilitása a vizsgált időszakban nagy volt mindkét gyártó esetében, de évenként a szállítói futamidők alatt maradtak. A tárgyi eszközök részletesebb vizsgálatát elvégezve láthatjuk, hogy mindkét gyártó visszafogta beruházásait 2020-ban, megújításaikat, pótlásaikat elhalasztották a bizonytalan gazdasági helyzet miatt. Forrásaikban a saját tőke meghatározó részaránya folyamatosan növekszik a vizsgált időszakban. A Suzuki esetében a válság évében az adózott eredmény saját tőkén belüli részaránya ötödére zuhant, ami szintén jelzi a vállalati működés zavarát. Jelentős céltartalékot is képeznek a gyártók minden évben a garanciális tevékenység, illetve a növekvő energia- és nyersanyagárak miatti alapanyagár- változások kockázatára. Kötelezettségeikben csak rövid lejáratú kötelezettségek szerepelnek, melyek 90%-át a szállítók adják. Működő tőkéjük folyamatosan nő a vizsgált időszakban és jelentős arányt képvisel az összes forráson belül. A cash flow kimutatásokat vizsgálva elmondható, hogy az Audi pénzeszköz változása egyik vizsgált évben sem jelentős. A működési cash flow fedezetet nyújt az éves befektetési cash flow negatív pénzáramaira. A Suzuki esetében 2018 és 2019-ben mutatkozó nagy értékű működési cash flow többlet jelentős csökkenése az utolsó üzleti évben jelezte, hogy a vállalati működésben problémák vannak. A befektetési cash flow-val együtt jelentősen hozzájárult a negatív értékű pénzeszköz változáshoz 2019-ről 2020-ra. A 2020-ban elkezdődött autóipari recesszió, amit a pandémia miatti gyárleállások és a kereslet drámai visszaesése okozott, folytatódott a következő években is. 2021-ben a félvezetők (chipek) ellátási gondjai és világméretű logisztikai problémák, majd 2022-ben az európai háború hatására jelentkező alapanyag és energiaárak rohamos emelkedése befolyásolja kedvezőtlenül a gyártási tevékenységet.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | autóipar, beszámoló(k) elemzése, EU és Magyarország, gazdasági elemzés, koronavírus-járvány (COVID-19) |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Nov. 11. 08:13 |
Utolsó módosítás: | 2022. Nov. 11. 08:13 |
Actions (login required)
Tétel nézet |