A vállalkozás költség- és eredményalakulásának elemzése, piaci helyzetének értékelése – Egy új piacra történő belépés hatásai a vállalkozásra

Hajós Adrienn Krisztina (2022) A vállalkozás költség- és eredményalakulásának elemzése, piaci helyzetének értékelése – Egy új piacra történő belépés hatásai a vállalkozásra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of szakdolgozat.pdf] PDF
szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of mellékletek.zip] Archive (ZIP)
mellékletek.zip
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (10MB)
[thumbnail of szakdolgozati összefoglalás.pdf] PDF
szakdolgozati összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (287kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy hogyan hat egy új piacra történő belépés a vállalkozás költségeire és eredményére. Mi vezethet egy céget arra a döntésre, hogy egy számára teljesen ismeretlen területre tévedjen, hogyan tudja az új piacon elnyerni befolyását, tud-e profitot generálni, eléri-e a céljait. Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre választ kapjak, először elemeznem kellett a vállalat múltbéli, eredeti tevékenységéből eredő eredményeket, hiszen a korábbi gazdálkodási tevékenységei iránymutatásul szolgálhatnak a későbbiekre nézve. Kiderült, hogy a cég már a múltban is igen jól gazdálkodott a költségeivel, ez a tapasztalat rendkívül jól jön egy új piacra történő belépéskor, hiszen egy piacra lépésnek magas költségei lehetnek, ám ha a vállalat vezetése tudatosan tudja kezelni azokat, alacsony szinten tudja tartani őket, mely nagy eséllyel nyereségnövelő hatást generálhat a későbbiekben. Az eredményét tekintve fontosnak tarottam kiemelni azt a fiktív helyzetet, amikor úgy állítom be a vállalat bevételeit és ráfordításait, hogy kiemelem belőlük az új piacra történő belépés generálta eredményeket, vagyis úgy vizsgálom a céget, mintha az adott évben nem kezdett volna új tevékenységi körbe. Ezen elemzés eredményéből már következtetni lehet arra, hogy miért volt szükség, vagy egyáltalán szükséges volt-e a profilváltás a vállalat életében. Ezt követően vizsgáltam az új tevékenység okozta változásokat, de mivel nem tudtam előző évi adatokhoz viszonyítani, így a versenytársak adott évi eredményeivel hasonlítottam össze a vállalkozás által elért eredményeket. Így megfigyelhettem, hogy a versenytársakhoz képest magasabb bevételre tudott-e szert tenni, hogyan tudott gazdálkodni a költségeivel és ezeken keresztül mekkora profitot generált, szemben a versenytársakéval. A piaci helyzetét is értékeltem, hiszen egy új piacon fontos a jó pozíció elérése, főleg új belépőként, mert ez egyfajta biztos kiindulási pontot adhat a jövőre nézve. Összességében a vállalatról elmondható, hogy kiváló költséggazdálkodással rendelkezik, hiszen a versenytársakhoz képest sikerült alacsonyan tartania költségeit, remekül tudott helyezkedni a piacon, elérte, hogy új belépőként már piacvezető pozícióba tudjon kerülni. Ehhez persze elengedhetetlen volt egy kiválóan kialkudott közbeszerzési szerződés, hiszen ebből a szerződésből sikerült a vállalkozásnak olyan mértékű árbevételre, nyereségre és eladási volumenre szert tennie, mellyel könnyen az élre ugorhatott a versenyben a piac többi szereplőjéhez képest. Hogy megért-e a profilváltás a cég eredményét tekintve? a válasz, igen. Remekül meglelte a vállalat a piacban rejlő lehetőségeket és élni is tudott ezekkel, így pénzügyi téren még stabilabbá tudta tenni vállalkozását, ami a jövőre nézve a legfontosabb, hiszen ezekből a tartalékokból tud majd a későbbiekben, ha esetleg nehéz helyzetbe kerülne, gazdálkodni. A vállalat új piacra lépése tehát rendkívül eredményesnek tekinthető, mindemellett azt se felejtsük el, hogy ezzel a lépéssel társadalmi szempontból is jelentős szerepvállalást vett magára, hiszen a lélegeztetőgépekre óriási szüksége volt a társadalomnak a koronavírus-járvány idején. Ezzel a nagy volumenű gépbeszerzéssel pedig a vállalkozás nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az egészségügy felkészülten várhassa a járvány okozta megbetegedésekből eredő, lélegeztetőgépre szoruló betegeket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel (BA) Táv

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: eredményelemzés, kereskedelem, koronavírus-járvány (COVID-19), költségelemzés, közbeszerzés, piaci verseny
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:21
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:21

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet