A pénzügyi kontrolling terület bővítése és a kontrolleri szerepkörök változása az Europ Assistance Magyarország Kft. esetében

Hornyák Orsolya (2022) A pénzügyi kontrolling terület bővítése és a kontrolleri szerepkörök változása az Europ Assistance Magyarország Kft. esetében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of AV6U2C Hornyák Orsolya_Szakdolgozat.pdf] PDF
AV6U2C Hornyák Orsolya_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2032. Április 27..

Download (3MB)
[thumbnail of AV6U2C Hornyák Orsolya Titkosítási kérelem.pdf] PDF
AV6U2C Hornyák Orsolya Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (493kB)
[thumbnail of AV6U2C Hornyák Orsolya_Összefoglalás.pdf] PDF
AV6U2C Hornyák Orsolya_Összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2032. Április 27..

Download (331kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban az Europ Assistance Magyarország Kft. pénzügyi kontrolling területén bevezetett változtatásokat, azoknak szükségességét és a mára kialakított kontrolling rendszert mutatom be. A téma feldolgozásához mélyinterjúkat készítettem a jelenlegi gazdasági vezetővel, a számviteli vezetővel és a pénzügyi kontrollerekkel, hogy minél több szemszögből be tudjam mutatni az elmúlt évek változásait és az elért eredményeket. Az Europ Assistance Magyarország Kft. több, mint húsz éve van jelen Magyarországon, tevékenységi körében, az asszisztencia szolgáltatás terén piacvezetőnek számít. 2017-ben új vezető került a pénzügy osztály élére, akinek elsődleges feladata egy jól működő, hatékony kontrolling rendszer kialakítása volt, mert a vezetőség felismerte, hogy az akkori pénzügy osztály, és ezen belül a kontrolling terület az elmúlt évek során nem fejlődött azonos ütemben a termékkínálat bővülésével, a forgalom és a riportolási kötelezettségek megnövekedésével. A gazdasági vezetővel készített interjú során részletesen bemutatta a kiinduló állapotot és a legfőbb problémákat. Az osztály jelentős kapacitáshiánnyal működött, az adatbázisok hitelessége megkérdőjelezhető volt, az egyes részterületek közötti kommunikáció nem volt megfelelő, a munkafolyamatokat jelentős manualitás jellemezte. Az adatbázisok, a kialakított folyamatok és az alkalmazott rendszerek részletes átvizsgálása után nyilvánvalóvá vált, hogy a teljes pénzügyi terület átszervezést igényel. Az üres pozíciók betöltése után újraépítették a számviteli folyamatokat, az adatbeviteli rendszerek automatizációja is megkezdődött és jelentős lépéseket tettetek a digitalizáció felé. Ezután kezdődhetett meg a kontrolling terület újjáépítése, ami közel négy éve kezdődött, azonban a külső- és belső környezeti változásoknak való megfelelés miatt, a mai napig tart. Az Europ Assistance Kft. kontrollingjának legnagyobb kihívása a több irányba való jelentési kötelezettségek teljesítése. A belső riportokon kívül, az Europ Assistance  vállalatcsoport felépítéséből adódóan rendszeres riportokat kell készíteni az anyavállalat, és a kapcsolt felek felé is, ezen kívül az ír biztosító operatív feladatainak ellátása, így a kontrolling is, részben a magyar kft-re hárul. A kontrolling terület újraszervezése által mára egy kontroller helyett már négy pénzügyi kontroller és egy sales kontroller látja el a terület feladatait. Az elmúlt években a szevezet jelentős változást ért el a digitalizáció és automatizáció terén is, ezzel segítve a kontrolleri munkát, illetve annak hatékonyabbá tételét. Mindezek ellenére a mai kontrolling csapat még mindig kihívásokkal néz szembe bizonyos területeken. Az IFRS 17 standard 2023-as hatályba lépése komoly előkészítő munkát igényel, ami egy külön projekt keretében kerül kivitelezésre, társosztályok bevonásával. A profitabilitás vizsgálata visszakerült a pénzügyi kontrollingra, azonban az osztályon történt személyi változások miatt a transzferár és menedzsment díj kalkuláció továbbra is a számviteli terület hatáskörébe tartozik. Az új kontrolling csapatban már pontosan elkülönített feladatok kerültek kiírásra, azonban a különböző jelentések határidejének betartása a mai napig problémát jelent, hiszen több ponton is vannak átfedések, amiknek kiküszöbölése komoly szervezést igényel. A társosztályokkal való kommunkáció fejlesztése is a megoldandó feladatok közé tartozik, hiszen minden jelentéshez szükség van a tőlük érkező inputokra. A stabil informatikai háttér és alkalmazott rendszerek hatékony működése elengedhetetlen a vállalati kontrolling munkájához. Dolgozatomban bemutatom a szervezet által alkalmazott szoftvereket, és az informatikai téren bekövetkezett jelentősebb változásokat, többek között a konszolidációs feladatok elvégzéséhez, csoportszinten újonnan bevezetett felhő alapú platformot is. A mélyinterjúk során szerzett információk által, bemutatom, hogy a kontrollerek munkájuk során miben látják a legnagyobb kihívásokat, milyen további változtatásokat tartanának szükségesnek, és ezeket mi indokolja.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Jámbor Judit
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Németh Krisztina
Belső
főiskolai docens; Számvitel Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: automatizáció - automatizálás, controlling - kontrolling, digitalizáció, pénzügyi controlling, riportok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:21
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:21

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet