A vállalkozás költség- és eredményalakulásának elemzése, piaci helyzetének értékelése – Egy új piacra történő belépés hatásai a vállalkozásra

Hajós Adrienn Krisztina (2022) A vállalkozás költség- és eredményalakulásának elemzése, piaci helyzetének értékelése – Egy új piacra történő belépés hatásai a vállalkozásra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of szakdolgozat.pdf] PDF
szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of mellékletek.zip] Archive (ZIP)
mellékletek.zip
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (10MB)
[thumbnail of szakdolgozati összefoglalás.pdf] PDF
szakdolgozati összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (287kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy hogyan hat egy új piacra történő belépés a vállalkozás költségeire és eredményére. Mi vezethet egy céget arra a döntésre, hogy egy számára teljesen ismeretlen területre tévedjen, hogyan tudja az új piacon elnyerni befolyását, tud-e profitot generálni, eléri-e a céljait. Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre választ kapjak, először elemeznem kellett a vállalat múltbéli, eredeti tevékenységéből eredő eredményeket, hiszen a korábbi gazdálkodási tevékenységei iránymutatásul szolgálhatnak a későbbiekre nézve. Kiderült, hogy a cég már a múltban is igen jól gazdálkodott a költségeivel, ez a tapasztalat rendkívül jól jön egy új piacra történő belépéskor, hiszen egy piacra lépésnek magas költségei lehetnek, ám ha a vállalat vezetése tudatosan tudja kezelni azokat, alacsony szinten tudja tartani őket, mely nagy eséllyel nyereségnövelő hatást generálhat a későbbiekben. Az eredményét tekintve fontosnak tarottam kiemelni azt a fiktív helyzetet, amikor úgy állítom be a vállalat bevételeit és ráfordításait, hogy kiemelem belőlük az új piacra történő belépés generálta eredményeket, vagyis úgy vizsgálom a céget, mintha az adott évben nem kezdett volna új tevékenységi körbe. Ezen elemzés eredményéből már következtetni lehet arra, hogy miért volt szükség, vagy egyáltalán szükséges volt-e a profilváltás a vállalat életében. Ezt követően vizsgáltam az új tevékenység okozta változásokat, de mivel nem tudtam előző évi adatokhoz viszonyítani, így a versenytársak adott évi eredményeivel hasonlítottam össze a vállalkozás által elért eredményeket. Így megfigyelhettem, hogy a versenytársakhoz képest magasabb bevételre tudott-e szert tenni, hogyan tudott gazdálkodni a költségeivel és ezeken keresztül mekkora profitot generált, szemben a versenytársakéval. A piaci helyzetét is értékeltem, hiszen egy új piacon fontos a jó pozíció elérése, főleg új belépőként, mert ez egyfajta biztos kiindulási pontot adhat a jövőre nézve. Összességében a vállalatról elmondható, hogy kiváló költséggazdálkodással rendelkezik, hiszen a versenytársakhoz képest sikerült alacsonyan tartania költségeit, remekül tudott helyezkedni a piacon, elérte, hogy új belépőként már piacvezető pozícióba tudjon kerülni. Ehhez persze elengedhetetlen volt egy kiválóan kialkudott közbeszerzési szerződés, hiszen ebből a szerződésből sikerült a vállalkozásnak olyan mértékű árbevételre, nyereségre és eladási volumenre szert tennie, mellyel könnyen az élre ugorhatott a versenyben a piac többi szereplőjéhez képest. Hogy megért-e a profilváltás a cég eredményét tekintve? a válasz, igen. Remekül meglelte a vállalat a piacban rejlő lehetőségeket és élni is tudott ezekkel, így pénzügyi téren még stabilabbá tudta tenni vállalkozását, ami a jövőre nézve a legfontosabb, hiszen ezekből a tartalékokból tud majd a későbbiekben, ha esetleg nehéz helyzetbe kerülne, gazdálkodni. A vállalat új piacra lépése tehát rendkívül eredményesnek tekinthető, mindemellett azt se felejtsük el, hogy ezzel a lépéssel társadalmi szempontból is jelentős szerepvállalást vett magára, hiszen a lélegeztetőgépekre óriási szüksége volt a társadalomnak a koronavírus-járvány idején. Ezzel a nagy volumenű gépbeszerzéssel pedig a vállalkozás nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az egészségügy felkészülten várhassa a járvány okozta megbetegedésekből eredő, lélegeztetőgépre szoruló betegeket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel (BA) Táv

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Makai Miklós
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Simon Szilvia
Belső
főiskolai docens; Számvitel Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: eredményelemzés, kereskedelem, koronavírus-járvány (COVID-19), költségelemzés, közbeszerzés, piaci verseny
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:21
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:21

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet