A növekedés lehetséges új dimenziói - avagy a szervezeti konfliktusok kezelése

Horváth Alexandra Mónika (2022) A növekedés lehetséges új dimenziói - avagy a szervezeti konfliktusok kezelése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A növekedés lehetséges új dimenziói - avagy a szervezeti konfliktusok kezelése.pdf] PDF
A növekedés lehetséges új dimenziói - avagy a szervezeti konfliktusok kezelése.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (860kB)
[thumbnail of Horváth Alexandra Mónika szakdolgozat összefoglaló.pdf] PDF
Horváth Alexandra Mónika szakdolgozat összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (96kB)

Absztrakt (kivonat)

Budapesti Gazdasági Egyetem Vezetés és szervezés mesterszakán készített szakdolgozatom témája a szervezeti konfliktusok kezelése köré épült. Dolgozatomban mind az egyéni, szervezeti teljesítmények mind a személyközpontú, mentális oldal is kirajzolódik. A szakdolgozat keretein belül egy számomra új területen, a tudományos kutatásban próbálhattam ki magam. Kiváltképp izgalmasnak találtam e témában való elmélyülést, mely új perspektívákat nyitott meg előttem. A szakirodalom magyar és nemzetközi feldolgozását követően saját kérdőíves kutatás keretein belül elemeztem témakörömet. Legfőképpen a szervezeti konfliktuskezelési platformokra koncentráltam. Fókuszba került a konfliktuskezelési felületeken való részvétel lehetősége, a munkavállalók hajlandósága és véleménye egyaránt. Érintettem a szervezeti bizalmi légkört, a szerveztek konfliktuskezelésre fordított energiáját, a munkahelyi boldogságot és a mentális egészséget is. Dolgozatomat ábrákkal, diagrammokkal, táblázatokkal színesítettem a könnyebb megértés érdekében. Konklúzióként megfogalmazható, hogy a szervezeteknek is érdekükben áll, hogy dolgozóik szervezeti konfliktusaik, aggályaik, félelmeik kifejezése kapcsán esetlegesen új megoldásoknak is teret adjanak. A munkáltatók nemcsak a dolgozói elégedettségre, hanem az egyéni teljesítményekre, ezáltal az egész szervezeti teljesítményre hatással lehetnek. A munkahelyi boldogság vizsgálata során, kiderült kérdőívemben résztvevő személyek válaszai alapján, hogy a munkavállalók minél inkább érzik, hogy szervezetük energiát fektet a munkavállalók konfliktusainak kezelésébe, annál boldogabbak munkahelyükön. Szintén elmondható, ha bizalmi légkör áll fenn a szervezetekben, akkor a dolgozók munkahelyi boldogsága magasabb. A nagyszerű vezető a csapattagjaival kialakított köteléket is képes erősíteni, valamint a munkavállalók mentális egészségére és egyéni teljesítményére is hatással lehet. Javaslatként megfogalmazható, hogy ezen pozíciókat betöltő személyek humánus működése és személyközpontú viselkedése, valamint odafigyelése a munkavállalók mentális egészségére nélkülözhetetlen mind a versenyszférában, az állami szférában és a civil szervezeteknél egyaránt. Véleményem szerint a szervezeteknek esszenciális, hogy felismerjék a mediáció, szupervízió, tanácsadás, coaching, mentálhigiénés beszélgetések és a pszichológiai támogatásokban rejlő segítségeket. A munkavállalók pozitív visszajelzései is alátámasztják megállapításomat, miszerint 64%-uk nyitottsággal venne részt a fent említett lehetőségek valamelyikén. A szervezetek által felajánlott konfliktuskezelési platformok kisebb mértékben vannak jelen, mint azt kutatásom elején vártam volna. Habár, azon személyek közül, akiknek az előzőekben említett szupervízió, mediáció, tanácsadás, pszichológiai beszélgetések, mentálhigiénés támogatás elérhető, átlagosan 68% már élt az említett szolgáltatásokkal. Az egész vizsgált populációt nézve azonban a munkavállalók oldaláról egyfajta nyitottság érzékelhető a segítő platformok irányába. Mindez előre mozdítja a kezdeményezéseket, hiszen a dolgozók többsége felismeri a mentor támogatások szükségeségét. Nem gondolom, hogy dolgozatom eredményeképpen változás történik a fentebb említett területeken, a dolgozók mentális jóllétére való odafigyelésben, a szervezeti vezetés részéről. Mégis reménykedem benne, hogy a munkáltatók mielőbb felismerik e konfliktuskezelési felületek szükségességét. Jóleső érzés tapasztalni, hogy esetlegesen hozzájárulhatok saját munkámmal ehhez a paradigmaváltáshoz és arra ösztönözhetem olvasóimat is. Úgy vélem, ezen dolgozat alapját képezheti egy jövőbeni doktori kutatásnak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vezetés és szervezés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Réthi Gábor
Belső
főiskolai docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bizalmi légkör, kérdőív, konfliktus, konlfiktuskezelés, munkahelyi boldogság, szervezet, teljesítmény
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:22
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:22

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet