Szervezési- és szervezeti folyamatjavítási módszerek és eszközök gyakorlati megvalósítása egy magyar cégcsoportnál

Csepregi Lajos György (2022) Szervezési- és szervezeti folyamatjavítási módszerek és eszközök gyakorlati megvalósítása egy magyar cégcsoportnál. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Csepregi_Lajos_Györgyvéglegesv2.pdf] PDF
Csepregi_Lajos_Györgyvéglegesv2.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (994kB)
[thumbnail of Csepregi_Lajososszefoglalas_mod.pdf] PDF
Csepregi_Lajososszefoglalas_mod.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (240kB)

Absztrakt (kivonat)

A folyamatmenedzsment elméleti és módszertani ismeretek évről évre bővülnek. A cégek működésének javítása, fejlesztése érdekében az egyes országokban eltérő módszereket alkalmazhatnak. A szakdolgozatban bemutattam, hogy Magyarországon, egy cégcsoportnál milyen elméletek és módszerek szerint végezték a vállalati folyamatok fejlesztését. A dolgozatban szereplő cégcsoportnál töltöttem szakmai gyakorlatomat. A cégcsoportnál felismerték, hogy az üzleti folyamatok fejlesztésre szorulnak, ezért egy operatív igazgatói szerep jött létre. A jelenlegi operatív igazgatót mintegy nyolc éve ismerem és szakmai gyakorlatom előtt is sok, akkor még számomra, mint érdekességet mesélt a cég működéséről. Ez jelentős hatással volt a szakdolgozatom témaválasztásakor, és szívesen vállaltam, hogy tudományos szempontok szerint is vizsgálhassam a cégben zajló folyamatokat.Kutatásom során négy kérdést vizsgáltam:1. Használják-e a raktárban a kaizen elveit, és ezek milyen eredménnyel járnak?2. Milyen változások jöttek létre az online kanban használatával, miért kellett bevezetni és mennyire elégedettek a használatával?3. Alkalmazzák-e az öt miért módszert, ha igen, milyen eredménnyel?4. Milyen szervezeti változások jöttek létre a cégcsoportban, mi volt az eredményük, illetve eredménytelenségük oka?Kutatási módszereim az irodalomkutatás, vagyis a szakirodalom áttanulmányozása, az interjúkészítés, a cég munkatársaitól kapott információ- és adatgyűjtés, továbbá a megfigyelés voltak. A 2. és 4. kérdéseket a mélyinterjú során kapott válaszok szerint vizsgáltam, interjúalanyom az operatív igazgató volt. A 1. és 3. kérdések vizsgálatát elsősorban a cégen belüli információgyűjtés, továbbá a személyes tapasztalataim alapján végeztem.Dolgozatom két nagy részből áll. Az első részben ismertettem a vizsgálni kívánt folyamatmenedzsmenti eszközöket. Az első fejezetben a folyamatmenedzsment lényegét jellemeztem, majd áttértem a vizsgálni kívánt eszközökre.A következő fejezetekben bemutattam a BPR-t, Kaizen-t, JIT-ot, PDCA-t, öt miért módszert, A hét muda részletes jellemzését követően a kaizen elveinek érvényesülését a hét muda segítségével mutattam be.A második részben az előbbiekben ismertetett folyamatmenedzsmenti eszközök gyakorlati alkalmazását mutattam be.A raktárban történt feladatok átcsoportosítása, a munkakörváltozások hatására megnőtt a dolgozók kapacitása, gördülékenyebben tudják végezni a munkájukat, sikeres volt a fejlesztés. A cégben több elavult munkafolyamatot átalakítottak, megszüntettek, így csökkent a veszteség.A marketingvezetői szerep kialakítása, mint BPR folyamatátalakítás sikertelenül végződött, elsősorban a gyakorlati kivitelezés során a tervtől való eltérés miatt.Az öt miért módszert sikeresen használták, és így rájöttek a bizományi értékesítésekben rejlő veszteségek gyökérokára.Az online kanban rendszer (Trello) bevezetése a céges projektmenedzsmenten sikeresen zárult. A marketing és az informatikai csoport is könnyen tud egymás között kommunikálni, zökkenőmentessé vált a projektekkel kapcsolatos információ átadása, továbbá követhetővé vált a projektek haladása is.A szakdolgozatomban szerettem volna egy átfogó képet adni a szervezet folyamatjavítási módszereinek alkalmazásáról megtörtént esetek alapján.A kutatásom során korlátokba is ütköztem. A cégcsoport nem minden folyamatjavítását jegyezte le pontosan, ezért a feljegyzésekben a régi helyzet rekonstruálása nehézségekbe ütközött. Mindig van mit javítani a folyamatokon, így elmondható, hogy a folyamatjavításnak csak eleje van vége nincsen. Több dolog is megváltozott a kutatásom kezdete óta, aminek csak az elejét tudtam lejegyezni.Véleményem szerint a dolgozatban ismertetett eredmények hasznára válhatnak a folyamatfejlesztésben érdekelteknek, hogy egy magyar, közepes méretű cégben ez, hogy megy végbe.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: belső vállalati folyamatok, folyamatalapú vállalatirányítás, folyamatfejlesztés, Kaizen-elv, kanban
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:21
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:21

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet