A családi vállalkozások utódlása, különös tekintettel a Mignon Cukrászdában zajló generációváltásra

Gajdos Márk (2022) A családi vállalkozások utódlása, különös tekintettel a Mignon Cukrászdában zajló generációváltásra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Gajdos Márk_T3K405.pdf] PDF
Szakdolgozat_Gajdos Márk_T3K405.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_O_Gajdos_Márk.pdf] PDF
BA_O_Gajdos_Márk.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (540kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom megírása során elsőként a családi vállalkozás, mint fogalom értelmezésével foglalkoztam, melynek eredményeképp kutatómunkám során az alábbi definíciót fogalmaztam meg, mely megítélésem szerint a legközelebb áll a valósághoz: A családi vállalkozások olyan vállalkozások, amelyek azok méretétől függetlenül, teljes egészében vagy túlnyomó részben egy család kezében összpontosulnak, döntési jogkörüket alkalmazzák, és a család legalább egy tagja aktívan részt vesz a vállalat működésében, valamint a valós vezetője a cégnek a család egy tagja. A családi vállalkozások definiálását követően az említett vállalkozási forma utódlásával foglalkoztam, annak előnyeire és hátrányaira is kitérve. Az utódlási folyamat mélyrehatóbban történő tanulmányozása érdekében interjút készítettem a MIGNON-KUGLER Kft-ben (Mignon Cukrászdában) zajló generációváltásban érintett személyekkel, melyek alapján – és a vonatkozó szakirodalmi háttér ismeretében – több megállapítást tettem az utódlással kapcsolatban. A kutatómunkám során, az elvégzett interjúkat követően arra a következtetésre jutottam, hogy az utódlási folyamatban a legnehezebb rész az érzelmi faktor, az átadó és az utód részéről is. A jelenlegi és a jövőbeli vezetőknek összedolgozva, meg kell találnia az innováció-tradíció közötti egyensúlyt a cég stabil, hosszútávú működése érdekében. A versenyképességet fenn kell tartani, de a hagyományoktól sem érdemes teljes mértékben elszakadni, valahol a kettő között kell építeni a vállalat jövőjét. Ezt az egyensúlyt kizárólag az utódok és az átadók együttesen tudják kialakítani. A családi vállalkozás utódlásának a MIGNON-KUGLER Kft. által választott módja, a financiális beruházással járó utódlás rengeteg veszélyt rejt magában. Megítélésem szerint az általam vizsgált cég esetében lehetett volna megfelelőbb útját is választani az utódlásnak. Az említett módszer ideális esetben az egyik legsikeresebb utódlási módszer lehet, azonban annak eredményességéhez nagy felkészültség kell, ami az említett vállalatnak – utódlási stratégia hiányában – nincs meg teljes mértékben. Véleményem szerint több a veszélyforrása az utódlásnak, mint amit nyerni tudnának ezzel a mechanizmussal. A Mignon Cukrászdában történő utódlás kapcsán az egyik legnagyobb veszélyforrás az, hogy nincs megfelelő stratégiai háttér, a cég utódlási stratégiája nincs kész. Véleményem szerint kidolgozott stratégia hiányában komoly akadályokba ütközhet a vállalkozás, ami komoly károkat okozhat számukra. A dolgozatomban említett idealizált utódlási folyamatnak bizonyos szintjei hiányoznak az általam vizsgált családi vállalkozás esetében, nem fordítottak elég időt az utódlás megtervezésére. Kockázat továbbá a cég számára az, hogy a jelenlegi vezető a cég jövőjét érintő legfontosabb kérdésekben is túlnyomóan a megérzéseire hallgat. A Mignon Cukrászda esetében az utódokat gyerekkorukban – amikor még nagyobb érdeklődéssel figyelték a cég működését – távol tartották a családi vállalkozástól. Kérdés az, hogy ez az érdeklődés és motiváció, amit akkor nem kaptak meg, pótolható-e bennük, eléggé motiváltak lesznek-e a cég utódlása kapcsán. Fontos, hogy az utódokban belső motiváció alakuljon ki az utódlási folyamat során a családi vállalkozás továbbvitelére, ne kényszerként tekintsenek az utódlásra. Kutatásom során realizáltam azt a tényt, hogy az utódlási folyamat megtervezése egy ismeretlen folyamat a hazai vállalkozások számára, a generációváltás általában reflexív módon történik. A kulcs a sikeres utódlás kapcsán a megfelelő kommunikáció az átadók és az utódok között. Megítélésem szerint több figyelmet kellene fordítani a hazai politikai vezetésnek a családi vállalkozásokra, azok erősítésére, a vállalkozói kedv növelésére, illetve a témát érintő jogi szabályozások mielőbbi egyértelművé tételére és esetleges fejlesztésére. A vállalkozások ezen formája a gazdaság gerincét adják, ennek megfelelően szükséges őket támogatni, valamint sokkal nagyobb mértékben kellene építeni rájuk a gazdaságot.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Berényi Ildikó
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Prof. Dr. Heidrich Balázs
Belső
egyetemi tanár; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: családi vállalkozás, generációváltás, interjú, Mignon Cukrászda, utódlás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:22
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:22

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet