Szervezési- és szervezeti folyamatjavítási módszerek és eszközök gyakorlati megvalósítása egy magyar cégcsoportnál

Csepregi Lajos György (2022) Szervezési- és szervezeti folyamatjavítási módszerek és eszközök gyakorlati megvalósítása egy magyar cégcsoportnál. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Csepregi_Lajos_Györgyvéglegesv2.pdf] PDF
Csepregi_Lajos_Györgyvéglegesv2.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (994kB)
[thumbnail of Csepregi_Lajososszefoglalas_mod.pdf] PDF
Csepregi_Lajososszefoglalas_mod.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (240kB)

Absztrakt (kivonat)

A folyamatmenedzsment elméleti és módszertani ismeretek évről évre bővülnek. A cégek működésének javítása, fejlesztése érdekében az egyes országokban eltérő módszereket alkalmazhatnak. A szakdolgozatban bemutattam, hogy Magyarországon, egy cégcsoportnál milyen elméletek és módszerek szerint végezték a vállalati folyamatok fejlesztését. A dolgozatban szereplő cégcsoportnál töltöttem szakmai gyakorlatomat. A cégcsoportnál felismerték, hogy az üzleti folyamatok fejlesztésre szorulnak, ezért egy operatív igazgatói szerep jött létre. A jelenlegi operatív igazgatót mintegy nyolc éve ismerem és szakmai gyakorlatom előtt is sok, akkor még számomra, mint érdekességet mesélt a cég működéséről. Ez jelentős hatással volt a szakdolgozatom témaválasztásakor, és szívesen vállaltam, hogy tudományos szempontok szerint is vizsgálhassam a cégben zajló folyamatokat.Kutatásom során négy kérdést vizsgáltam:1. Használják-e a raktárban a kaizen elveit, és ezek milyen eredménnyel járnak?2. Milyen változások jöttek létre az online kanban használatával, miért kellett bevezetni és mennyire elégedettek a használatával?3. Alkalmazzák-e az öt miért módszert, ha igen, milyen eredménnyel?4. Milyen szervezeti változások jöttek létre a cégcsoportban, mi volt az eredményük, illetve eredménytelenségük oka?Kutatási módszereim az irodalomkutatás, vagyis a szakirodalom áttanulmányozása, az interjúkészítés, a cég munkatársaitól kapott információ- és adatgyűjtés, továbbá a megfigyelés voltak. A 2. és 4. kérdéseket a mélyinterjú során kapott válaszok szerint vizsgáltam, interjúalanyom az operatív igazgató volt. A 1. és 3. kérdések vizsgálatát elsősorban a cégen belüli információgyűjtés, továbbá a személyes tapasztalataim alapján végeztem.Dolgozatom két nagy részből áll. Az első részben ismertettem a vizsgálni kívánt folyamatmenedzsmenti eszközöket. Az első fejezetben a folyamatmenedzsment lényegét jellemeztem, majd áttértem a vizsgálni kívánt eszközökre.A következő fejezetekben bemutattam a BPR-t, Kaizen-t, JIT-ot, PDCA-t, öt miért módszert, A hét muda részletes jellemzését követően a kaizen elveinek érvényesülését a hét muda segítségével mutattam be.A második részben az előbbiekben ismertetett folyamatmenedzsmenti eszközök gyakorlati alkalmazását mutattam be.A raktárban történt feladatok átcsoportosítása, a munkakörváltozások hatására megnőtt a dolgozók kapacitása, gördülékenyebben tudják végezni a munkájukat, sikeres volt a fejlesztés. A cégben több elavult munkafolyamatot átalakítottak, megszüntettek, így csökkent a veszteség.A marketingvezetői szerep kialakítása, mint BPR folyamatátalakítás sikertelenül végződött, elsősorban a gyakorlati kivitelezés során a tervtől való eltérés miatt.Az öt miért módszert sikeresen használták, és így rájöttek a bizományi értékesítésekben rejlő veszteségek gyökérokára.Az online kanban rendszer (Trello) bevezetése a céges projektmenedzsmenten sikeresen zárult. A marketing és az informatikai csoport is könnyen tud egymás között kommunikálni, zökkenőmentessé vált a projektekkel kapcsolatos információ átadása, továbbá követhetővé vált a projektek haladása is.A szakdolgozatomban szerettem volna egy átfogó képet adni a szervezet folyamatjavítási módszereinek alkalmazásáról megtörtént esetek alapján.A kutatásom során korlátokba is ütköztem. A cégcsoport nem minden folyamatjavítását jegyezte le pontosan, ezért a feljegyzésekben a régi helyzet rekonstruálása nehézségekbe ütközött. Mindig van mit javítani a folyamatokon, így elmondható, hogy a folyamatjavításnak csak eleje van vége nincsen. Több dolog is megváltozott a kutatásom kezdete óta, aminek csak az elejét tudtam lejegyezni.Véleményem szerint a dolgozatban ismertetett eredmények hasznára válhatnak a folyamatfejlesztésben érdekelteknek, hogy egy magyar, közepes méretű cégben ez, hogy megy végbe.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Fodorné Nagy Éva
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Fülöp Sándor
Belső
óraadó tanár; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: belső vállalati folyamatok, folyamatalapú vállalatirányítás, folyamatfejlesztés, Kaizen-elv, kanban
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:21
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:21

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet