Fogyasztói magatartás és marketing, valamint a márkák vizsgálata a fül- és fejhallgatók piacán.

Szél Sándor Tamás (2022) Fogyasztói magatartás és marketing, valamint a márkák vizsgálata a fül- és fejhallgatók piacán. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szél_Sándor_Tamás_YA3B9T_Fogy_mag_mark_márka_fül_fej_hall_piac.pdf] PDF
Szél_Sándor_Tamás_YA3B9T_Fogy_mag_mark_márka_fül_fej_hall_piac.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (4MB)
[thumbnail of BA_O_Szél_Sándor_Tamás.pdf] PDF
BA_O_Szél_Sándor_Tamás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (246kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom fő célja azt volt, hogy bemutassam a fül- és fejhallgatók piacát a fogyasztói magatartáson, marketingen és a szekunder elemzéseken keresztül, valamint a kutatásom segítségével feltárjam a vevők vásárlási döntéseit és a márkákhoz való viszonyát. Számos kérdésre kerestem a választ, de fő kutatási kérdésként a következőt fogalmaztam meg: Van szignifikáns kapcsolat az emberek anyagi helyzete és az általuk legjobbnak tartott fül- és vagy/fejhallgató márkája között? Az elméleti kutatásom első részében a marketing tevékenységek fontossága és definíciói ismertetése után, leírtam azokat a marketingeszközöket, amivel a vállalatok befolyásolni tudják a fogyasztókat. A marketing-mix fejlődési szakaszain keresztül nyomon követhetővé tettem a termékközpontú gondolkodásmód átalakulását fogyasztóközpontú szemléletté. Az internet megjelenésével átalakultak a vállalatok marketingstratégiáit is. A két környezetet összehasonlítva megállapítható, hogy a vállatok és a fogyasztók között az online térben leegyszerűsödött az információcsere. Ebben a helyzetben szakembereknek a piac szegmentálása az egyik legfontosabb, hogy pontosan beazonosíthassák a célcsoportjaikat. Ezeket a következő módszerekkel érhetik el: USP, UAP és UEP termékpozicionálás. A fogyasztó az „új vezér” az online térben, akik nemcsak elfogadják, hanem alakítják is a cégek marketingtevékenységeit. Az elméleti kutatásom második részében a fogyasztói magatartás miértje és definíciója után leírtam, hogy milyen külső és belső tényezők befolyásolhatják a fogyasztók vásárlással kapcsolatos magatartását. Ezek után kifejtettem a vásárlási folyamat szakaszait, melynek fontos összetevője a vásárló involvement-je, mely végig jelen van a döntéseiben a probléma felismerésétől a vásárlás utáni magatartásáig. Az internet használata egyre jobban terjed a társadalmi csoportok között, a fogyasztók demográfiai különbségeinek mérséklődése miatt. Megállapításra került, hogy a fogyasztók személyiségének meghatározó elemei nem különböznek offline vagy online környezetben. Viszont azok a tényezők, amelyek a marketinggel befolyásolhatók, mint a tanulás, az észlelés és érzékelés vagy az új attitűdök kialakítása, az online fogyasztói magatartás sajátos jellemzői. Mivel az online fogyasztó az interneten történő vásárlás folyamatának egyes részeiben egyben az online vásárló is, így a döntési folyamatok csak néhány ponton térnek el a hagyományostól. Továbbra is fontos szempont a fogyasztó involvement-je a termék irányába, a jó weboldal, valamint a vevők közötti bizalom. A vásárlást követő értékelések mindegyike jelen van offline és online környezetben is, valamint elmondható, hogy a vásárlói és fogyasztói magatartás alapjaiban online és offline környezetben sem tér el egymástól. A második fejezetben a szekunder kutatási adatok következtek. Az üzleti terület általános szemléltetésével és bemutatásával kezdtem, amit infografikák segítségével illusztráltam. Továbbiakban a részletes iparági tanulmányok következtek, amik a piac jelenlegi helyzetét és a jövőben várható növekedését fejtegették. A fejezet végén rátértem a felkapott vezeték nélküli audio eszközök térnyerésére, ami a szektor mozgatórugójának tekinthető, majd bemutattam egy erről szóló gyakorlatias és elő példán keresztül az új belépők lehetőségeit a piacra. A harmadik fejezetben a kutatás szükségességéről, módszertanáról, a használt eszközökről és a feltett kérdések és hipotézisek, valamint azok eredményeiről írtam. A felmérésem alapvető célja az volt, hogy megismerjem a vásárlók fül- és fejhallgató vásárlási szokásait. A kutatás szükségességét a hazai elemzések szinte teljes hiányával és a csekély számú külföldi kutatások számával indokoltam. Általam megfogalmazásra került 1 fő és 5 mellék kutatási kérdés és hipotézis. Módszertanilag online kérdőíves kvantitatív kutatást alkalmaztam, majd az ebből nyert adatokat nyersen, majd statisztikai módszerekkel, hipotézisvizsgálattal, nemparaméteres próbákkal, valamint függetlenségvizsgálattal igazoltam. Ezek után levontam az eredményeket és a következtetéseket. Egyszerűen megfogalmazva a fő konklúzióm, hogy a kitöltők anyagi helyzete nincs erős befolyással a kedvenc márkájukra. Megállapítottam, hogy a kérdéskörnek a sok szakirodalmi háttér miatt elméleti korlátjai nincsenek. A szekunder kutatás viszont korlátokba ütközik a hazai elemzések hiánya és a külföldi tanulmányok kevés száma miatt. Egy hasonló primer kutatást teljesebbé tudná tenni, jól ki tudna egészíteni egy minőségi, kvalitatív módszer beillesztése. A jövőbeli kutatásokat színesítené egy nemzetközi tanulmány elkészítése, valamint összehasonlítása a hazai adatokkal. A kutatásom végeredménye: Nem lehet szignifikáns kapcsolatot megállapítani a kutatásban részt vevők anyagi helyzete és az általuk legjobbnak tartott fül- és vagy/fejhallgató márkája között.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-kereskedelem, fogyasztói magatartás, marketing, online marketing, online piackutatás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Nov. 11. 08:12
Utolsó módosítás: 2022. Nov. 11. 08:12

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet