Forrai Anna Borbála (2022) A ProLabor Kft. menedzsment-kontrollfolyamatainak felülvizsgálata az eredményesség növelésének céljából. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Forrai_Anna_BOFE8N_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Május 04.. Download (1MB) |
|
PDF
Forrai_Anna_BOFE8N_titkositasi_kerelem.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (234kB) |
|
PDF
Forrai_Anna_BOFE8N_osszefoglalo.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Május 04.. Download (210kB) |
Absztrakt (kivonat)
ÖSSZEFOGLALÁS A ProLabor Kft. menedzsment-kontrollfolyamatainak felülvizsgálata az eredményesség növelésének céljábólForrai Anna Borbála Levelező munkarend Számvitel mesterképzés Vezetői számvitel A ProLabor Kft. a labordiagnosztika területén tevékenykedő, 1994 óta működő családi egészségügyi vállalkozás, ami számos telephellyel rendelkezik, főképp az Alföld területén. 2021 év elején a korábbi ügyvezető fia vette át a vállalkozás vezetését, édesapja halálát követően. Szakdolgozatomban menedzsmentkontroll-folyamataikat vizsgálom. A cég megalapításakor úttörő megoldásokat alkalmazott. Az üzletágban elsőként vezettek be saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszert, amiben például a készletnyilvántartás is elvégezhető volt. A Lean pontos ismerete nélkül, mégis annak alapelveire ráérezve helyezték el a berendezéseket a labortérben, folyamatosan nyomon követve a minták mozgását. Nagyjából 2002-ben azonban az addig modernnek számító szervezési és kontrollfolyamatok elindultak az avulás útján. Az automatizálás, a fejlesztések és az új programok bevezetése elmaradt. Amikor az utódlás 2021 februárjában végül bekövetkezett, elérkezett a régóta esedékes modernizálás ideje. Szakdolgozatomban részletesen taglalom a cég felépítéséből fakadó nem hatékony kontrollfolyamatokat, illetve a költségcsökkentés és bevételnövekedés lehetséges területeit. Az új vezető érkezése óta alakít a kialakult gyakorlaton, folyamatokon. Meglátása szerint a tiszafüredi telephely a harmadik legnívósabb labor volt az országban, geográfiai adottságai nem kényszerítették ki a felzárkóztató beruházásokat, ezért számos ellenőrző funkció kialakítása nem történt meg, és ez a mentalitás kihatott a hálózat egészére. A cég eddigi fejlődéstörténete és a folyamatracionalizációs törekvések ismerete alapján három kutatási kérdést állítottam fel: Első kérdés: A menedzsment-generációváltással összefüggő folyamatmegújítás növel a ProLabor Kft. 2021-es bevételén. Második kérdés: Az előjegyzési rendszer bevezetésével az államilag finanszírozott vizsgálatokból fakadó költségek csökkennek. A laborvizsgálatok bizonyos típusai állami támogatást élveznek. Amikor a vizsgálati keretszámot országosan kimerítik az egyes intézmények, fix összeg lehívására jogosultak a kereten felül elvégzett tesztek ellentételezésére. Ez a rendszer ellenérdekelté teszi a laborokat a túlteljesítésben, mivel csak töredékét téríti meg az állam a teljes költségnek. 2021 októberig bármiféle előjegyzés nélkül, az összes betérő pácienst ellátta a Prolabor hálózata, ezzel jelentősen növelve a dolgozók és a kassza terheit. Az előjegyzés bevezetése kettős célú; egyfelől a költségcsökkentés, másfelől pedig a bevételnövelés, hiszen aki létszámon felülivé válik a támogatott szisztémában, magánúti foglalással hozhat profitot a cégnek. Harmadik kérdés: A Covid-19 világjárvány miatt bevezetett új vizsgálatok növelik a magánfinanszírozásból származó bevételt. Idén májusban a ProLabor bevezette az antitest-vizsgálatot, ami alacsony költség mellett jelentős bevételt hozott. A 2020-ig regnáló ügyvezető elmulasztotta a PCR-tesztelés elindítását, habár a labor jogosítványa ezt lehetővé tette volna. Közben Tiszafüreden mozgó PCR-labor indult, ezért olyan embereket kíván az új vezetés alkalmazni, akik igény szerint szerzik be a mintákat, központi iránymutatás szerint látogatva meg otthonaikban a betegeket. Mélyinterjúkat készítettem a vezetőséggel, valamint kiválasztott alkalmazottakkal. Az interjúkból egyértelműen kiderült, hogy habár a munkatársak nagyrésze tartott a bevezetett elektronikus folyamatoktól, mégis egyszerűbbnek és hatékonyabbnak tartják a munkát. Az új ügyvezetővel meg vannak elégedve, tisztelik és bíznak benne. Elemezvén a 2020-21 évi beszámolókat, valamint a belső vállalatirányítási rendszer riportjait, a cég működése sokkal hatékonyabb és profitábilisabb az új vezetés óta. Az első és harmadik kutatási kérdésem elfogadásra került, 2021 évben a vállalkozás nettó árbevétele 594 millió forint, ami 2020-hoz képest 244 millió forint növekedést jelent. 112 millió forint az új ügyvezető által bevezetett Antitest-vizsgálatnak köszönhető, 27 millió forint pedig a házi vérvétel hozománya. A második kérdés viszont elvetésre került, ugyanis az előjegyzési rendszer nem váltotta be a költségek csökkenésének reményét, a bevezetés óta is folyamatosan deficitet termelnek ezek a laborok. A három telephelyből, ahol bevezették az előjegyzést, egy már az idei év elején bezárásra került, egy másik bezárására április végén kerül sor, és nagy valószínűséggel a harmadik bezárása is esedékes lesz még ebben az évben.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | belső vállalati folyamatok, családi vállalkozások, generációváltás, vállalati kontrolling, vállalati menedzsment |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 10:22 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 10:22 |
Actions (login required)
Tétel nézet |